Solitairbijen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
johanhiddink
Berichten:13
Lid geworden op:za 04 nov 2006, 10:41
Locatie:Heelweg/Varsseveld
Contacteer:
Solitairbijen

Bericht door johanhiddink » vr 17 apr 2009, 19:38

Mijn buurman belde me met de mededeling dat hij veel last had van bijen in z,n schuur, of ik eens wilde komen kijken, en of ik er wat aan kon doen.
Ik ben wezen kijken, en zag inderdaad veel (tientallen) bijen vliegen, en het zoemde als honingbijen.
Toch weet ik dat het geen honingbijen zijn, omdat ze in gaatjes in de muur en in houten balken vlogen.
Ik vond het wel vreemd dat er zoveel bij elkaar waren, komt dit vaker voor?
Ik heb geprobeerd om een foto te maken, dat heeft echter wel het leven gekost van een van de exemplaren sorry[:I].
Afbeelding

Afbeelding

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door remolen » za 18 apr 2009, 08:57

Ik werk als ongediertebestrijder. Op dit moment is het heel erg druk met telefoontjes van mensen die veel last van bijen en wespen hebben. Ik probeer dan door te vragen en kom meestal tot de conclusie dat het om solitaire bijen gaat. Een enkel geval wil toch dat ik langs kom. Ik bestrijd ze natuurlijk niet! het gaat in veel gevallen om metselbijen de tweekleurige metselbij heb ik deze week al een aantal keren mogen knuffelen.
Ik laat de mensen vaak zien dat ze niet steken zelfs niet als je ze (voorzichtig) vangt.

Een enkele klant wil toch dat ik de bijen bestrijd maar dat doe ik dus pertinent niet! Helaas zijn er vele collega's die de portemonee belangrijker vinden. Ze gaan gewoon heen en spuiten. Vermelden dan op de bon dat het om een wespennest ging en helaas zijn veel mensen zo onkundig dat ze geen verschil zien.


Groet Rene

johanhiddink
Berichten:13
Lid geworden op:za 04 nov 2006, 10:41
Locatie:Heelweg/Varsseveld
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door johanhiddink » za 18 apr 2009, 13:22

Hallo Rene.
Is de bij op de foto zo,n metselbij?
En komt het vaker voor dat deze bij met meerdere bij elkaar zitten?
Groet Johan.
remolen schreef:
Ik werk als ongediertebestrijder. Op dit moment is het heel erg druk met telefoontjes van mensen die veel last van bijen en wespen hebben. Ik probeer dan door te vragen en kom meestal tot de conclusie dat het om solitaire bijen gaat. Een enkel geval wil toch dat ik langs kom. Ik bestrijd ze natuurlijk niet! het gaat in veel gevallen om metselbijen de tweekleurige metselbij heb ik deze week al een aantal keren mogen knuffelen.
Ik laat de mensen vaak zien dat ze niet steken zelfs niet als je ze (voorzichtig) vangt.

Een enkele klant wil toch dat ik de bijen bestrijd maar dat doe ik dus pertinent niet! Helaas zijn er vele collega's die de portemonee belangrijker vinden. Ze gaan gewoon heen en spuiten. Vermelden dan op de bon dat het om een wespennest ging en helaas zijn veel mensen zo onkundig dat ze geen verschil zien.


Groet Rene

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door remolen » za 18 apr 2009, 20:09

Ik vind het lastig te zien op deze foto! Probeer eens te vergelijken op internet met fotos van solitair levende bijen.

Ik zie vaak dat de bijen elk een eigen gaatje kiezen. Maar soms zie ik ook wel dat ze een hele lange rand gebruiken en dus met veel bij elkaar zitten.

Groet Rene

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door wilde » za 18 apr 2009, 23:15

Het is een vrouwtje Osmia rufa, te herkennen aan de 2 hoorntjes tussen de ogen, de vrij lange marginale vleugelcel en slechts 2 submarginale cellen (cubitaalcellen); daarnaast natuurlijk ook de kleur.
Hieronder een foto van zo'n bij (levend) in mijn tuin.

Afbeelding

johanhiddink
Berichten:13
Lid geworden op:za 04 nov 2006, 10:41
Locatie:Heelweg/Varsseveld
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door johanhiddink » zo 19 apr 2009, 00:18

Hoe lang zijn deze bijen actief/
Ik heb m,n buurman gezegd dat ze in een paar weken klaar zijn en dat je ze dan niet meer ziet, klopt dat?
Groet Johan

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 19 apr 2009, 09:42

[Hoe lang zijn deze bijen actief/
Ik heb m,n buurman gezegd dat ze in een paar weken klaar zijn en dat je ze dan niet meer ziet, klopt dat?
Groet Johan


Kijk eens voor een uitgebreide selectie van wilde bijen met vliegkalender, zoekfunctie, hulp voor de bijen, foto's e.d. op http://www.wildebijen.nl/
Krijg zelf ook regelmatig de vraag via mijn webstee mbt solitaire bijen.
Er zijn er veel dit jaar, komt natuurlijk door het mooie weer maar is ook een goed teken dat ze er zijn!

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door dickvanleeuwen » do 23 apr 2009, 16:45

Vandaag landde deze bij op mijn trui. Gelukkig had het fototoestel in de buurt. Is dit ook een Osmia rufa?

Afbeelding

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door wilde » do 23 apr 2009, 21:59

Nee, dit is een vrouwtje vosje: Andrena fulva.
Osmia zijn buikverzamelaars en daaraan had je al kunnen zien dat die het niet was.

De Osmia's zijn bij mij nog maar net begonnen. Een week lang had ik circa 10 mannetjes die rond de nestholtes vlogen om een maagdelijk vrouwtje te verschalken. Pas sinds een paar dagen zijn er enkele vrouwtjes actief. Dat kan duren tot in juni. Mannetjes van solitaire bijen worden niet oud, hooguit 2 tot 3 weken. De vrouwtjes gaan wat langer mee, maar met een week of 6 is het meestal ook wel gebeurd. Op mijn Insecten fotosite heb ik een speciale pagina voor bijen en hommels, waar je eventueel nadere informtie kunt vinden, zie onderstaande link.

Groet, Albert

http://www.ahw.me/indexbijen.html

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Solitairbijen

Bericht door dickvanleeuwen » vr 24 apr 2009, 20:54

Dank voor deze info Albert en de aanvullende informatie. Ik zal me eens beter verdiepen in die solitaire bijtjes. Er vliegen verschillende soorten rond de kastjes. Op deze bijtjes/ Vosjes ben ik vooral verliefd. Ze zijn zo mooi behaard. Prachtig om te zien als ze vol met stuifmeel de nestgaatjes invliegen! Op de foto is dat jammer genoeg niet goed te zien.

Ik vond deze site nog: http://www.insectenfotos.nl/Bijen%20-%2 ... index.html

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten