Beginnend wespennestje redden

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Bart de Coo » do 30 apr 2009, 22:09

Ik vind het nooit zo zinvol om over organismen te denken in termen van 'functies' of 'nut'. Dat is zo'n typisch populair volksgeloof: alle dieren hebben een 'functie'. Ja ja, maar wat dan de functie van de strontvlieg, de slaapkamermug, de limonadewesp en de schaamluis zou moeten zijn, dan vergeet men er dan bij te bedenken. Nee, laten we ons liever verbazen over de manier waarop beesten weten te overleven. Dat levert veel interessantere observaties op.

In dat licht vind ik wespen schitterende beesten. En om onschadelijke dieren te gaan bestrijden of te gaan uitroeien zonder je om hun nageslacht te bekommeren, vind ik barbaars. Maar ja, dan snijd ik mezelf alweer bijna in de vingers. Dat is ook precies de reden waarom ik gauw het woordje 'onschadelijk' heb toegevoegd. Want moeten wij rouwig zijn om de uitroeiing van de schaamluis? Nee natuurlijk.

Maar zelfs de slaapkamermug wordt bijvoorbeeld in Skandinavie niet al te fanatiek bestreden, omdat ze voor allerlei beesten weer gufundenes Fressen zijn.

Als het even kan, lekker laten leven dus die wiepsen. Ik heb gisteren een oude lelijke korf een beetje opgekalefaterd en ik ga proberen om het nestje op een of andere manier in de korf te bevestigen, met sateprikkers of zo. Dan hoop ik dat ze in de korf verder willen bouwen. Dan is de volgende vraag waar ik de korf naartoe zal verplaatsen. Maar dat zien we dan wel weer.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 30 apr 2009, 23:00

Bart succes. En ga je het volkje opsluiten?? Met een rubbertje??
Zou je wel wat foto's willen maken aub? Hebben toekomstige wespenredders weer profijt van.

JP

JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 30 apr 2009, 23:12

Beste Jaap,

Wel eens wespen gezien op klimop?? Ze kunnen daar massaal op vliegen en zullen daarbij ook zeker bestuiving uitvoeren.
Ook ik denk dat wespen niet de beste bestuivers zijn. Inderdaad hebben ze minder (of geen) haar en in die zin kunnen ze minder stuifmeel overzetten van de ene bloem naar de andere. Overigens de honingbij is ook een dure klant voor een plant: kijk eens hoeveel stuifmeel die verzamelt en wat niet ten goede komt aan de bevruchting van een plant.

Overigens praat ik wel graag in termen van (ecologische) functies (maar kan ik me ook heel goed verwonderen hoe dieren overleven[;)]). Zo zorgen vliegen ook voor heel wat bestuiving. Wespen zijn tevens belangrijk voor bijvoorbeeld het wegruimen van vlees. Al was het maar de bijenkadavers voor mijn bijenkasten. Dat heb ik wel eens gezien.

JP




JP

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door wilde » vr 01 mei 2009, 20:44

Ten eerste is de wesp een vleeseter
Jaap, je kennis over wespen is kennelijk beperkt. Ik neem aan dat je de papierwespen bedoelt. Wespen-imago's eten uitsluitend plantaardig voedsel: merendeels nectar en waarschijnlijk ook wat stuifmeel. De larven daarentegen eten uitsluitend dierlijk voedsel. Wespenkoninginnen foerageren in het voorjaar graag op appelbloesem. Ik zie ze er regelmatig op. De bestuivingsfunctie zal gering zijn, want het aantal koninginnen is beperkt. Wat JP meldt is wel erg duidelijk. Als je klimop in je tuin hebt vliegen er in het najaar bijna evenveel wespen op als bijen. Als je dan meent dat ze geen bestuivingsfunctie hebben is dat wat vreemd.

Groet, Albert

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door wilde » za 02 mei 2009, 19:19

Albert, Als de de agressive toon uit je reactie verwijdert is, zal ik antwoorden.
Jaap v P.
Jaap, ik ben niet van plan iets te veranderen, want agressie kan ik er niet in vinden. Ik reageer alleen op foutieve informatie over wesppen van jouw kant. Je beweert iets over die insecten, dat pertinent onwaar is. Je hoeft niet overal kennis van te hebben, maar beperk je in beweringen tot datgene wat je wél weet. Zo zet je anderen op een dwaalspoor met verkeerde gegevens.
Groet, Albert

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Jeroenvt » za 02 mei 2009, 19:32

Heren, heren toch, "c'est le ton qui fait la musique". Op elkaars fouten wijzen is prima, leren we allemaal wat van, graag de toonzetting zoals je ook thuis zou doen. Digitaal communiceren is best ingewikkeld, een hoop informatie die in een persoonlijk gesprek wel tot je komt ontbreekt hier (gezichtsuitdrukking, toonzetting) en zo komt het dat onschuldig bedoeld wel minder onschuldig overkomt, ik ga er altijd vanuit dat we hier met de beste bedoeling elkaar proberen te informeren en niet hier zijn om elkaar af te troeven of in de hoek te zetten. Verbeteren kan ook zonder waardeoordeel van de verbeterde. En interpretatie is ook niet altijd juist.

Anyweg, ik begreep dat volwassen wespen ook gevoed worden door de larven die zoete sappen uitscheiden. Het verdwijnen van de larven in het einde van de zomer leidt tot hongerige wespen die op je limonade en ijsje afkomen, niet zozeer de grote nesten, maar juist het verval daarvan. Enkele wespensoorten hebben daar last van, de Saksische weet ik niet, middelste wesp niet in ieder geval.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door m.kolsters. » di 05 mei 2009, 19:04

Zo als je wat anders wil.
Een hoornaar koningin af te halen,leeft van honing in een pot.
Prijs een pot honing met etiket van eigen bijen.
Is geen grap.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door maartenkleijne » di 05 mei 2009, 20:32

Van het Vlaamse muziekmuzeum (sic!) heb iokde volgende wespeninfo gepikt:
Limonadewespen: De wespen, die het ons in de zomer en dan vooral in de tweede helft van de zomer lastig maken, behoren vrijwel altijd tot de soorten:
Paravespula germanica F. - de Duitse wesp;
Paravespula vulgaris L. - de gewone wesp.
Een verwante soort die af en toe wordt aangetroffen is de Saksische wesp, Dolichovespula saxonica F. De werksters van deze soorten zijn qua uiterlijk moeilijk te onderscheiden; bij de koninginnen is het verschil iets duidelijker.

gr,
maarten

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Bart de Coo » di 02 jun 2009, 23:51

WAT IS HET TOCH HEERLIJK ALS DE DINGEN LUKKEN!


Afbeelding

Deze foto heb ik gisteravond gemaakt. Ik heb eerst op de spijlen bovenin de korf een wurm lijm gesmeerd. Op het linkerspijltje zie je nog een beetje. Ik heb het nest vervolgens losgeknipt uit de klimop en in de korf gelegd. Toen heb ik die twee gladde vleespennen door de korf gestoken, om het nest op zijn plaats te houden.

Overigens is het nest zwaar beschadigd, zoals je ziet. De oorspronkelijke ingang was een klein, rond gaatje, maar dat is helemaal weggescheurd, helaas. Maar niet getreurd! Lees verder!


Afbeelding

Dit is mijn piepkleine dochtertje, sariedeparie knuffelkanarie, het gruwelijkste knuffelmonster van Gelderland en omstreken. De kleine klimophaag zie je achter haar. Daar zit het nest in. Was er nog iemand bang voor kleine kindertjes bij wespennesten? Valt best mee hoor.


Afbeelding

Zo zag het nest er een paar weken geleden uit. Het eerste werksterbroed is duidelijk nog niet uitgelopen. Zodra dat het geval is en de moer blijft thuis, gaat het heel snel.

Ik wilde je graag meer foto's laten zien, want het tempo waarin de dames hun kapotgescheurde nest gerepareerd hebben is spektakulair. De operatie verdient helaas niet de schoonheidsprijs, wegens nest beschadigd, maar het nest zit nu netjes in de korf. De wespjes waren gisteravond en vanmorgen nog even op zoek naar de ingang, maar toen ik vanavond thuis kwam, was alles pais en vree.

Overigens hangt de korf met een spin van de fiets vast aan het hek.

Ik hoop dat ik je binnenkort meer foto's kan laten zien.


Groet,


Bart de Coo

Nowa
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 04 mei 2009, 17:15
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Nowa » wo 03 jun 2009, 09:42

Hey Bart,

Ik vind het ergens wel grappig: je hebt schijnbaar niet genoeg plaats in je tuin om bijen te houden, maar je begint wel met een wespennest :D

Overigens ben ik wel erg benieuwd naar je foto's; over wespen weet ik namelijk nog niet zo veel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten