Beginnend wespennestje redden

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Erik Speksnijder » wo 03 jun 2009, 20:02

Bart,

Schitterend om te zien en ook ik ben erg benieuwd, hoe het verder gaat.
Groet,

Erik

Erik

Nowa
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 04 mei 2009, 17:15
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Nowa » di 16 jun 2009, 11:42

Bart,

Is het project slecht afgelopen of ben je net te veel gestoken door de wespen?

Gr,

Erwin

forumkrant
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 18 jun 2004, 19:38
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door forumkrant » di 16 jun 2009, 22:48

Goedenavond. Bart de Coo hier. Ik ben even te lui om uit en in te loggen, dus vandaar even onder de naam 'Forumkrant' want daar ben ik net mee bezig namelijk.

Met het wespennest gaat het perfect, super en fantastisch. De operatie is helemaal geslaagd. Ik wist van een collega dat wespen in no-time hun nest kunnen herbouwen als het vernietigd is, dus vandaar dat ik er wel vertrouwen in had dat ze hun nest in de korf zouden herstellen. Dat is dan ook gebeurd.

Ondertussen heb ik eens gemaild naar 'imkerforum.de' om in mijn beste Duits te vragen hoe ver je met een wespennest moet reizen (Zie rubriek 'Was sonst nirgendwo passt' en dan 'Wandern mit Wespen'. Mijn ervaring is dat er in Duitsland wat meer wespenkennis aanwezig is. Sorry mensen! Beschouw dit alsjeblieft niet als een motie van wantrouwen! [:(!][^]). Ik kreeg alleen antwoord van een zekere 'Morpheus' die mij wist te vertellen dat een wespennest minstens 1,2km verplaatst moet worden. Ik beschik over een standplaats die iets meer dan 2km verwijderd is, dus dat gaat lukken.

De afgelopen weken is het matig weer geweest, dus de kindertjes konden toch niet in de tuin spelen, dus dat nest hangt er nog steeds. Ik moet zo zoetjes aan eens gaan nandenken over verplaatsing. Rustig aan, er is geen haast bij.

Waar ik ondertussen van droom, dat is een prachtig, puntgaaf, leeg wespennest om te showen op open dagen en dergelijke. Cool! [8D].

Ik moet nog steeds een keer nieuwe foto's plaatsen. Ook dat gaat vast wel een keer gebeuren, heus.

De groeten weer,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Bart de Coo » zo 28 jun 2009, 20:09

Gisteravond laat de wespenkorf weggebracht naar een stand, zo'n 2 kilometer verderop. Volgens een Duitse forumdeelnemer kon dat. Mwa, ik ben niet zo heel tevreden over het resultaat. Er dwarrelen al de hele dag wespjes voor de plek waar de korf hing en de buren hadden er twee binnen, wat ze niet zo leuk vonden. We zullen zien hoe het verder gaat.

Bart

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door jawi » ma 29 jun 2009, 00:02

En foto's maken natuurlijk!:D

Jan-Willem

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Bart de Coo » za 31 okt 2009, 23:58

Jullie hielden nog een paar plaatjes tegoed van me.

Hieronder een foto van het herstelde wespennest. Conclusie: dat gaat perfect. Zodra het nest verhuisd is naar de korf en de wespen weten de weg weer te vinden, dan gaat de rest vanzelf.

Afbeelding


En zo zat het nest aan de schutting bevestigd, met een spin dus. Zodoende kon ik het nest gemakkelijk verplaatsen, wat dus niet zo goed ging. Ik had ze veel verder weg moeten brengen.


Afbeelding


De korf met het nest staat nu in mijn schuurtje. Het nest werd niet zo ver meer uitgebouwd. Het lijkt erop alsof ik de wespen toch een flinke tik uitdeelde, op een of andere manier.

Een ding heb ik in elk geval knalhard bewezen, voor zover we het nog niet wisten: met een korf en een paar vleespennen kun je heel mooi een nest transporteerbaar maken.


Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten