Beginnend wespennestje redden

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Beginnend wespennestje redden

Bericht door Bart de Coo » di 28 apr 2009, 16:54

Ik kom net uit de tuin gelopen, want ik heb in de hedera een beginnend wespennestje ontdekt. Het moertje is nu bezig met de tweede 'schil' te bouwen en ik neem aan dat het eerste broed in de 'pingpongbal', die nu het binnenste van het nest vormt, de komende dagen zal gaan uitlopen. Erg lang zal het niet meer duren in elk geval. Vanwege die kogelronde vorm denk ik dat het om de Saksische wesp gaat; mooie, vredelievende beestjes.

Maar ja, ga dat maar eens uitleggen aan vrouw, kinderen en buren. Bovendien ben ik erg klein behuisd en zo'n nest kan enorm groeien. Kortom, het ding zal toch echt weg moeten.

Zou er een manier zijn om het nest te redden? Zal ik proberen het nest te bevestigen in een korf of een kast bijvoorbeeld? En dan hopen dat het koninginnetje daar binnen wil verder bouwen? Dan kan ik over een paar weken de boel zo verplaatsen.

Doe eens een suggestie!

Bedankt!


Groet,


Bart de Coo

Arjan Sleurink
Berichten:59
Lid geworden op:wo 25 mar 2009, 14:41
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Arjan Sleurink » di 28 apr 2009, 17:11

Bij ons op de bijentuin heeft er een keer een wespennest in een korf gezeten die in een schuurtje stond. Het nest werd alleen wat te groot en ze knaagden de korf kapot. Van de korf is nu weinig meer over[:p]

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door m.kolsters. » di 28 apr 2009, 18:32

Dag Bart ik wil je vrouw niet zijn als je hem laat hangen.
Deze middelste wesp is niet blij als je korter bij komt dan 5`meter,
en ze is lekker scherp van achter(3 steken in een sec.)
Maar wat ik erger vind dat je de buren er ook mee op zadelt.[:(!]
Ruimen die bal.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Erik Speksnijder » di 28 apr 2009, 19:16

Ik wil wel een buurman hebben, die zo'n nest laat hangen (mits ik uiteraard af en toe een fotootje mag komen maken [;)]). Steken doen zelfs de agressiefste wespen alleen bij verstoring!
Mijn advies: lekker laten hangen en op deze manier laten zien dat die beestjes echt niet zo kwaad zijn, als iedereen maar roept.
Groet,


Erik

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Jeroenvt » di 28 apr 2009, 22:31

Middelste wesp is ook geen Saksische wesp. Middelste zag ik vorig jaar op onze bijentuin op een distel fourageren. Kon haar rustig bekijken, zijn ook niet lastig aan het eind van het seizoen. Op de bijenstal van de club zat vorig jaar ook een Hoornaar in een korf, kon je ook rustig in de buurt komen, zelfs de korf optillen. Het valt allemaal best wel mee met die wespen. Alleen enkele soorten zijn lastig op je terras als ze in het nest niks meer te eten krijgen.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 28 apr 2009, 22:59

Een tweede poging (speciaal voor een wespenredder!)
Eerste poging crashte.

Ik zou het volkje zeker niet verwijderen maar laten hangen. Wespen hebben ook een bestuivingsfunctie. Iets wat (met name oude[;)][:(!][B)]) imkers maar niet bij kunnen.

Wie A zegt moet dan ook B zeggen. Mijn suggestie: ik zou het wespenvolkje tijdig en tijdelijk opsluiten. Daartoe kun je een klein stukje zeer zacht schuimrubber in de vliegopening van onderop steken. Het schuimrubber moet een beetje op maat zijn en zo zacht zijn dat de droge pulpwanden niet teveel beschadigen. Dan de boel van boven afsteken met een scherp mes, schaar of plamuurmes.
Het op slot zittende huisje kun je dan met enkelen elastiekje (de dunne variant) ergen anders, als het maar droog is, ophangen of klemmen. Hier komt creativiteit om de hoek kijken! Wat denk je overigens van een oude lege bijenkast? Je zou hierin een soort standaardje/steigertje voor kunnen maken of iets dergelijks. Als het volkje eenmaal is gewend zal het nest verder worden verstevigd en verbouwd. Missie geslaagd!!

Jij bent dan een wespenhero!! Wepsen zullen voor je buigen. Je wordt een jaar lang niet gestoken (geldt alleen voor wespen). Mooie dames staan voor je in de rij met heel slanke tailles.

PS: wellicht hangt het nest aan een tak die je kunt afsnoeien? Je kunt die dan als draagbalk gebruiken waar het volkje aan kan blijven hangen?

JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Jaap v.Popering » wo 29 apr 2009, 19:13

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Een tweede poging (speciaal voor een wespenredder!)
Eerste poging crashte.

Ik zou het volkje zeker niet verwijderen maar laten hangen. Wespen hebben ook een bestuivingsfunctie. Iets wat (met name oude[;)][:(!][B)]) imkers maar niet bij kunnen.


Welke plant of bloem wordt door een wesp bestoven ????

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 apr 2009, 19:29

Welke plant of bloem wordt door een wesp bestoven ????

Jaap v P



Doe maar eens een gok...
JP

JP

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door maartenkleijne » wo 29 apr 2009, 22:21

[i]
Welke plant of bloem wordt door een wesp bestoven ????
Jaap v P

In elk geval helmkruid (nodosa), daar heb ik altijd in grote getale wespen op zien vliegen, en geen bijen of hommels.

gr,
maarten

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Beginnend wespennestje redden

Bericht door Jaap v.Popering » do 30 apr 2009, 19:23

maartenkleijne schreef:
In elk geval helmkruid (nodosa), daar heb ik altijd in grote getale wespen op zien vliegen, en geen bijen of hommels.


Maarten .

Dat je wespen in grote getale op helmkruid ziet vliegen , wil helemaal niet zeggen dat het enige waarde aan bestuiving toevoegt .

Ten eerste is de wesp een vleeseter ,en op het eind van de zomer als de nesten te groot worden gaan zij over op suikers .

Om enige waarde aan bestuiving te hebben moet hij op enige wijze stuifmeel kunnen verplaatsen , en ik zou niet weten op welke wijze .
Bij de Bijen blijft het stuifmeel in de haren zitten en zodoende bestuift hij . Ik heb al vele malen met de microscoop naar een wesp gekeken , en heb nooit een stuifmeelkorrel kunnen ontdekken .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten