Hoornaars

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Hoornaars

Bericht door amja » di 05 mei 2009, 19:51

Weet iemand hoe je de koningin van een hoornaar uit je schoorsteen kanaal kunt houden.

De koningin komt via de schoorsteen naar binnen en gaat zo naar beneden en komt via de schouw en een kleine kier zo de woonkamer binnen. Heb zo al verschillende koninginnen gevangen.

Raar dat die hoornaars iedere keer in dezelfde schoorsteen vliegen, al is er nog nooit een nest in die schoorsteen geweest en van de winter nog gewoon in gebruik.

Amja

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door maartenkleijne » di 05 mei 2009, 20:26

Als kind hadden wij jarenlang elke zomer hoornaars in een ongebrukte schoorsteen waar 's winters wel eens de kachel brandde, en elke nazomer koninginnen in de betreffende kamer. Tot we de kieren een keer goed dichtgestopt hadden. (eerst zat er prop kranten in, maar die werd weggeknaagd.)
We hebben ook een keer geprobeerd ze de schoorsteen uit te roken. Dat leidde tot een heleboel boze hoornaars buiten en de volgende dag zaten ze weer gewoon thuis in diezelfde schoorsteen.
Als je ze echt kwijt wilt moet je het dak op en een flinke partij wespegif naar beneden spuiten, maar dan moet je er wel op rekenen dat ze hun territorium gaan verdedigen: ze gaan beslist in de aanval. Bovendien is het een beschermde diersoort, dus laat ze maar lekker zitten en verheug je op alle kilo's insecten die ze rond het huis opruimen.
Weet iemand trouwens of ze ook muggen eten?

gr,
maarten

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door m.kolsters. » di 05 mei 2009, 20:32

Ja Maarte en ik heb nog een in een potje, kan je overnemen voor een pot honing.
Hij eet te veel honing maar muggen lust hij ook.
Maar ik denk dat de muggen in een water bak geboren worden en dan moet je er een goudvis in doen die eet ook muggenlarven.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door agastache » wo 06 mei 2009, 00:12

twee jaar geleden hadden we een nest hoornaars in de schoorsteen.Bij het aanmaken van de (hout)kachel, het zal in de maand oktober geweest zijn, kwamen ze in grote getale door alle kieren tussen schoorsteenplaat en kachelpijp de woonkamer binnen, hetgeen ons een paar spannende uurtjes bezorgde. Alles wat binnenvloog hebben we naar buiten gewerkt. De volgende morgen bij de boerencooperatie zwavelstrips gehaald, het soort dat gebruikt wordt om wijnvaten te ontsmetten, kachel aangemaakt en op het vuur de zwavelstrips verbrand.
Werkt perfect, alle hoornaars legden het loodje.
meindert

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door m.kolsters. » wo 06 mei 2009, 18:46

Dat is een goede heb ik nog niet aan gedacht,ga het ook eens proberen heb zwavel stokjes genoeg.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door amja » wo 06 mei 2009, 20:18

De hoornaars die nu rondvliegen zijn voornamelijk koninginnen en ik heb ze liever niet in de buurt van het huis en al zeker niet binnen.

Nu is er weer een in de duivelswandelstok (flinke boom) hout aan het halen, of een hoornaar ook in bomen woont weet ik niet.

Het zijn grote beesten.

Amja

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door wilde » wo 06 mei 2009, 23:10

Amja, je bent bevoorrecht dat je deze dieren in je buurt hebt. Het zijn schitterende wespen en als je ze met rust laat zijn ze echt niet agressief. Bij mij (Koudekerke, Zeeland) zijn ze erg schaars en ik zou er graag een nest van in mijn tuin hebben. Zo zie je dat smaken verschillen. Jij wilt ze niet en ik wel, maar ze zijn er hier meestal niet. Ik heb de afgelopen 10 jaar 1 maal een houtknagende hoornaar gezien en dat was helaas alles.
Groet, Albert

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door Piet Jager » do 07 mei 2009, 12:08

Afbeelding

Vanmorgen 7 mei 2009 stond ik om ca 11.00 uur in mijn oude kippenhok en liet de deur achteloos open staan. Plotseling kreeg ik bezoek van een prachtige hoornaar-koningin. Gauw mijn camera en vrouw opgehaald. Zij probeerde ca 3 minuten lang door de vele kieren en gaten weer naar binnen te komen. Zij schrok wel even van het blits-licht en vloog een beetje boos in mijn richting. Mijn vrouw en ik hebben haar goed en lang kunnen bewonderen.

!Piet

piml
Berichten: 250
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door piml » do 07 mei 2009, 21:06

En ze hebben net als bijen en hommels een beschermde status!

Gr,

Pim Lemmers

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door Dirk C » do 07 mei 2009, 21:42

Vandaag thuis ook nog een koningin hoornaar gespot.
Wel begrijpelijk dat mensen welke niet zo vertrouwd zijn met deze beestjes er een beetje bevreesd voor zijn.
Twee huizen verder huisde twee jaar geleden eentje in de schoorsteen.
Het grootste probleem was dat als je 's avonds bij mooi weer licht branden hebt en de deur even open gaat je er vaak eentje binnen hebt. Dan moest ik telkens op jacht om ze te vangen en buiten te gooien, totaal niet agressief.

groeten,
Dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten