Hoornaars

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door amja » vr 08 mei 2009, 19:32

Het zijn wel mooie dieren en de hoornaars die hier rond vliegen bestaan ze ook nog uit verschillende kleuren van geel tot naar het bruin.

Maar of je er bevoorrecht mee bent betwijfel ik.
Als je een nest laat zitten hoeveel nesten heb je dan volgend jaar?

Amja

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door m.kolsters. » vr 08 mei 2009, 22:14

Wie ze wil heeft ze niet.
Albert ik denk dat de wespen niet zo op het strand willen liggen,
mijn dochter woonde bij hoek van holland er daar zag je geen wespen.
Ik denk dat ze geen zee lucht verdragen-ruiken of de wind is er te hard.
Maar hier krijg je elke dag klachten over deze beesten,niemand wil ze rond het huis laat staan er in
Nu kom ik wel in de gelegenheid om ze te bezorgen,maar dat is te duur aan brandstof.
Ik denk dat hier in het dorp wel 25 nesten zijn dus kom ze maar halen,
Dan de middelste wesp en de kleine wesp,je wil niet weten wat dit voor overlast is.(dit gaat over honderde nesten)

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door Jeroenvt » vr 08 mei 2009, 22:20

Tinus, bedoel je niet de gewone wesp en de duitse wesp? De middelste wesp staat juist bekent als mens-mijdend.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door wilde » vr 08 mei 2009, 22:30

Dag Tinus,
Hoornaars komen wel aan de zeezijde voor, maar niet zo veel. Onderstaand mannetje fotografeerde ik op klimop foeragerend eind september 2008 in Westkapelle. Dat is een dorp op de Westpunt van Walcheren, altijd veel wind en zeelucht.
Het verplaatsen van koninginnen is op zich wel mogelijk, maar om ze te laten nestelen op een plek die je zelf zou willen, lijkt me niet goed mogelijk. Als ik er 10 loslaat in mijn buurt moet ik blij zijn als ik er af en toe eens een zie.
De middelste wesp is, evenals de hoornaar redelijk verdraagzaam. Wat je met 'kleine wesp' bedoelt weet ik niet. Hoornaars zijn overigens de enige wespen die ook in de schemering nog vliegen. Dat brengt ze soms binnenshuis op een mooie zomeravond, omdat ze op het licht afkomen. Andere wespen doen dat niet.
Groet, Albert

Afbeelding

amja
Berichten: 120
Lid geworden op: di 16 okt 2007, 19:16
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door amja » zo 07 jun 2009, 20:35

Dat was een goede tip, de zwavelstrips hebben hun werk goed gedaan. Sindsdien geen last meer gehad van hoornaars.

Buiten in de vrije natuur is het misschien wel leuk, maar als ze in de kamer zitten is dat plezier zo over.

Amja

kaatje.zonnetje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 13:28
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 32
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door kaatje.zonnetje » wo 12 okt 2016, 21:31

Hallo Hoornaar vrienden,

Dit najaar hebben de hoornaars, ervoor gezorgd dat 12 van mijn bijenvolken leeggeroofd zijn,
de bijen en het voer, ze bleven steeds terug komen, totdat ik de muizenroosters heb geplaatst,
ze konden toen niet meer de kasten binnenkomen.
Ook heb ik emmers met suikerwater en bier geplaatst een stukje van de stand, dit advies kreeg ik
van een Franse imker een van de imkers die in Frankrijk ook enkele jaren deze problemen hadden.
Heb honderden hoornaars gevangen, deze zijn allen verdronken.
Het was een keuze tussen stuifmeel binnen laten of de hoornaars, ik heb enkele volken die nog
enigszins voldoende bijen hebben, voer van mijn andere stand gegeven, die hadden ruim genoeg.

Met de mierenzuur behandeld, er vielen per volkje tussen de 5 en 30 mijten, dus dat viel gelukkig mee.

Hopelijk maken jullie nooit mee, dat je ziet dat er een aantal hoornaars in je bijenkast zitten, ik vond
het een akelig aangezicht.
Nadat ik altijd riep dat het mooie lieve insecten zijn, weet ik inmiddels beter.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door tomer » do 13 okt 2016, 00:31

Kaatje, spreek je hier over de inheemse hoornaar, of de aziatische? De aziatische staat erom bekend dat ze bijenvolken op korte tijd kunnen leegroven, maar dat de gewone inheemse hoornaar dit doet...? Ik weet wel dat ze voor de kasten vliegen en af en toe een bij pakken in de vlucht, maar ik heb ze nog niet de kasten zien binnen gaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten