fotografie

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Cor Van Pelt » za 27 jun 2009, 01:35

wilde schreef:Afbeelding
Dit is een foto van leggende werksters? Of een jonge moer?
Groieten uit Alberta. Cor Van Pelt.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » za 27 jun 2009, 07:59

Het betreft de eitjes van eileggende werksters. Deze leggen meerdere eitjes in een cel.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » za 27 jun 2009, 11:54

Jonge moeren leggen wel eens 2 eitjes in een cel, maar geen 7 en ook niet tegen de wanden.
Het groene insect is de nimf van een sabelsprinkhaan.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » za 27 jun 2009, 12:59

Ik was inderdaad op zoek naar de naam van dit insect, een dankbaar foto object voor natuurfotografen blijkt. Deze vond ik via Google - afbeeldingen nadat ik door jou wist om welk insect het gaat. http://www.krulikovsky.com/Proef%20foto ... pag.3.html

Kijk ook eens verder op,
http://www.krulikovsky.com/Proef%20foto ... pag.1.html

De foto's op deze site, in het bijzonder de insekten, zijn de moeite van het bekijken waard. Ziet er goed uit. Alleen een van de foto's van een honingbij moet een zweefvlieg zijn.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » wo 01 jul 2009, 18:44

Deze maakte ik vandaag met de 180mm macrolens:

http://www.ahw.me/

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door heidecap » do 02 jul 2009, 23:59

Dag, Albert,

graag geef ik even een reaktie en ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik m'n persoonlijke mening geef over de laatste foto van jou.

Om te beginnen is het plaatje fototechnisch gezien helemaal geweldig.
Als bijenfotoliefhebber geef ik er echter een stuk minder om. Waarom; alle bijenfoto's met bloembezoekende bij vind ik tig keren waardevoller als de bijen ook stuifmeel aan de pootjes hebben. Dan pas is een foto voor mij "sprekend, levensecht, autentiek en ook eventueel origineel".
Een foto als die door jou getoond (hoe scherp ook) heeft voor mij weinig waarde. Ze leeft niet; je had net zo goed een APV-bij op een bloem kunnen plaatsen en dan met een statief een haarscherpe foto kunnen maken ...
Mijn inbreng hierbij is dan ook : "een bijenfoto met bij met stuifmeel is vele melen waardevoller dan een foto die dit niet heeft"

Groetjes, Thomas

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » vr 03 jul 2009, 07:47

Tomas, ik zie een bij, een bloem en gegevens waar ik geïnteresseerd in ben, namelijk "genomen met een 180mm macro".
Je hoeft er verder toch niets van te vinden?

En klopt jouw verhaal wel? Deze foto heb ik van jouw site geplukt waar heel wat meer foto's te vinden zijn met bijen zonder stuifmeel!

Afbeelding

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door martin b » vr 03 jul 2009, 21:32

Albert, mag ik zo vrij zijn om te vragen welke body je gebruikt ?.
Ik ben ook toe aan een nieuwe camera,en kijk rond, hoewel de lenzen belangrijk zijn moet je toch eerst zorgen dat je een goede body heb.
Was het vroeger nog makkelijk om te beslissen welke camera je kocht, nu zie ik door de bomen het bos niet meer [|)].

martin

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door heidecap » za 04 jul 2009, 20:57

dickvanleeuwen schreef:
Tomas, ik zie een bij, een bloem en gegevens waar ik geïnteresseerd in ben, namelijk "genomen met een 180mm macro".
Je hoeft er verder toch niets van te vinden?

En klopt jouw verhaal wel? Deze foto heb ik van jouw site geplukt waar heel wat meer foto's te vinden zijn met bijen zonder stuifmeel!

Afbeelding



Dick, mijn naam schrijf je met een "h".

Je schrijft dat ik er niets van hoef te vinden. Nee, hoeft niet, maar mag toch wel! Ook Albert schrijft wel eens scherp wat hij mooi vindt en wat hij minder mooi vindt. Ik stel dat op prijs. Ben zelfs benieuwd naar de mening van anderen, zeker van mensen die weten waar ze het over hebben, zoals Albert. Daar leer ik van!
Verder maakt je een opmerking dat er geen stuifmeel aan de pootjes van de laatste bij zit. Nou en ? Niet alle bijen halen stuifmeel. Sommige bijen vliegen op stuifmeel andere op nectar. Op de meeste bloemen vind ik een bij met stuifmeel echter veel mooier op de foto, maar dat is blijkbaar een kwestie van persoonlijke smaak.

Verder stel ik het niet op prijs dat er allerlei foto's van m'n site geplukt worden en uit hun verband gerukt worden en hier gepost worden zonder dat ik hierin gekend ben. Dit geeft een beeld waar ik niet achter sta.
Ook Jeroen van Tol heeft zich hier in deze thread al "schuldig" aan gemaakt, maar het gaat me nu net iets te ver.
Af en toe vragen mensen netjes of ze een foto van me mogen gebruiken voor uiteenlopende doeleinden en ik heb hier eigenlijk altijd met plezier mee ingestemd.
Ongevraagd knippen en plakken stel ik niet op prijs ...

Thomas

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » za 04 jul 2009, 22:32

Het is goed Thomas.
Geniet van jouw kunsten op: http://www.honey-bee.eu/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten