fotografie

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » zo 05 jul 2009, 10:29

Inmiddels heb ik ontdekt dat er heel wat natuurfotografen rondlopen.

Google natuurfotografie, bijvoorbeeld insecten, en je vindt er velen zoals deze:

Een boeiende wereld. Zo las ik op deze site iets over de code of product: http://www.bvnf.be/vl_paginas/vl_home_code.htm

Hoe zit het met de regels rond het knippen - plakken - gebruiken van foto's?

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Jeroenvt » zo 05 jul 2009, 12:36

Op ELKE foto die niet ouder is dan 70 jaar zitten rechten van de fotograaf (of degene die de rechten van de fotograaf kocht/erfde). Volgens de wet dien je als je een foto wilt gebruiken zelf uit te zoeken van wie de rechten zijn en of je ze mag gebruiken. Het auteursrecht is voor internet een beetje onduidelijk. Als je een foto kopieert naar je eigen server maak je een kopie van auteursrechtelijk beschermd materiaal wat niet zomaar is toegestaan. Maar als je de foto bekijkt met je browser maak je ook een kopie naar het geheugen van je machine, als je niet heel internet wil verbieden is dit dus toegestaan. Maar wat nu als je in je pagina een href maakt naar een foto die door de rechthebbende op een server is geplaatst. De context is dan van de maker van de link, maar de publicatie is verricht door de rechthebbende...

Anyweg, op dit blog zit een expert, ook leuk leesvoer voor de winter.

--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » zo 05 jul 2009, 12:48

Jeroen,
Het is niet erg elegant om ongevraagd foto's van een deelnemer hier in een item te plaatsen, waarvoor hij zelf niet kiest en dan ook de foto te bespreken. Dat is eigenlijk not-done. Dat heeft niets te maken met copyright, maar slechts met fatsoen.

Martin,
Momenteel gebruik ik als body de Canon 5D mark II, maar veel foto's zijn gemaakt met de Canon 30D, die ik ook nog heb.

Thomas,
Ik heb ook foto's van honingbijen op klaver met (bruin) stuifmeel, maar die zijn technisch minder van kwaliteit en daarom laat ik ze niet zien. Ik heb overigens wél hetzelfde streven als jij, nl. het liefst een bij met stuifmeel fotograferen. Sommige foerageren (helaas voor de fotograaf) alleen op nectar en daar moet je het dan mee doen.

Vanmiddag heb ik speciaal voor jou nog een poging gewaagd op het klaverveldje voor mijn korven. Dit zijn enkele resultaten:

http://www.ahw.

Groet, Albert

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » zo 05 jul 2009, 14:33

Liggend op het gras zag ik in onze tuin een kleine donkere bij met stuifmeel aan de poten de grond in verdwijnen. Direct de 105mm macro opgezocht en gewacht tot zij er weer uit kwam. Hier het resultaat.

naast het weegbreeblad het gaatje
Afbeelding

kop van de bij
Afbeelding

Er vlogen overigens meer bijen achter elkaar in en uit. Ik vroeg me direct af hoe dat zit in relatie tot de solitaire soorten.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Jeroenvt » zo 05 jul 2009, 18:24

wilde schreef:
Jeroen,
Het is niet erg elegant om ongevraagd foto's van een deelnemer hier in een item te plaatsen, waarvoor hij zelf niet kiest en dan ook de foto te bespreken. Dat is eigenlijk not-done. Dat heeft niets te maken met copyright, maar slechts met fatsoen.
Albert,

Ik vind het vervelend van je om mij van onfatsoenlijk gedrag te betichten, anderen deden hetzelfde hiervoor en die kregen zo'n sneer niet te lezen. Verder ben ik de mening toegedaan dat als je iets op internet publiceert je het in de openbaarheid brengt en dus ook reacties van uit die openbaarheid (bijv. een forum als deze) kunt verwachten. Het is een basisprincipe van het net dat je kunt linken naar tekst en beeld elders en dat je het erop zet omdat je er anderen van op de hoogte wilt brengen. Wil je dat niet, zet dan je foto's op je harde schijf of achter een wachtwoordbeveiliging. Anyweg, al voor jouw sneer heb ik de verwijzingen naar de foto's verwijderd.

Overigens reageerde ik naar Dick's opmerking en had ik daarmee niet de links naar betreffende foto's in gedachte. In Nederland is trouwens ook al sinds lang een code mbt natuurfotografie. Onlangs is Vroege Vogels er ook weer eens een begonnen.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » zo 05 jul 2009, 21:48

Dick, je bijen zijn misschien Megachile willughbiella. Bij mij nestelen die ook wel gezamenlijk. Het zijn grote bijen, slagje groter dan een honingbij en ook wat breder. Stuifmeel wordt verzameld in een buikscopa en niet aan de achterpoten. Let daar eens op. Ze zijn momenteel actief.

Fotografie kun je op verschillende wijzen benaderen. De links die je geeft spreken mij minder aan. Het zijn merendeels plaatjes om het plaatje en niet met een ander doel. Op zich kan dat mooi zijn, maar ik kijk liever wat verder. Dat maakt een foto interessanter, omdat er dan informatie over het insect bij komt. Ik fotografeer bijna steeds op die manier, waarbij de foto een illustratie is bij een tekst over een insect. Zo ook honingbijen, zie onderstaande link, waarbij sommige foto's zeer bewust zo zijn gemaakt om een verhaal te illustreren. Dan is een foto lang niet altijd technisch perfect.
De link is een pdf-document over de morfologie van de honingbij, dat recent als artikel in 3 delen gepubliceerd is in het Maandblad van de Vlaamse Imkersbond.

Groet, Albert

http://www.ahw.me/a1/honingbijmorfologie.pdf

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door heidecap » zo 05 jul 2009, 22:27

wilde schreef:

Thomas,
Ik heb ook foto's van honingbijen op klaver met (bruin) stuifmeel, maar die zijn technisch minder van kwaliteit en daarom laat ik ze niet zien. Ik heb overigens wél hetzelfde streven als jij, nl. het liefst een bij met stuifmeel fotograferen. Sommige foerageren (helaas voor de fotograaf) alleen op nectar en daar moet je het dan mee doen.

Vanmiddag heb ik speciaal voor jou nog een poging gewaagd op het klaverveldje voor mijn korven. Dit zijn enkele resultaten...


Albert, erg bedankt voor deze bijdrage; dit is nou precies wat ik bedoel! Zeg nou zelf ... deze foto's zijn van de overtreffende trap maar vooral ... ze leven! Vergelijk ze nog maar eens met de eerste posting en die zal dan ondanks dat ze technisch perfekt is vervagen. Misschien dat mijn reaktie hierboven nogal kritisch oogte; indien dit niet beviel hierbij mijn excuses, maar ik ben heel blij met het resultaat. Proficiat !

Thomas

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » ma 06 jul 2009, 09:06

Albert,

Dank voor de toepasselijke link over de morfologie van de honingbij. Een mooi pakkend intro naar dit onderwerp!!

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » ma 06 jul 2009, 12:37

Dag Dick, Thomas en anderen,
Mijn vrouw vond mijn activiteit bij de klaver wel leuk voor een foto. Het 'schieten' met zo'n toeter (Canon 5D mark II met Canon 180 mm macro en 25 mm tussenring voor iets meer dan 1 op 1 en als invulflitser de Canon 430 EX II) op een honingbij is ook wel een bijzonder gezicht. Zoals je ziet gebruik ik mijn arm hier als steun. Los uit de hand is bijna niet te doen. Ik gebruik nooit een statief, maar soms wel een bamboestokje als steun. De flitser is bruikbaar op alle tijden, dus ook de tijden boven de normale synchronisatie. Meestal gebruik ik de AF-functie (1 centraal punt) voor de scherpstelling.

Ik houd als stelregel aan dat de tijd (in de noemer van de breuk) voor een foto zonder bewegingsonscherpte minstens het dubbele moet zijn van de brandpuntsafstand. Dus bij gebruik van een 50mm objectief minstens 1/100 seconde en niet langzamer. Bij de 180 mm gebruik ik meestal 1/400 of 1/500 sec. Dat kan alleen bij een hogere ISO-waarde en mijn huidige camera laat daarin veel meer toe dan mijn oude (30D), dus veel minder ruis. Bij dit soort opnamen gebruik ik standaard ISO 400, bij mijn oude camera ISO 200.

Op de achtergrond mijn korvenstalletje. Op het gras en de rest ervoor laat ik de klaver wel eens even bloeien, maar niet in het zaad komen, want dan krijg ik er te veel. Aan het kippenhok hangen houten frames waarin kaardenbolstengels zijn gepropt. Die zijn bedoeld voor de solitaire bijen en wespen en daarmee heb ik veel succes, met ongeveer 10 soorten. Op de foto klikken voor een groter formaat.

Groet, Albert

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door LWPisa » ma 06 jul 2009, 23:23

Mooie foto Albert. Zeer zomers.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten