fotografie

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » ma 27 jul 2009, 13:43

Gisteren was ik op de Kaloot (300 meter vanaf de kerncentrale Borssele) en daar waren mooie dingen te zien. Op de Blauwe zeedistel waren veel insecten actief en tot mijn verrassing zag ik minstens 6 Grote bloedbijen (Sphecodes albilabris) tegelijkertijd, zowel mannetjes als vrouwtjes. Ze zijn actief in het voorjaar als parasiet op de Grote zijdebij en leven daarna dan toch nog vrij lang. Deze dieren zijn een lust voor het oog, zeker als ze vliegen, want dan valt het rode achterlijf sterk op. Aardig is dat ik hier 2 insecten op 1 bloem had. Het was geen uitzondering want er waren veel vliegen, hommels, vlinders en kevers actief, die allemaal op bloemen wilden zitten en dan is het soms dringen.

http://www.ahw.me/

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » ma 27 jul 2009, 15:34

Albert, ik worstel nog steeds met mijn 105mm macro. Wordt het standje P of A. Welk diafragma, welke sluiterijd. Ik had mijn macrolens niet meegenomen op vakantie. Vandaag maar weer eens wat rondgelopen in de tuin. En dan kies ik maar weer voor een eenvoudige hommel.

Afbeelding[:(]

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » ma 27 jul 2009, 19:33

Dick, bij stand A (Aperture) is het voordeel dat je diafragma vastligt. Je hommel is precies scherp waar het scherp moet zijn. Er is wel veel ruis te zien ondanks het wat kleine formaat dat je toont. Vermoedelijk komt dat niet alleen door de hogere ISO-waarde, maar ook door verscherpen. De ruis wordt immers meeverscherpt. De diafragma-voorkeuze kan ook erg lastig zijn als er veel contrasten zijn in het licht van de foto. Dan is M (manual) vaak gemakkelijker, want dan bepaal je het zelf. De uitsnede is wat krap. Ik vind het nooit mooi als de vleugels de rand van de foto bijna raken, maar misschien had je aan die kant geen extra ruimte. Aan de kant van de kop (kijkrichting) moet de ruimte zitten en dat is hier het geval. Over compositie valt veel te zeggen en te twisten. Er is gelukkig ook persoonlijke smaak. Soms is een foto spannender als je eens wat afwijkt van de geijkte patronen. Een vlinder kun je bijv. standaard met gespreide vleugels fotograferen, maar een standpunt waarbij de vlinder in je richting komt is soms leuker, zie onderstaande foto's die ik ook gisteren maakte van een distelvlinder op blauwe zeedistel.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » ma 27 jul 2009, 19:44

Dank voor de heldere uitleg. Kun je ook zeggen wat ik hier fout doe?

Afbeelding

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Robbert » ma 27 jul 2009, 21:37

Ik kan er niet meer tegen. Ikke ook meedoen!

Maar dan met kikkers. Het gaat er denk ik om dat we van elkaars instellingen leren. Ik hoop dat de kikkers welkom zijn want de hommels zij niet echt gelukt.

De meeste foto's die ik maak doe ik op de A stand. Dan bepaal ik namelijk zelf het diafragma. Je moet dan wel de sluitersnelheid in de gaten houden. Als ik straaljagers fotografeer dan kies ik juist voor de S stand omdat ik minimaal een bepaalde sluitersnelheid wil halen anders staat het object er bewogen op. Dus eigenlijk alles wat stil zit kan met A ingesteld worden.

De eerste is gemaakt met f/10 (Aperture/Diafragma 10.0) en Speed 1/320 op 400mm telezoom. Ik vind hem zelf niet verkeerd. Deze kikker was in de aanval voor wat lekkers.

Afbeelding

De volgende is gemaakt met f/11 - 1/250 op 270mm. Ik zat dus zelf dichter bij het object. Je kunt duidelijk zien dat deze kikker met zijn palm op de steen leunt terwijl de vingertopjes los zijn.

Afbeelding

Beide foto's zijn gemaakt met ISO400. Normaal gebruik ik ISO200 maar ik vind bij deze telezoom dat de foto's er dan wat grauwer uitzien en dat ik minder sluitertijd overhoud.
Ik probeer de foto's zo goed mogelijk te schieten zodat ik niet hoef na te bewerken.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » ma 27 jul 2009, 21:47

Dick, leuk plaatje, fraaie kleuren, maar iets te weinig dieptescherpte op het bijtje. Interessant beestje, maar ik durf er geen naam aan te geven. Zou er iets meer van willen zien.
Je hebt hier naar mijn smaak dus een iets te grote lensopening gebruikt. Ik ken het probleem maar al te goed en daarom flits ik veel bij. Dan kan ik net wat kleiner gaan. Ook gebruik ik hoge ISO-waarden (400) omdat mijn huidige camera een zeer goede ruisreductiefunctie heeft. Je ziet er nauwelijks iets van. Bij de vorige kon ik eigenlijk alleen maar tot ISO 200 gaan. Ruis is goed te verwijderen met NeatImage, maar je moet het wel leren toepassen want je kunt er ook veel mee verpesten.
De laatste foto van de distelvlinder is gemaakt als volgt: Canon 100mm macrolens, ISO400, 1/400 sec., f/14 en ingeflitst met een Canon opzetflitser. Er stond vrij veel wind, maar met 1/400 sec. heb je geen last van bewegingsonscherpte, wel wat hinderlijk bij het scherpstellen.

Groet, Albert

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » ma 27 jul 2009, 21:52

Robbert, leuk dat je mee doet. Ik zie dat je al wel iets meer ervaring hebt. Ook deze bijdrage levert zinvolle info op. Wij hebben ook van die vette kikkers in de vijver dus ik ga het morgen ook eens proberen. Je moet de foto's m.i.z. iets kleiner maken want ik moet wat heen en weer schuiven wil ik de tektst kunnen lezen.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door wilde » ma 27 jul 2009, 21:53

Robbert, de eerste kikkerfoto is een leuke actiefoto, maar die zou ik wat nabwerken in Photoshop door de hooglichten te temperen. De lichte partijen zijn tegen overbelicht aan en dat is meestal niet mooi. De 2e foto is heel wat beter qua totale kleur en lichtverhoudingen.
Groet, Albert

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door dickvanleeuwen » ma 27 jul 2009, 22:15

robbert, dank voor de aanpassing van het formaat. Dat is beter zo!

Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: fotografie

Bericht door Robbert » ma 27 jul 2009, 22:29

Ik vond ze ook wat te groot. Origineel zijn ze 3888x2600. Poster formaat 10.2MP.
Ik heb die eerste nog wat bewerkt alleen is die misschien nu weer te donker. Ik laat het zo. Volgende keer weer wat andere instellingen proberen.

AfbeeldingAfbeelding

Overigens doe ik alle beheer en bewerken van foto's in Aperture. Dat is mac software.

Aangepast op 1 aug: Beide foto's naar 400px gezet i.p.v. 420px

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten