pikzwarte hommel, wie kent haar

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
agoede
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 15:40
Locatie: landsmeer
Contacteer:

pikzwarte hommel, wie kent haar

Bericht door agoede » vr 28 aug 2009, 16:51

Op de vliegplank van een bevriende imker lag een exemplaar van een hommel die we allebei niet thuis konden brengen

De dame is pikzwart, tong ongeveer 6mm en vleugels 13 mm.
Wat ook opvalt is dat ze een volledig glad achterlichaam heeft en een zeer weinig behaart voorlichaam

Wie kan ons helpen???

Afbeelding
Afbeelding




arnold

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: pikzwarte hommel, wie kent haar

Bericht door Bart de Coo » za 29 aug 2009, 00:30

Als ik zo in mijn hommelboekje blader (Von Hagen: 'Hummeln', Fauna Verlag 2003) dan zie ik voortdurend heel gangbare soorten die zomaar erg zwart kunnen uitvallen. Niet alle hommels die tot dezelfde soort behoren zien er altijd krek eender uit, net als bij de honingbijen. Het zal wel gewoon een tuinhommel of een aardhommel zijn of zo. In elk geval zijn er in deze hoek van Europa geen soorten bekend die herkenbaar zijn aan hun gitzwarte voorkomen, zover ik weet (Alhoewel ik in Zuid-Frankrijk heel veel pikzwarte hommels heb gezien die een soort blauwe waas over zich hadden).

Het gladde borststuk kan verklaard worden aan de hand van de leeftijd. Waarschijnlijk was ze flink op leeftijd, waardoor met name de borststukken kaal schijnen te worden. Of misschien was ze wel flink belaagd door de bijen, waardoor ze gepolijst werd.


Groet,


Bart de Coo

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: pikzwarte hommel, wie kent haar

Bericht door agastache » za 29 aug 2009, 00:46

is waarschijnlijk de houtbij,xylocopa violacea, geweest

arjan_vanderveen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: pikzwarte hommel, wie kent haar

Bericht door arjan_vanderveen » di 01 sep 2009, 08:21

agoede schreef:
De dame is pikzwart, tong ongeveer 6mm en vleugels 13 mm.
Wat ook opvalt is dat ze een volledig glad achterlichaam heeft en een zeer weinig behaart voorlichaam


De kleur van de hommel wordt veroorzaakt door de beharing. Deze exemplaren hebben geen beharing meer. Mogelijk zijn ze de kasten in geweest om honing te stelen en zijn ze daar gedood. Ik heb dat vaker gezien, ze zijn dan meestal kaal als ze naar buiten gegooid worden. Mogelijk hebben de bijen geprobeerd propolis over de hommel te smeren en zijn ze daarmee onthaard.
De houtbijen zijn i.d.d. kaal, maar in Nederland zeer zeldzaam (overigens zitten er nog haren op het borststuk, Xylocopa heeft dat niet). De kans die aan te treffen is erg klein.

Groet, Arjan

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: pikzwarte hommel, wie kent haar

Bericht door wilde » di 01 sep 2009, 13:19

Xylocopa violacea komt ook in Nederland voor, hoewel niet zo talrijk. Die is het echter niet, want die heeft donkere vleugels, blauwzwarte poten en een iets andere vleugelbeadering, bijv. de vorm van de marginale cel. Wat het wél is weet ik niet. Het dier is te veel afgevlogen of kaalgeplukt om er veel verstandigs van te kunnen zeggen. Met het rossige kontje komt de aardhommel niet in aanmerking, maar misschien wél steenhommel, weidehommel of akkerhommel.

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: pikzwarte hommel, wie kent haar

Bericht door Imkerij Westland » vr 04 sep 2009, 15:38

Albert,

Wat denk je van de keelhorzel? Ik ben niet zeker maar de afmetingen komen overeen, maar de kleur niet.
In het stukje: http://reewild.afilas.nl/Nr51Capreolusdef.pdf
worden meer horzels genoemd (hert en zelfs mens), wellicht moeten we die kant opzoeken?

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: pikzwarte hommel, wie kent haar

Bericht door Bok » zo 06 sep 2009, 14:35

Dit is zeker geen keelhorzel. Keelhorzel heeft bruine beharing en een zwarte band. Verder heeft een keelhorzel een langgerkt achterlijf.

Groet,

Peter

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: pikzwarte hommel, wie kent haar

Bericht door wilde » zo 13 sep 2009, 17:04

Het belangrijkste zichtbare kenmerk waarom dit geen horzel is betreft de vleugelbeadering. Die komt overeen met die van bijen en zeker niet met die van vliegen. Duidelijk zijn bijv. de 3 submarginale cellen te zien. Vliegen hebben totaal andere aders. Zeker is dus dat het een bij-achtige is. Daartoe behoren ook de hommels.

agoede
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 15:40
Locatie: landsmeer
Contacteer:

Re: pikzwarte hommel, wie kent haar

Bericht door agoede » do 17 sep 2009, 18:32

heren, bedankt voor de input. Weer veel geleerd, met name hoe je naar zo'n dame moet kijken voor de kenmerken.
Het lijkt erop dat deze dame door de bijen te pakken is genomen en ontdaan van de normale uiterlijke kenmerken



arnold

korrel
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 22:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: pikzwarte hommel, wie kent haar

Bericht door korrel » di 22 sep 2009, 22:05

Inderdaad un bombus... waarschijnlijk terrestris ( aardhommel)
kaal en daardoor minder goed herkenbaar ( ik heb ze 18 jaar als onderzoeker commercieel gekweekt).
De rode poten lijken op sub spp. uit zuid europa ?
b.t,w. : ik zag hier in Tilburg afgelopen zomer ook een houtbij vliegen, voor het eerst in NL. dus ze zijn geariveerd...
groetjes en succes.
Corne

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten