Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:
Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door Leo van der Heijden » ma 29 mar 2010, 20:02

De VN heeft 2010 uitgeroepen tot het jaar van de biodiversiteit. Op de bijenmarkt willen we daar aandacht aan schenken. Nu hoor ik alle imkers zeggen dat bijen belangrijk zijn voor de biodiversiteit. Dat zal ik als imker natuurlijk direct beamen maar hoe maak ik dit nu herkenbaar voor de bezoekers van de bijenmarkt. Voor de mensen die geen imker zijn. Is het soms mogelijk om een lijst te maken van planten en/of dieren in Nederland die niet meer zouden bestaan als er geen honingbijen in Nederland zouden voorkomen? Er zijn veel planten die bestoven worden door honingbijen maar ook door allerlei andere insecten waaronder vliegen en vlinders. Fruitbomen worden ook voor een deel bestoven door de wind en er zijn zelffertiele soorten die zichzelf bestuiven en bevruchten zonder de overdracht van stuifmeel door insecten. De bewering dat er geen fruit meer zal zijn als er geen honingbijen meer zijn gaat volgens mij niet op. Dat de tuinbouw in de problemen komt bij de teelt van aardbeien en allerlei soorten bessen in kassen en tunnels zal op de meeste mensen geen indruk maken. Dat staat te ver van hun af. Maar als we een lijst kunnen maken van alledaagse bloemen in park en natuur die zouden verdwijnen dan kan je pas echt duidelijk maken wat bijen voor de biodiversiteit betekenen.

Wie kan hier een voorbeeld van geven?

Groet Leo.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door macwlem » ma 29 mar 2010, 22:20

Ga eens kijken bij de site van Arie Koster:

http://www.biodiversiteitsjaar-2010.nl/

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door Leo van der Heijden » ma 29 mar 2010, 23:30

Op de website van Arie Koster vind ik het volgende citaat; "De soort honingbij telt niet voor de biodiversiteit, maar om de honingbij probleemloos in stand te houden zijn zeer grote oppervlakten bloemrijke vegetaties noodzakelijk." Hier wordt de "stelling" dus omgedraaid. Biodiversiteit is belangrijk voor de honingbij. Ik zou graag aangetoond willen zien dat de honingbij belangrijk is voor de biodiversiteit. Voor de meeste (stadse) mensen is Biodiversiteit een heel vaag begrip. Veel wat nu onder het "kopje" Biodiversiteit wordt geschreven valt eigenlijk onder het "kopje" Voedselketen. Natuurlijk maakt de voedselketen deel uit van de biodiversiteit maar is daar maar een onderdeel van. Ik zou graag een voorbeeld willen hebben van oorzaak en gevolg voor de biodiversiteit als de honingbij er niet meer zou zijn.

Leo.

nhl_bit
Berichten:54
Lid geworden op:ma 30 jun 2008, 20:54

Re: Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door nhl_bit » di 30 mar 2010, 00:40

Als de honingbij er niet meer is, zal er minder biodiversiteit zijn (oorzaak, gevolg). Verder zou de Varoa mijt het dan ook wel eens moelijk kunnen krijgen, als hij zich tenminste niet aanpast aan een nieuwe gastheer [:)]

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door Bart de Coo » di 30 mar 2010, 10:15

Ik hoop heel erg dat Leo een paar overtuigende antwoorden krijgt. Ik lees aandachtig mee. Ik weet namelijk het antwoord op zijn vraag niet. Ik denk dat de rol van de honingbij in de verscheidenheid aan soorten ernstig overschat wordt. Dat de honingbij daarentegen een belangrijke rol speelt in de bestuiving van commerciële gewassen, lijkt mij evident; vraag maar aan de fruitteler, de zaadteler, de paprikateler en weet ik veel wat voor teler.

Maar de verscheidenheid aan inheemse gewassen? Daarvoor hebben wij toch van oudsher allerlei andere beestjes rondfladderen in ons klimaat? In dat verband vraag ik mij nog steeds af in hoeverre de honingbij eigenlijk inheems is hier. Zou die het überhaupt uithouden op eigen kracht? Of is de hulp van de imker volstrekt noodzakelijk?

Of is het zo dat als gevolg van de zeer langdurige aanwezigheid van de honingbij de soortenrijkdom zich heeft aangepast? Dus dat soorten die goed bestoven worden door honingbijen zich in de loop der eeuwen veel beter zijn gaan handhaven?

Het grote argument tégen de noodzakelijkheid van honingbijen voor de biodiversiteit, lijkt mij hun langdurige afwezigheid in die landen waar de honingbij betrekkelijk recent geïmporteerd is. Ik denk dan met name aan Australië en Noord-Amerika. Als de biodiversteit daar afgenomen is, wat zeer waarschijnlijk het geval is, dan komt dat door verstedelijking en landbouw en niet door de afwezigheid van de honingbij: die was daar immers altijd al afwezig.

Imkeren is commercieel bijzonder interessant en afgezien daarvan ontzettend leuk. Het levert bovendien een culinair topproduct op: honing! Maar of de honingbij belangrijk is voor de verscheidenheid aan soorten? Ik denk het niet.

Maar dat weet ik niet zeker. Nogmaals, ik hoop dat Leo antwoord krijgt. Ik kleef aan mijn beeldscherm.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door Berend » di 30 mar 2010, 11:54

Wij zijn in elk geval afhankelijk van de honingbij voor de honing! :D

nhl_bit
Berichten:54
Lid geworden op:ma 30 jun 2008, 20:54

Re: Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door nhl_bit » di 30 mar 2010, 18:30

Berend schreef:
Wij zijn in elk geval afhankelijk van de honingbij voor de honing! :D

"Honey is a sweet food made by certain insects using nectar from flowers. The variety produced by honey bees (the genus Apis) is the one most commonly referred to" http://en.wikipedia.org/wiki/Honey

In het kader van een biodiversiteit discussie zou ik dan zeggen. Wij zijn in elk geval afhankelijk van de honingbij voor honingbijen-honing, niet voor "de honing".

nhl_bit
Berichten:54
Lid geworden op:ma 30 jun 2008, 20:54

Re: Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door nhl_bit » di 30 mar 2010, 22:36

Leo,

Op de homepage van het Nederlands Centrum voor Biodiversiteit http://www.ncbnaturalis.nl/ staat:

"De bij

Als ambassadeur voor biodiversiteit is landelijk gekozen voor de bij. Doordat het slecht gaat met de bij, ondervinden ook veel andere soorten in de natuur schade. Een sprekend voorbeeld van de onderlinge verbondenheid van alles met alles in de natuur: de biodiversiteit."

Zij zouden je dus moeten kunnen beantwoorde welke andere soorten ze bedoelen.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door Leo van der Heijden » di 30 mar 2010, 22:51

Duidelijk is dat de honingbij onmisbaar is voor een aantal commerciële activiteiten.
Voor de veredelings bedrijven bij de productie van een groot aantal tuinbouw, landbouwen en bloemzaden.
Voor de fruittelers voor de bestuiving in overdekte teelten zoals aardbeien, frambozen, bramen en diverse bessen.

De honigbij is zeer belangrijk in de volgende commerciële activiteiten.
Voor de productie tuinbouw bij de bestuiving van bes dragende sierstruiken en bomen.
Voor de productie fruitteelt bij de bestuiving van appels, peren, pruimen en kersen.

Voor natuurbeheer kunnen bijenvolken belangrijk zijn als zij een monitoring functie vervullen.

Daarnaast draagt de honingbij, door zijn bestuivende activiteiten, bij aan de voedselketen en zo ook aan de instandhouding van de biodiversiteit.

Als laatste wil ik noemen dat honingbijen voedsel zijn voor andere dieren. Naast Varroa mijt, de bijeneter, De bijenwolf, mezen spechten en andere vogels. Spinnen en wespen.
In bijenvolken leven ook veel verschillende instecten zoals stuifmeelmijt en wasmot.

Biodiversiteit is ook de aanwezigheid van schimmels (kalkbroed, steenbroed) bacterien zoals vuilbroed. virussen zoals zakbroed.

kortom, Biodiversiteit is overal. Ook in het klein is al een grote variatie aan diversiteit aanwezig voor degene die het willen zien.

Groet Leo.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Biodiversiteit afhankelijk van honingbij?

Bericht door Hans van der Post. » di 30 mar 2010, 23:02

Wacht even Leo het gaat niet alleen om de honingbij maar om de bij alle solitare -en honingbijen!

!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten