Een 'gigagroot' wespennest

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gesloten
Mirjam van Leeuwen
Berichten: 19
Lid geworden op: di 13 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Een 'gigagroot' wespennest

Bericht door Mirjam van Leeuwen » vr 26 jan 2001, 15:22

EEN 'GIGAGROOT' WESPENNEST
Wie zijn wij?
Marcel Goudriaan en Mirjam van Leeuwen.
In '99 hebben wij een beginnerscursus gevolgd en zijn met 1 bijenvolkje begonnen.

Er ligt weer een nieuwe uitdaging op ons te wachten.
Nou ja, ligt..!
Er hangt een wespennest bij de mensen waar wij onze bijen mogen stallen. Dus jullie begrijpen dat wij actie moeten ondernemen. Voor wat hoort wat, nietwaar?
Dit nest schijnt er al enige jaren te hangen. Het liefst willen we het nest (kunstwerk) bewaren.

*
Hoe zijn we inmiddels gevlogen....

Toen we in de schuur kwamen, wees de eigenaar naar boven. Er 'hangt' een plafond dat onbegaanbaar is en door een gat kunnen we tegen het schuine dak aan kijken.
'Daar zit het.'
We keken en zagen een nestje van ongeveer 15 bij 15 cm tegen een raampje hangen.
Als dat alles is!
Toen keken we iets verder en werden beiden even stil.....

Een reusachtig wespennest..
Ongeveer 70 cm breed aan de bovenzijde, 80 cm lang (het nest loopt iets taps toe, maar is nog altijd zeker 30 cm breed aan de onderzijde) en een onbekende diepte aangezien we van maar 1 kant tegen het nest aan kunnen kijken.
Dat is dus inderdaad groot, zeg maar 'gigagroot'.
Het is onregelmatig van vorm en indrukkwekkend mooi van structuur.
Over het hele nest lopen de werksters en er zijn overal gaten waar ze in en uit lijken te lopen. We konden rustig kijken. Het interesseerde de gele meiden geen zier. Zelfs het zoontje van de eigenaar heeft, beschermd met onze kap, op de ladder gestaan. We waren allemaal van ons stuk gebracht.

Vanochtend heb ik geprobeerd wat wespen te vangen, om te determineren. Met een
honingpotje en een deksel heb ik lang staan wachten tot er enkele wespen zouden komen snoepen van de zoete lekkernij. Deksel erop en klaar, dacht ik... maar de dames toonden geen enkele interesse. Uiteindelijk ben ik helemaal over de rand van het plafond gaan hangen en heb me zo ver mogelijk gestrekt, om toch maar 1 wespje te kunnen vangen van een nestje dat onder het giganest op de grond ligt.

Eindelijk gelukt..
1 Meisje in een potje. Nu nog determineren.
Opvallend is haar lange antenne. Na de wespentaille komt een nogal slank achterlijf, geel met zwart, iets smaller dan het borststuk. Op het borststuk zitten wat gele vlekjes, evenals op haar kop. We gaan zoeken in boeken en kunnen we er zelf niet uit komen, dan hebben we nog een adres waar we haar naar toe
kunnen zenden.

De dames reageerden niet op me, ondanks dat ik toch wel wat stond te zweten en erg dicht bij het grote nest kwam. Ook het zoete lokpotje kon ze niet boeien. We vragen ons inderdaad af of het wel nodig is om te verdelgen. In ieder geval waren de eigenaar en zijn zoontje ook onder de indruk en als we info kunnen vinden om hen te overtuigen dit unieke nest te laten zitten, dan zullen wij ons daar zeker voor inzetten.

Als het toch zo mocht wezen dat we het nest moeten gaan verwijderen, dan weten we, dat het nog een heel project gaat worden en dat we een goed aanvalsplan moeten verzinnen. Voorlopig gaan wij daar niet van uit en is de eerste actie: uitzoeken wie het zijn en ons best doen om voor deze (als het zo
blijkt te zijn) onschadelijke en zelfs nuttige insecten op te komen.

(Fr.v. : Ietsjes gesleuteld)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een 'gigagroot' wespennest

Bericht door Oude Essink » za 27 jan 2001, 15:23

Dag Marcel en Mirjam,
Een fraai verhaal over dat wespennest; inderdaad doodzonde om het voortijdig te ruimen tenzij de dames grote overlast bezorgen; Ik denk trouwens dat het nu verlaten zal zijn; zo'n nest wordt maar één seizoen gebruikt; begin winter komen alle dames en enkele heren om en het overwinterend moertje begint in het voorjaar ergens anders aan een nieuw nest. Voor imkers of verenigingen die wel eens een demonstratie of tentoonstelling weggeven, zou dit nest een enorme aanwinst zijn.

Bob de Graaf
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een 'gigagroot' wespennest

Bericht door Bob de Graaf » za 27 jan 2001, 15:24

Gigagrote problemen
Een gigagroot wespennest wordt bijna altijd gebouwd c.q bewoond door de Europese of gewone wesp (ook wel ten onrechte 'limonadewesp' genoemd. Daar heb je geen determinatie voor nodig. Door hun getalssterkte (5-10.000 individuen) zijn zij in staat zulke grote nesten te bouwen. Ik ben ze zelf wel eens in de lengte van 1.5 mtr. tegengekomen op een lagere school.

Een GIGAGROOT probleem doet zich na 1 juli a.s. voor. Dan treedt de nieuwe wet op de BESTRIJDINGSMIDDELEN in werking die zegt dat je niet meer voor 'derden' een wespennest mag verwijderen of vernietigen, in geval van overlast, als je NIET in het bezit bent van een geldig diploma "Dierplagen bestrijding SVO".

Met je blote handen en zonder daartoe geschikte middelen wordt dat wat moeilijk.

Dat zal voor heel wat imkers en gemeenten een probleem worden.
Men is dus gewaarschuwd.

Als de wet gepubliceerd wordt kan ik wat meer informatie verstrekken. Nu is er nog veel onduidelijkheid (zie ook publicaties in BIJEN)over de nieuwe wetgeving.

Bob de Graaf

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten