wespenkoningin verzamelt bouwmateriaal

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

wespenkoningin verzamelt bouwmateriaal

Bericht door Frans vanTongeren » wo 26 sep 2001, 22:23

(26-09-'01)
Op de eerste zondag van juni maakten 'mien wief' en ik een ommetje op landgoed Joppe (onze achtertuin). Het '˜populierenlaantje' heeft nieuwe populieren gekregen met steunpaaltjes (inmiddels vergrijsd). Op die paaltjes zaten twee uit de kluiten gewassen wespen. Het waren KONINGINNEN die hun nestmateriaal aan het verzamelen waren. Dat ging zo:
Achterwaarts.. liepen ze. Van boven naar beneden en ploegden met hun monddelen een ondiepe 'voor' van twee millimeter breed in het grijze hout. Daardoor werd het onderliggende bruine hout zichtbaar. Het ploegen of schillen van het hout leek me een hele inspanning voor de beestjes. Je zag hun lijf er bij meebewegen. Hun zwoegende geledingen deden me denken aan een in beweging gebrachte harmonicahoes rond een schokbreker.
Wij vroegen ons af waar het afgeschilde materiaal bleef!
Korfjes hadden de wespen immers niet en opeten deden ze het vergrijsde hout ook niet. Ik zette mijn brilletje af en keek. Het afgeschilde materiaal werd tijdens het achteruitlopen, opgerold tussen kop en borststuk. (Zeg maar.. '˜onder de kin'). Het bolletje bouwmateriaal groeide aan en werd te dik om nog klemvast onder de kin te kunnen worden gehouden. De koningin vloog heen toen het bolletje drie millimeter dik was geworden.
Een paleis bouwen blijkt toch een hele klus te zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten