Chatten

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Chatten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 08 okt 2001, 18:25

Erik Speksnijder vertelt dat hij langs een ene meneer Breukel (als ik de naam goed heb onthouden) langs is geweest. Deze meneer heeft heel veel ervaring op het gebied van solitaire bijen. Hij heeft in zijn tuin iets geheel nieuws staan; een natuurlijke muur voor vleermuizen en wilde bijen. Er zitten grote gaten voor de vleermuizen in. Tevens zitten er leemblokken in voor de wilde bijen, waar ze hun verblijfplaats in kunnen bouwen. Het geheel is afgedekt met dakpannen. Vleermuizen heeft Erik (nog) niet gesignaleerd. Ze zullen vast nog wel komen.
"Maar Erik", zeg ik op de chat, "Jij hebt zelf toch ook veel kennis op het gebied van wilde bijen." Maar Erik vertelt dat deze muur nieuw voor hem is, maar de houtblokken die hij die middag heeft gezien natuurlijk niet.
Hij heeft mij nog vele tips hierover vermeld. Zoals de diameters van de gaten in de blokken. Je moet namelijk kijken naar de bijen die voorkomen bij jezelf in de regio en aan de hand daarvan kijken welke diameter geschikt is. Erik heeft in zijn houtblokken wolbijen die in gaten van maar liefst 1 cm nestelen. En hardhout blokken zijn het geschikst, opdat de vleugels niet beschadigen.
En wat ik vooral interessant vind dat is het observatiekastje voor wilde bijen. Deze wil ik aankomende winter zelf gaan maken.
Volgens Erik kan je dit het beste doen van zogenaamde peilbuisjes. Dit zijn kunststof doorzichtige buisjes en te koop in een zaak voor landbouwartikelen/motoren. Vooral buisjes van 4 a 5 mm worden rap bezet. Je kunt dan een aantal buisjes plaatsen in een soort nestkastje, met een deurtje aan de zijkant. Ze houden trouwens niet van teveel licht.
Belangrijk is dat het geheel droog hangt of staat. Tevens moeten de buisjes iets afwateren. Een probleem is namelijk dat de buisjes niet 'ademen'. Beschimmeling van stuifmeel treedt anders (vlug) op.
Erik zal t.z.t wat fotomateriaal hierover plaatsen, wat dan veel zal verduidelijken. Ik ben heel erg benieuwd!!!

J.P.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten