De insectenverzorg(er)(ster) als hommelteler

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

De insectenverzorg(er)(ster) als hommelteler

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 25 jan 2002, 13:52

H.S. Kok schreef:
Hoewel er nu nog niets aan te verdienen valt zou dat in de toekomst volgens een twee jaar geleden verschenen studie, van het IKC in Ede, wel het geval kunnen zijn. Een bredere kennis van de imker op dit terrein zou in ieder geval een verbetering van het imago van de bijenhouderij bij het publiek kunnen veroorzaken.
Ik ben het met H.S.K.(rijmt)volledig eens en vond dit een jaar geleden al. Daarom heb ik verleden jaar in de opheffingsverkoop een hommelkastje van triplex gekocht(goedkope uitvoering). Ik heb namelijk eens gelezen (op de voormalige zoemlijst?) dat het niet zo moeilijk schijnt te wezen om zelf een hommelvolkje op te zetten, dus ik dacht....nu of nooit!

*****
Ik vind het belangrijk als wij als imkers ons inderdaad breed oriënteren, anders gaan de grote bedrijven ons wegconcurreren. Bijvoorbeeld de hommelteelt is een relatieve makkelijke teelt en breed inzetbaar. De huidige teelt biedt veel toekomstperspectief. Daarom zou de tegenwoordige moderne imker zich niet alleen moeten toespitsen op alleen maar bijen. Het begrip 'imker' zou tegenwoordig niet meer de definitie moeten zijn van 'bijenhouder', maar van insectenverzorg(er)(ster). 'Breed' is het kernwoord!! Het geeft weer een nieuwe dimensie aan het vak met de kans op een nieuw (en groter) economisch voordeel en nieuwe leden. Afen terug naar mijn hommelkastje.

*****
Ik stel het volgende voor; Straks over een week of vier, zes ga ik mijn capaciteiten als hommelvanger ten toonstellen.(Ja forumers een imker als insectenverzorg(er)(ster), moet heel wat kunnen). Ik ben dan van plan om zo'n dikke aardhommelkoningin te vangen. Dat zal vast wel lukken. Vervolgens ga ik deze hommelkoningin met vijf (jonge) begeleidende bijtjes opsluiten in het kastje. En dan maar hopen op......meer van die kleinere hommeltjes met een hoog aaibaarheidsgehalte. Het zal leuk staan op mijn stand, maar het gaat mij vooral om de toepasbaarheid voor de bestuiving. Is het een methode die zal werken? Wie heeft hiermee ervaring of zijn er betere methodes?

J.P.

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: De insectenverzorg(er)(ster) als hommelteler

Bericht door Frans vanTongeren » vr 25 jan 2002, 16:40

Hallo Jelte, leuk om weer eens 'n artikeltje van je te lezen!
-
De hommels vliegen elders in beeld.
Misschien heb je iets aan:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... OPIC_ID=40





Edited by - frans vantongeren on 26/01/2002 15:43:49

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De insectenverzorg(er)(ster) als hommelteler

Bericht door Erik Speksnijder » za 26 jan 2002, 15:58

Hoi Jelte,

Het boekje Hummeln van Eberhard von Hagen beschrijft verschillende manieren om aan een hommelvolkje te komen (overzetten van een bestaand nest - invoeren van een koningin). Ook laat het meerdere behuizingsvormen zien en geeft het de nodige achtergrondinformatie over hommels. Het is een gouden boekje in je boekenkast en het aanschaffen zeker waard.


Erik

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De insectenverzorg(er)(ster) als hommelteler

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 27 jan 2002, 00:14

Beste insectenverzorger (alias Jelte Pieter),

Oh, simpele ziel, gij met je vlindernetje achter de aardhommelkoninginnen eerdaags aan.

Natuurlijk is het vangen van die koninginnen eenvoudig, maar dat is dan ook het enige eenvoudige aan het starten van een hommelvolk. Lees die berichten op de oude Zoem er nog maar eens op na (Frans verwijst er al naar).
Natuurlijk lukt het soms '“ met zeer veel moeite '“ een koningin een broednest te laten beginnen in zo'n hommelkastje. Maar weet je ook dat ze vol met luizen zitten, en heel vaak Nosema hebben, en nog een paar van dat soort zaken. Een broednestje in het beginstadium heeft een continue vrij hoge temperatuur nodig, regelmatig vers stuifmeel, enz.
Veel verstandiger is het om een eenmaal begonnen hommelnest in zijn geheel mee naar huis te nemen en dat te bestuderen.
En een hoog aaibaarheidsgehalte??? Hoe kom je op het idee? 't komt zeker door die bontjas die ze aan hebben. Ook met allerlei andere wilde dieren die er '˜knuffelig' uitzien wordt wel eens deze fout gemaakt. Hommels hebben een heel hoog agressieviteitsgehalte bij de verdediging van hun nest!

En een aantal imkers en ik kunnen het weten, wij hebben nl een paar jaar geleden eens een korte of iets langere periode gewerkt als insectenverzorg(er)(ster) bij Koppert, allen gedreven door '˜het willen weten', maar interessant was het wel. (En héél gezellig, 6 imkers bij elkaar, maar nadat wij het wisten is een ieder weer snel teruggegaan naar zijn of haar oude steel :) )

Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten