Osmia

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
philip charpentier
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 mar 2002, 09:57
Locatie: Belgium
Contacteer:

Osmia

Bericht door philip charpentier » di 12 mar 2002, 11:28

Ik had graag willen weten of ik ergens aan Osmia (rufa, bv.) kan geraken, ook andere soorten+ prefab sluipwest/solitaire bij-nesten aan schappelijke prijs.
Bestaan er zulke nesten met "oogstbare kokers"?
Hetzelfde geldt voor Megachile maritima of andere soorten.
Bombus sp. ook.
Ook nog een vraagje (zonder Latijnse naam): kan iemand aan Heggerankbijtjes geraken, of verkoopt er iemand die bijtjes, ik woon namelijk in een duinstruweel dat weelderig voorzien is van Bryonia.

Alvast bedankt,
Philip

Philip Charpentier

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Osmia

Bericht door Erik Speksnijder » wo 13 mar 2002, 20:55

Ik had graag willen weten of ik ergens aan Osmia (rufa, bv.) kan geraken, ook andere soorten+ prefab sluipwest/solitaire bij-nesten aan schappelijke prijs.
Bestaan er zulke nesten met "oogstbare kokers"?
Hetzelfde geldt voor Megachile maritima of andere soorten.
Bombus sp. ook.
Ook nog een vraagje (zonder Latijnse naam): kan iemand aan Heggerankbijtjes geraken, of verkoopt er iemand die bijtjes, ik woon namelijk in een duinstruweel dat weelderig voorzien is van Bryonia.

Alvast bedankt,
Philip

Hoi Philip,

Zover ik weet is er in Nederland, op de handel in hommel(bestuivings)kastjes na, nog geen levendige handel in wilde bijen.
Enige jaren geleden heb ik gezien, dat ze op de Ambrosiushoeve aan het experimenteren waren met de Osmia rufa (rosse metselbij). Hiervoor hadden ze plankjes met boorgaten, die doormidden gezaagd waren, zodat je ze open kon maken; de nestgang kwam open te liggen. De poppen van deze bij konden op deze manier "geoogst" worden en ingezet voor bestuivingswerk.
Zelf zou je dit ook zo kunnen doen. Je zou i.p.v. plankjes gebruik kunnen maken van doorgesneden bamboestokjes of gebruik kunnen maken van plankjes met, i.p.v. boorgaten, hiertussen een smalle ruimte. De Osmia rufa maakt namelijk niet alleen gebruik van (boor)gaten, maar ook van geschikte smalle ruimtes. Ik heb zelf geregeld nestjes tussen bijenkast en deksel zitten en ook wel in de ruimte tussen opgestapelde kamers.
Natuurlijk kun je ook gewoon een nestblok/bundeltje riet o.i.d. ophangen. Deze zullen door de eerder genoemde (algemene) bij al snel bevolkt worden. Ik zou zelf kiezen voor zelfbouw. De in de handel zijnde nestblokken zijn over het algemeen matig van kwaliteit. Vaak is gebruik gemaakt van zachthout i.p.v. hardhout. Mooie nestkasten (merk Schwegler) levert Waveka.
De overige door jouw genoemde bijtjes kun je niet kopen, maar kun je hoogstens proberen te lokken door de juiste omstandigheden rondom je huis te creeren. Uiteraard moet de soort dan wel van nature in jouw omgeving voorkomen.
De heggenrankbij (Andrena florea) vliegt op heggenrank en behoort tot de zandbijen. Ze nestelen op kale, zonnig gelegen, zandige/zavelige stukjes grond. Als je de mogelijkheid hebt, maak dan eens een stukje zandige grond kaal. Verschijnt de heggenrankbij niet, dan maak je altijd nog kans op 1 van de leuke andere in de grond nestelende soorten.
De Megachile maritima, kustbehangersbij, nestelt in de grond, onder stenen en gebruikt voor de nestbouw bladdelen van verschillende bomen, heesters en kruiden.
"Sluipwespen" omvat een zeer grote groep insekten met evenveel verschillende leefwijzen. Waarschijnlijk leven er hiervan al meerdere soorten rondom je huis, zonder dat je er erg in hebt; sommigen zijn zeer klein.




Erik

philip charpentier
Berichten: 4
Lid geworden op: di 12 mar 2002, 09:57
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Osmia

Bericht door philip charpentier » do 14 mar 2002, 11:48

Bedankt voor uw antwoord.
Ik "bestudeer" (lees: luieren en kuieren op mijn trapje en in de duinen) al...20 jaar wilde bijen en wespen.
Bedankt voor de naam: Andrena florea: ik zie ze alle jaren, maar ik vind ze niet. Ik gebruik in mijn praktijk zeer vaak heggerankwortel in lichte dosringen, en ben geïnteresseerd in het eens uittesten op mezelf van de honing+brij+poppen....
Aan mijn huis is er alle jaren heggerank, maar de grond is te zwaar en ze moeten ergens aan de overkant in de duinen zelf nestelen...

Ik begin dit WE aan een aantal kastjes.
Moest iemand iets horen, altijd welkom.

Bij Biobest in belgië naar bestuivingshommels gevraagd maar ik krijg geen antwoord van die mensen...
Weet iemand waar ik een selectie bestuivende hommelsoorten kan vinden?

Bedankt voor al het zoekwerk,


Philip Charpentier

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Osmia

Bericht door Erik Speksnijder » vr 15 mar 2002, 20:39

Hoi Philip,
Je schrijft:
<Ik gebruik in mijn praktijk zeer vaak heggerankwortel in lichte doseringen, en ben geïnteresseerd in het eens uittesten op mezelf van de honing+brij+poppen....

Kun je hier wat meer over vertelllen. Vind je het niet wat zonde, om een nest van een (vrij zeldzame heggenrank)bij te plunderen? Zijn er geen alternatieve mogelijkheden? Kun je bijvoorbeeld geen gebruik maken van de bloesem van de plant?

Ik heb nog een fotootje opgezocht, van het nest van een metselbij, die gebruik heeft gemaakt van de ruimte tussen 2 lege (broed)kamers.

Afbeelding

Zichtbaar zijn de poppen van het bijtje. Als je deze voorzichtig open zou maken, dan zie je hierin een al volledig ontwikkelt bijtje. De nog aanwezige stuifmeelklompjes zijn het gevolg van de dood van de larve of kunnen het gevolg zijn van een slechtweer periode.
De metselbij maakt ("metselt") namelijk, voordat hij het stuifmeel/nectar gaat halen eerst een klein drempeltje. Hierachter brengt hij als alles goed gaat voldoende stuifmeel/nectar aan, waarna hij (eigenlijk is het zij!) zijn eitje afzet. Vervolgens trekt hij het drempeltje verder op tot een degelijk wandje. Komt er nu slechtweer, voordat het eitje is gelegd, dan gaat het bijtje na deze onvliegbare periode weer gewoon van voor af aan beginnen. Het kleine drempeltje met hierachter het stuifmeel/nectar-klompje wordt genegeerd en een nieuw drempeltje wordt voor het oude opgetrokken, stuifmeel wordt gehaald.....

Misschien kun je als je persé het stuifmeel van de metselbij wilt gebruiken, gebruik maken van dit soort overtollig stuifmeel. Als je in het vroege voorjaar (februari-begin maart) een nestgelegenheid voorzichtig zou openen, hoef je verder geen schade aan te richten. De poppen kun je eventueel op een droge, donkere plaats bewaren.
Misschien kun je bij het maken van nestgelegenheid gebruik maken van de liefde van deze bij voor smalle ruimtes (ongeveer 6 mm., zijkanten afgesloten, droog en donker).

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten