Advies bouw hommelkast/wat is polsterwolle?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
ronald033
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 mar 2002, 21:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Advies bouw hommelkast/wat is polsterwolle?

Bericht door ronald033 » di 12 mar 2002, 21:55

IK wil een hommelkast bouwen: ik heb een aantal Duitse sites geraadpleegt, en daarin staat dat nestmateriaal deels bij. houtwol moet zijn en "POLSTERWOLLE".
Wie iemand wat "Polsterwolle" is, en hoe ik er aan kan komen?
voorlopig gebruik ik kapok voor de nestvulling maar ik weet niet of dit goed is. Ik zou het fijn vinden om hier advies over te krijgen. Kan ik van iemand "polsterwolle" kopen? Ik hoor graag van je/jullie. Groetjes, Ronald

Ronald Cools

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Advies bouw hommelkast/wat is polsterwolle?

Bericht door Hans van der Post. » wo 13 mar 2002, 13:20

Ik heb geen idee wat "Polsterwolle" is maar als je kijkt waar hommels graag in huizen; in mezenkasten! Daar zit voor een grote meerderheid mos in. Ter verduidelijking hommels komen altijd in een niet schoongemaakte mezenkastje. Ik neem aan dat de "Belse" hommels niet anders werken.

Elk jaar krijgen imkers meldingen van "bijen" in mezenkasten. Als deze melding in mei juni is, is het 99 van de 100 hommels die in de nestkast huizen. In die tijd zijn de hommelvlokjes op zijn grootst dan worden ze opgemerkt door het veel af en aan vliegen van de werksters. Krijg een melding; "bijen in nestkast" in augustus en september dan zij het wespen.
Vraag je door, bij de melding in mei juni, dan is men vergeten het oude mezennest van het voorgaande jaar te verwijderen. Ik zou zeggen hang een flink aantal mezenkasten op en gebruik volgend jaar het oude nest als stoffering.
Hans.

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Advies bouw hommelkast/wat is polsterwolle?

Bericht door Romée van der Zee » wo 13 mar 2002, 15:43

polsterwolle = kussenvulling van schapenwol.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Advies bouw hommelkast/wat is polsterwolle?

Bericht door Erik Speksnijder » wo 13 mar 2002, 18:52

Polsterwolle is volgens mij een soort katoenen pluis. Als je kijkt naar afbeeldingen van nestkastjes, waarin dit "polsterwolle" verwerkt is, dan heeft het materiaal wel wat weg van de katoenen poetsdoeken, die je o.a. gebruikt bij polijstwerk.
Ik heb zelf ook een kastje ingericht voor hommels en heb hier konijnenharen in verwerkt; op een ongewenste plek kwam ik 2 weken geleden het begin van een nest tegen. In 2 andere kastjes heb ik als aankleding de bolvormige nestjes van een bosmuis gebruikt. Ik las eens ergens, dat hommels bij het kiezen van nestgelegenheid een voorkeur blijken te hebben voor dierlijke haren ("bontvoering"). Of het werkt weet ik nog niet, dat zal de komende maand uitwijzen.

Erik

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Advies bouw hommelkast/wat is polsterwolle?

Bericht door Franschman » za 02 jun 2018, 23:07

Polsterwolle is de Duitse benaming voor meubelstofferingsmsteriaal.
In zijn boek ’
Hummel schutzen, ansiedeln etc. beschrijft de auteur von Hagen het materiaal
Von Hagen is de Duitse hommelkenner. Ik uitstek.
Kapok is een alternatief maar het materiaal uit een muizennest is nog beter.
Kennelijk is ook de geur van het materiaal van belang. Geen muizennest voor handen :vraag het muizennestmateriaal in een dierenspeciaalzaak. Men was overigens wel verbaasd toen ik vertelde waarvoor het nestmateriaal zou worden gebruikt :o

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Advies bouw hommelkast/wat is polsterwolle?

Bericht door oldtimer » di 19 jun 2018, 17:09

Ben toch ook al geruime tijd geïnteresseerd in hommels
Bij het wroeten in de grond tussen een hoop klimop stuitte ik op een hommel nest. Een klein hommeltje. Gelijk een hoop hommeles.

Zou ik dat nou uit de grond kunnen scheppen en in een zwermkastje kunnen doen. Als je in de buurt komt zijn ze niet bepaald vriendelijk, ben dus ook door een tuin handschoen heen gestoken.
Toch vind ik ze erg leuk.
Alexander (Lex)

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Advies bouw hommelkast/wat is polsterwolle?

Bericht door A.A. Staals » di 19 jun 2018, 20:23

oldtimer schreef:Ben toch ook al geruime tijd geïnteresseerd in hommels
Bij het wroeten in de grond tussen een hoop klimop stuitte ik op een hommel nest. Een klein hommeltje. Gelijk een hoop hommeles.

Zou ik dat nou uit de grond kunnen scheppen en in een zwermkastje kunnen doen. Als je in de buurt komt zijn ze niet bepaald vriendelijk, ben dus ook door een tuin handschoen heen gestoken.
Toch vind ik ze erg leuk.
Denk je dat ze op de verkeerde plek zitten? Volgens mij horen ze in de grond en niet in een kastje.

ad staals

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Advies bouw hommelkast/wat is polsterwolle?

Bericht door oldtimer » di 19 jun 2018, 22:53

Ik denk er niets over, ik had gewoon een vraag.

Waarom hebben we het over de bouw van een hommelkast als ze in de grond horen.

Natuurlijk begrijp ik dat hommels in de grond horen, maar ze worden toch echt ook in kastjes/doosjes gehouden.
Zoals Ad weet voor bestuiving.
Bijlagen
IMAG0764.jpg
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Advies bouw hommelkast/wat is polsterwolle?

Bericht door tomer » wo 20 jun 2018, 01:20

Als het nest verstoord is door werkzaamheden, zou je ze kunnen in een doosje/kastje zetten, maar dan wel op dezelfde plaats laten staan. Of een kilometer (?) verder zetten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten