solitairen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

solitairen

Bericht door Oude Essink » ma 22 apr 2002, 16:52

Afbeelding

hennie oes

Afbeelding



Bijgewerkt door - Oude Essink op 18/05/2002 09:08:16

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: solitairen

Bericht door Erik Speksnijder » vr 26 apr 2002, 22:55

Hoi Hennie,

Eigenlijk hoort voor dit verhaaltje deze afbeelding nog:

Afbeelding

Het hier afgebeelde mannetje kun je namelijk al enkele weken eerder waarnemen.
Het vrouwtje van de metselbij legt in de paar laatste broedcellen bij de uitgang onbevruchte eitjes, waaruit begin april de eerste mannetjes tevoorschijn kruipen.
Deze mannetjes zoeken een geschikt plekje op, waar ze de later uitlopende vrouwtjes kunnen opwachten: jouw afbeeldingen

Bij sommige soorten is dit opwachten van de vrouwtjes een schitterend gebeuren. Zo zag ik bij mijn insektenmuur de afgelopen weken, hoe een mannetje gewone sachembij continu een vast traject afvloog, in afwachting van een sachemdame: van het ene kleine nestblok met grote boorgaten, langs het randje bloeiende dovenetels, langs de grote boogaten op de iepenschijf en weer terug. Hele middagen ging dit zo door.
Van de mannetjes van de grote wolbij zag ik er vorig jaar eentje heen en weer vliegen langs een aantal kattendoorns en weer een ander langs een strook echte gamander, om vervolgens ieder nectarnuttigend vrouwtje hardhandig te overvallen en te....
Het mannetje van de behangersbij (M.versicolor) pakte het wat dat betreft ietsje relaxter aan. Hij had zich lekker neergevleid op een zandig plekje in de zon, om vervolgens ieder langsvliegend bij-achtig object te onderscheppen.

Voor degene, die zich een beetje de tijd gunt is het momenteel zeer goed mogelijk zelf eens zoiets te zien. Op warme dagen wemelt het momenteel al van de soorten. De afgelopen weken heb ik alleen al van de wespbijen een stuk of 6 verschillende soorten mogen waarnemen, waaronder enkele die hier (Beveland) al enige jaren niet meer waren waargenomen.
Zonnige beschutte plekjes, bloeiende groepjes hondsdraf, paarse dovenetel, enkel smeerwortels, een zandig taluje etc. leveren momenteel gegarandeerd een leuke ontmoeting op en....dan hopelijk een leuk stukje op dit forum.


Erik

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: solitairen

Bericht door Oude Essink » di 30 apr 2002, 22:19

Dag Erik,
Bedankt voor je reactie; ik weet nu wie wie is; ik verbaasde mij over deze zo vroege bruidsvlucht.
hennie oes

Afbeelding

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: solitairen

Bericht door Huib Koel » wo 29 mei 2002, 08:23

Ruimte voor Solitaire bijen
Op Bee-at-Home op de Floriade staan diverse demonstratiekasten voor honingbijen, met als meest in het oog springend de grote glazenkast: de 'Dick Vunderink Vitrine'.

Buiten vóór Bee-at-Home staat ook een demonstratiekast, gemaakt naar tekeningen gevonden op internet, speciaal voor Solitair levende bijen. Deze kast hebben we genoemd: 'Ally McBee', naar de populaire tv-serie over een jonge alleenstaande advocate, Ally McBeal.

Iets bedenken is één ding, een honingbijenvolk in een vitrine-kast hangen is twee, maar gewoon een demonstratiekastje neerzetten en dan maar hopen dat er een metselbijtje er gebruik van maakt, dat is gewoon echt geweldig!

Kom langs op Bee-at-Home op de Floriade en zie wat het metselbijtje in de glazenbuisjes heeft gemaakt!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: solitairen

Bericht door Oude Essink » wo 29 mei 2002, 21:01

Dag Huib,
Ik kom; gegarandeerd!
Tijdens mijn vroege-vogels zwemuur in Tiel iedere ochtend hoor ik al van verschillende kanten, dat jullie bijenhal geweldig is; Sommigen vonden de floriade tegenvallen maar de bijen: geweldig!! Bij voorbaat mijn complimenten dus; maar ik kom!
hennie oes

Afbeelding

kohajo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 03 dec 2001, 19:34
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: solitairen

Bericht door kohajo » vr 31 mei 2002, 00:37

Dag Huib,

Ik heb zelf zo'n kastje ineen geknutseld met groene doorzichtige buisjes zoals die voor een aquarium worden gebruikt. Je hebt ze van verschillende diameter. In de buisjes van diameter 8mm zitten er zandpropjes met daartussen een prop stuifmeel. In het stuifmeel zit een eitje/larfje. Prachtig om te observeren ! De bijtjes plakken de buitenzijde van de buisjes dicht met een zandprop en verdwijnen....
Ik heb er foto's van gemaakt. Binnenkort zet ik die op het forum!
Groetjes van Walter :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten