Kan een hommelnest kwaad?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
helpdesk
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 27 jul 2001, 10:42
Locatie: Bijenhouden.nl
Contacteer:

Kan een hommelnest kwaad?

Bericht door helpdesk » ma 06 mei 2002, 18:08

Beste heer, mevrouw,

Hierbij richt ik mijn vraag aan u, in de hoop dat u mij kunt helpen.

Sinds kort hebben wij een flink aantal hommels die nestelen in een oud
koolmezenkastje wat bij ons aan de schutting hangt.
Vorig jaar hebben er koolmeesjes hun nest in gehad en we hebben er niet
aan gedacht om het kastje schoon te maken.
Nu vind ik op zich de hommels wel een mooi gezicht, maar ik vraag me
toch af of het kwaad kan, een hommelnest zo dichtbij.
In principe hoeft niemand eraan te komen, maar ik heb 2 kinderen die
vrolijk in de tuin rondhuppelen.
Kunt u mij vertellen of ik het nest kan laten hangen, of beter kan
(laten?) verwijderen?

Alle informatie is meer dan welkom.

Alvast vriendelijk bedankt voor de moeite,


Mevr. E. Yilmaz-Bos

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kan een hommelnest kwaad?

Bericht door maartenkleijne » ma 06 mei 2002, 21:49

Zelf heb ik een pimpelmezenkast op het balkon waar dit jaar tot mijn genoegen een nest dikke hommels zit.
Ze zijn absoluut ongevaarlijk tenzij je ze in de hand pakt. Ik heb ze expres laten hangen om ze aan mijn kleinkinderen te kunnen laten zien; even het deksel eraf en in de kast kijken.
Mijn zoon is afgestudeerd op een scriptie over hommels. Hij had toen meer dan vijftig nesten te verzorgen, voeren, controleren etc.. Hij is toen wel een paar keer gestoken omdat hij ook regelmatig hommels moest oppakken enzo.
Dus wel tegen de kinderen zeggen dat ze de hommels beter niet kunnen vangen of beetpakken.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kan een hommelnest kwaad?

Bericht door maartenkleijne » do 23 mei 2002, 20:34

Inmiddels hebben mijn balkonhommels zich explosief ontwikkeld tot enkel honderden, die de hele dag af en aan vliegen. Met gevolg dat het niet meer leuk was om in de vliegbaan te gaan staan of zitten. Ze steken nog steeds niet maar gaan wel om je heen zoemen als je in hun weg staat of zit, met als gevolg dat veel mensen het niet meer gezellig vinden op het balkon. Gelukkig hing het mezenkastje maar aan een simpele spijker, dus kon ie makkelijk een halve meter worden verplaatst met de vliegopening naar buiten gericht. De oudere hommels hommels herorienteren zich echter moeilijk op de nieuwe aanvliegroute en blijven tientallen seconden ronddansen tot ze door hun jongere zusters worden meegetroond naar huis. Over een week kunnnen we weer ongestoord op balkon zitten. Ik zou de hommels niet graag gemist hebben, en laat de mezenkast nu daar staan in de hoop dat ze volgend jaar weer terug komen.
Het is trouwens leuk om te zien dat de hommels en de bijen die met zeven kasten in de tuin staan en massaal vliegen, elkaar nergens tegen lijken te komen. De bijen vliegen veel verder weg en op andere meer massale drachten, terwijl de hommels lekker dicht bij huis rondscharrelen op alles wat er maar gekleurd uitziet.

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kan een hommelnest kwaad?

Bericht door Huib Koel » vr 24 mei 2002, 09:28

Boomhommels hebben een voorkeur voor vogelhuisjes, met name als deze niet in het najaar is schoongemaakt en het achtergebleven nestmateriaal gebruikt kan worden. Hommeltjes zijn op zich vriendelijke insecten. Heb ergens gelezen dat boomhommels wel weer de meest steeklustige onder de hommels zijn. Zelf ervaren dat je het kastje niet moet gaan verhangen en je moet niet vlak voor het vlieggat gaan staan. Voor de rest....gewoon genieten.


In Bee-at-Home op de Floriade hangt een zoekkaart hommels, met de 8 meest voorkomende soorten. Aan de hand van de kleuren en de hoeveelheid strepen is het (ook voor kinderen) leuk om uit te zoeken hoe de hommel heet. De zoekkaart is te koop bij het IVN, de natuur en milieu-educatie vereniging.

Beste heer, mevrouw,

Hierbij richt ik mijn vraag aan u, in de hoop dat u mij kunt helpen.

Sinds kort hebben wij een flink aantal hommels die nestelen in een oud
koolmezenkastje wat bij ons aan de schutting hangt.
Vorig jaar hebben er koolmeesjes hun nest in gehad en we hebben er niet
aan gedacht om het kastje schoon te maken.
Nu vind ik op zich de hommels wel een mooi gezicht, maar ik vraag me
toch af of het kwaad kan, een hommelnest zo dichtbij.
In principe hoeft niemand eraan te komen, maar ik heb 2 kinderen die
vrolijk in de tuin rondhuppelen.
Kunt u mij vertellen of ik het nest kan laten hangen, of beter kan
(laten?) verwijderen?

Alle informatie is meer dan welkom.

Alvast vriendelijk bedankt voor de moeite,


Mevr. E. Yilmaz-Bos




Bijgewerkt door - Huib Koel op 12/07/2002 13:32:06

Mirjam van Leeuwen
Berichten: 19
Lid geworden op: di 13 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kan een hommelnest kwaad?

Bericht door Mirjam van Leeuwen » zo 26 mei 2002, 07:39

Even een kleine reactie op het plaatje wat bijgevoegd staat.
Volgens mij betreft dit een aardhommel (de lobbes onder de hommels, de koninginnen zijn groot, gitzwart, 2 okergelebanden en een witte kont).
Ook wij zijn pas uitgerukt met onze hulpbrigade om hommels weg te halen. Uiteraard een niet schoongemaakt vogelhuisje. Ik heb nog steeds de hommels niet in de boeken kunnen vinden (gitzwart, steenrood borst stuk, wit kontje en slecht humeur) maar volgens iemand zou dat een boomhommel zijn. Op de hommelzoekkaart die ik thuis heb staat de boomhommel als een beetje bruinig met een wit kontje, dus niks geen zwart en steenrood.Degene die er het meest op lijkt is een plaatje uit Gids van bijen, wespen en mieren (sorry, nog geen scanner aan boord) waarop een koekoekshommel staat. Die komt akelig in de buurt qua kleur. De boomhommel staat er niet in...
Hamvraag is dus: hoe ziet een boomhommel er eigenlijk uit?:wink:

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Kan een hommelnest kwaad?

Bericht door Romée van der Zee » zo 26 mei 2002, 16:54

De boomhommel (pyrobombus hypnorum ericetorum) is bruin, zwart, wit gekleurd. Anders dan de meeste andere hommels verdedigt ze haar nest. Het is verstandig niet binnen 1 meter afstand te komen.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kan een hommelnest kwaad?

Bericht door Piet Jager » zo 26 mei 2002, 19:24

Ook ik heb dit jaar twee vogelnestkastjes met hommels bij mensen weggehaald en bij mij in de tuin gehangen. De beestjes gaan gewoon door en vliegen bij mij in de tuin op allerlei bloemen, vooral de schijnpapaver en de digitalis (vingerhoedskruid) zijn voor hen gewilde planten en straks de tuinbonen, stokbonen en stambonen.

Aangezien, met mij, velen graag de naam van bepaalde hommels willen weten lijkt het mij zinvol om er een achttal soorten op het forum te plaatsen.

!Piet

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kan een hommelnest kwaad?

Bericht door Huib Koel » zo 26 mei 2002, 20:07

Een leuk boekje speciaal over dit onderwerp is geschreven door Manja Kwak en Irene Tieleman: 'Het Hommelleven' (uitgegeven oa door de KNNV)
ISBN 90-5107-024-1.

Afbeelding

De boomhommel heeft een wit kontje en GEEN gele strepen. Zie plaatje met de 8 soorten.
Huib Koel

PS: de libelle zat echt op mijn neus...geen truc!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kan een hommelnest kwaad?

Bericht door maartenkleijne » wo 29 mei 2002, 23:12

Dankzij dit schitterende overzicht -veel mooier dan in mijn hommelgidsje- wordt bevestigd dat de bijen in mijn nestkastje boomhommels zijn. En ze zijn inderdaad ongeduriger dan ik ooit eerder hommels heb meegemaakt.

jsauviller
Berichten: 1
Lid geworden op: di 09 jul 2002, 21:14
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Kan een hommelnest kwaad?

Bericht door jsauviller » di 09 jul 2002, 21:19

Hallo!

Ik ben nieuw op de site, dus misschien is dit een reeds vaak gestelde vraag, maar wij zitten met een hommelnest. Niet, zoals in de forums die ik al las, in een leeg nestkastje, maar wel onder de grond. Nu is het probleem dat we maar een klein stadstuintje hebben plus een kleine baby. We willen die tuin nu wat "bewoonbaar" maken voor kleine kindjes, en we wilden dus een verwilderd stuk gras omspitten en een stukje gazon aanleggen, maar nu zitten daar dus die hommels. Wat doen we daar nu best mee? Gewoon niet omspitten? Dan kunnen we de tuin enkel verder laten verwilderen. En lopen we dan geen risico met zo'n kleine pruts in de tuin (onze dochter dus)?

Verdelgen willen we absoluut niet (alhoewel sommige firma's daar geen gewetensbezwaren rond zullen hebben), maar heeft iemand suggesties over wat we dan WEL kunnen doen??

Johan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten