Hommels

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Macha
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 18:15
Locatie: Nederland
Contacteer:

Hommels

Bericht door Macha » vr 21 jun 2002, 18:40

Hallo allemaal,

Ik ben lid geworden omdat ik een vraag heb over hommels.
Op dit forum is zoveel kennis aanwezig over bijen dat ik hoop, dat iemand mijn vraag over hommels kan beantwoorden.

Ik merkte vanmiddag dat onder (?) mijn huis een hommel?nest zit.
In de schaduw, naast het opgestapelde openhaardhout, zit in een voeg een klein gaatje van 1.5 bij 1 cm, op de rand van de tegels en de stenen.
De hommels vliegen af en aan.

Moet ik hier iets aan doen? Kan het kwaad???

Wespennesten moeten altijd verwijderd worden, maar is dit voor een hommel(?) ook nodig?

Vooralsnog heb ik er geen last van, maar worden het er in de loop van de zomer veel meer?

Ik heb een hond en op dit ogenblik heb ik nog niet gemerkt dat hij op ze let, (hij heeft het te druk met de jacht op kikkers) maar als het er erg veel worden, kan dit natuurlijk veranderen. Hij zou er een kunnen doodbijten en geprikt worden in zin bek/keel, waardoor hij zou kunnen stikken.

Ook zou ik graag willen weten of dit 'nest' eventueel schade aan het huis (b.v. de houten vloeren e.d.)kan geven??

Maken hommels trouwens ook zo iets als een raat?

Ik wacht jullie antwoord vol belangstelling af.
Zelf weet ik hier niets van.

Groetjes Macha
P.S. Met hommels bedoel ik van die dikke bijen met een gele streep, die er heel fluwelig uitzien.



Bijgewerkt door - Macha op 22/06/2002 02:21:59

Bijgewerkt door - Macha op 22/06/2002 12:23:04

Bijgewerkt door - Macha op 22/06/2002 12:28:14

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hommels

Bericht door maartenkleijne » vr 21 jun 2002, 23:07

Macha, leuk zoals je het beschrijft en vraagt. Hommels zijn zeer onschuldig tenzij je ze probeert te pakken en vasthouden. Het ergste dat er kan gebeuren is dat de hond er een keer eentje pakt en gestoken wordt. Dat is dan voor de hond ook gelijk de eerste en de laatste keer, want zo'n steek is niet gevaarlijk maar doet wel pijn. Op het Forum over overige insecten is recent nog een leuke reeks geweest over hommels, onder andere met een goed overzicht van de verschillende soorten. Dat vindt je wel!
Je mag sowieso geen hommels doodmaken want het zijn zeldzame en beschermde dieren.
Jouw idee dat wespen wel uitgeroeid moeten worden klopt ook niet helemaal. Wespen zijn namelijk zeer nuttig in de natuur voor het opruimen van allerlei hinderlijke en schadelijke insecten. De meeste soorten zijn bovendien volstrekt niet hinderlijk voor mensen.
Alleen als er een nest zit vol met steekwespen op een plaats waar mensen er echt last van kunnen hebben, kan je ze verdelgen of laten verdelgen.

Macha
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 18:15
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hommels

Bericht door Macha » za 22 jun 2002, 14:57

Dag Maarten Kleijne

Bedankt voor je snelle, en gelukkig, geruststellende antwoord.:)

Ik zag mezelf die gezellig zoemende en gemoedelijk uitziende '˜schommelkonten' al uitroeien. Vanuit mijn omgeving kreeg ik al de nodige tips:
-Gewoon een steen voor de ingang. (Ik hoorde al het klagelijke gezoem van de ijverige werkers, die langzaam voor de ingang de hongerdood stierven.)
-Bleekwater, of heet water in het gat gieten en een steen er voor. (Ik hoorde ze al gillen van de pijn, terwijl ze in paniek een uitweg probeerden te vinden, en zag al hoe ze vergiftigd en half gekookt op een hoopje dood gingen.)
Je begrijpt dat ik me opgelucht voel, nu ik weet dat het beschermde dieren zijn, en dat ik al die lugubere moordacties niet uit mag voeren. :)

Je schrijft dat ik niet bang hoef te zijn voor mijn hond. Ik ben niet bang voor een steek in z'n bast, maar voor een steek in zijn bek, waardoor mogelijk een zwelling ontstaat, en hij zou kunnen stikken. Veroorzaakt de steek van een hommel minder zwelling dan van b.v. een bij of een wesp?

Ik dacht echt dat een wespennest in een woonwijk uitgeroeid moest worden. Je leest vaak verhalen over enorme '˜dingen' waar duizenden wespen omheen zwermen; mannen in beschermde kleding die de ingangen van het nest afsluiten en het vergassen. Door dat beeld en de verhalen er omheen, ging ik ervan uit dat wespen net als b.v. ratten, onder de 'ongedierte bestrijding' vielen. Daarom vroeg ik me af of '˜mijn' hommelnest hier ook onder viel.

Maar, weet je misschien of ze voor de bouw van hun nest ook materiaal van het huis gebruiken? Gebruiken ze geen hout van de vloer (mochten ze daaronder zitten) ?
Bouwen ze ook raten zoals bijen?
Hoe groot kan zo'n '˜nest' worden?

Ik heb je '˜doorverwijzing' gevonden en merkte dat ik niet verder gekeken had dan mijn neus lang was en dat ik mijn vraag op een andere plaats in dit forum had moeten stellen. Toch heb ik hier maar weer gereageerd, omdat het anders een antwoord zonder vraag zou zijn, en dat zou de duidelijkheid niet vergroten. Sorry, maar misschien kunnen jullie dit gewoon verplaatsen naar '˜Rondom het bijenhouden'.

Na het bestuderen van de hommels in de tuin en de hommelplaatjes (geplaatst door Huib Koel) ben ik er achter gekomen dat wij Tuinhommels hebben. Erg leuk om te weten. :)
Weet jij of deze hommelsoort zich gewoonlijk erg uitbreidt?
Denk je dat wij bij een grote uitbreiding last zullen krijgen?
Onze zithoek ligt ongeveer twee meter van de ingang van het nest af.

Ik ben erg benieuwd naar je antwoord.

Groetjes Macha

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hommels

Bericht door Erik Speksnijder » za 22 jun 2002, 17:06

Hoi Macha,

Ik las je verhaal over de hommels en de ongerustheid hierin over het welzijn van je hond. 100% zekerheid, dat er niets met je hond gebeurt, kun je nooit krijgen, maar echt gevaarlijk is het niet. De duitse herder van m'n ouders hapt jaarlijks de nodige bijen en hommels de lucht uit om ze dan smakelijk te verorberen. Af en toe loopt hij hierbij een vervelende steek in z'n snuit op, maar dit is ook tevens de enige plek op z'n lijf, waar de hond op een steek lijkt te reageren.
De steek van een hommel is trouwens niet meer/minder aangenaam dan de steek van een bij. Beiden doen behoorlijk zeer. Alleen moet je bij een hommelnest beter je best doen om een steek op te lopen. Zelfs al zit je met je hoofd pal voor de ingang, dan zullen ze nog niet zo snel steken; een terras op 2 meter afstand is derhalve een zeer veilige afstand om het volkje gade te slaan.

De meeste verdelgers ruimen klakkeloos alle "ongedierte" op, zonder ook maar enigszins te kijken naar de noodzaak van hun aktie. Ook is er vaak geen kennis aanwezig om bijvoorbeeld lastige wespen (duitse en gewone) van minder/niet lastige wespen (saksische, middelste en rode) te onderscheiden. De laatst genoemde "lieve" wespen bouwen hun nest helaas ook op opvallende plaatsen, in tegenstelling tot de "stouten".

Je hommelnest zal als het een groot nest wordt, ongeveer de afmeting kunnen krijgen van een kleine voetbal, meestal zal het echter eerder het formaat van een grote tennisbal worden. Voor de nestbouw maken de hommels gebruik van aanwezig zacht materiaal (voormalig muizennest of isolatiemateriaal). Echt schade richten ze hierbij niet aan; ze gaan niet massaal aan de sleep met het materiaal. Ook zal het nest in de loop van de zomer, na het uitvliegen van de nieuwe koninginnen, vanzelf in verval raken en vervolgens opgeruimd worden door o.a. de wasmot. De jonge (bevruchte) koninginnen overwinteren ergens op een beschut plekje om het nieuwe voorjaar ergens anders weer een nieuw nest te maken; de rest van de hommels legt het loodje. Aan het eind van het jaar is er van het nest niets meer over.

Het nest van een hommel bestaat trouwens uit allemaal onregelmatig gevormde wassen bekertjes, waarvan sommigen dienst doen als wieg voor de nieuwe hommels en anderen als voorraadvatjes met nectar.





Erik

kaljouw
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 25 jul 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hommels

Bericht door kaljouw » ma 24 jun 2002, 02:41

Onze hond plukt ook het nodige vliegende 'gespuis' uit de lucht, maar meestal bijten honden hun prooi eerst dood, voordat ze hem opeten als ze dat al doen. De kans op een steek in de keel waardoor hij/zij geen lucht meer krijgt lijkt mij dan ook vrij klein.... maar dat wil niet zeggen dat je er niet op hoeft te letten.

bzzz AI AI .. ;-)

Macha
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 18:15
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hommels

Bericht door Macha » di 25 jun 2002, 17:47

Hai Erik en Kaljouw,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik lees hieruit, dat ik me over mijn hond niet al te bezorgd hoef te maken. Gelukkig!!:)
Uiteraard zal ik hem wel in de gaten houden, maar op dit ogenblik heeft hij het nog te druk met z'n jacht op de kikkers. Hij heeft er al twee gevangen, maar gelukkig niet doodgebeten. Denk dat hij dat gefriemel in zijn bek erg vreemd vond. (Moet er ook niet aan denken!!):naughty:

Erik, ik wist niet dat er verschil in het steekgedrag van wespen is. Om heel eerlijk te zijn, heb ik eigenlijk nooit aan verschillende soorten gedacht. Een wesp is/was voor mij een wesp; stil blijven zitten, en hopen dat hij wegvliegt.
Ik zal toch hier en daar eens informatie zoeken.

Blij ook te weten dat ze het materiaal voor hun nest niet van de vloer knabbelen en dat het nest niet al te groot wordt. Op dit moment vliegt het rustig af en aan, denk gemiddeld vijf hommels per minuut.

Jammer dat we niet kunnen zien wat zich achter de muur afspeelt.

Trouwen... gisteren was er een hommel naar binnengevlogen en lag voor dood op de grond. Wij hebben hem voorzichtig in een glas geschoven en vlak naast de plaatjes op het scherm gehouden.
In eerste instantie dachten wij dat het Tuinhommels waren, maar zo vlak bij het plaatje bleek de gele streep wat meer oranje te zijn en ook lager te zitten, dus onder de vleugels. Het zijn dus geen Tuin- maar Aardhommels.:D

Heel erg leuk om dit allemaal te weten.

Bedankt Macha

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Hommels

Bericht door Romée van der Zee » di 25 jun 2002, 17:54

Dag Macha,
Als je wat over wespen wilt weten zou je de zoekfunctie van het Imkerforum (in de menubalk bovenaan deze pagina, onder Imkerforum) kunnen proberen. Geef het woord wesp in, en er komt een flinke hoeveelheid verwijzingen.
Romée

Macha
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 18:15
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hommels

Bericht door Macha » di 02 jul 2002, 16:08

Romee van der Zee,

Bedankt voor de aanwijzing.
Ik wist niet dat er zoveel verschillende soorten wespen bestonden.

Door mijn ongerustheid over de hommels in mijn tuin ben ik op dit Imkerforum terechtgekomen. Ik ben hier niet alleen veel over hommels te weten gekomen, maar dus ook over wespen; over bijen heb ik bovendien ook heel veel interessante dingen gelezen.

In mei ben ik trouwens naar de Floriade geweest, en heb daar zeker een uur voor de glazen bijenkasten gestaan. Je merkt dan pas hoe weinig je in werkelijkheid afweet van beestjes, die je de hele zomer, rustig zoemend, overal tegenkomt.
Het was niet alleen leuk om te zien, maar we hebben vooral ook genoten van de leuke, geduldige manier waarop onze vragen uitgebreid beantwoord werden. De imkers die ons te woord stonden wisten er veel van en zij straalden de liefde voor hun hobby duidelijk uit. Wij zijn daar veel te weten gekomen over het hele '˜bijengebeuren'.
Nu ik op deze site wat heb rondgeneusd, heb ik begrepen dat het geen betaalde krachten waren die ons uitleg gaven, maar echte hobbyisten, waaronder ook veel leden van het Imkerforum.
Graag wil ik hier de gelegenheid aangrijpen om hen hiervoor te bedanken.
Ik denk ook dat, mede door de manier waarop het 'bijengebeuren' door hen werd/wordt uitgelegd, deze zomer menige bij aan de dood ontsnapt.:)

Met vriendelijke groeten,
Macha

Macha
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 21 jun 2002, 18:15
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hommels

Bericht door Macha » vr 12 jul 2002, 12:07

Hallo,

Ik heb nog een vraagje over 'mijn' hommels. Misschien weten julie daar het antwoord ook wel op. :)

Twee meter vanaf het hommelnest staat een lathyrus volop in bloei. Ik zag daar steeds hommels van bloem naar bloem schuifelen en dacht dat het gewoon '˜mijn' hommels waren. Maar bij het plukken van wat bloemetjes (voelde me bijna schuldig aan broodroof) bekeek ik de hommels eens goed, en wat blijkt nu, het zijn de '˜mijne' niet. (Nooit gedacht dat ik ooit hommels zou kunnen herkennen. :wink: ) Ik denk dat het Akkerhommels zijn.

Inmiddels staat er aardig wat te bloeien in de tuin, maar mijn Aardhommels vliegen in een flitsende vlucht de tuin uit, en kijken niet om naar al de bloemetjes die dichtbij huis staan te lonken.

Komt dit omdat ze maar van één bepaald soort bloemen houden?
Zit er een bepaalde vluchtroute naar het voedsel in '˜geprogrammeerd' , waar ze niet vanaf kunnen wijken?

Jullie zien, ik raak steeds meer bij het wel en wee van mijn '˜huisdieren' betrokken. Ik hoop dat jullie mijn nieuwsgierigheid kunnen bevredigen.

Groetjes Macha

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hommels

Bericht door maartenkleijne » vr 12 jul 2002, 12:37

In tegenstelling tot bijen zijn hommels niet 'bloemvast' maar vliegen ze van bloem tot bloem in een bepaalde tuin of plek. Ze zijn wel enigszins 'plekvast' dat wil zeggen ze gaan steeds weer naar dezelfde plek terug zolang er tenminste iets te halen valt, en zo niet dan gaan ze een andere plek zoeken. Bovendien zoeken ze hun dracht meestal niet heel dicht bij het eigen nest, dus eerder bij de buren dan in de eigen tuin. Mijn boomhommels waren van het voorjaar overal bij de buren te vinden, terwijl mijn eigen tuin druk bezocht werd door tuin-en aardhommels. Bij bijen zie je hetzelfde: in mijn achtertuin komen alleen bijen van een imker 2 straten verderop, duidelijk herkenbaar want een ander ras. Mijn bijen zie ik soms wel als een speer recht over het huis naar de voortuin vliegen om daar de marjolein uiit te zuigen.
Desondanks kan een rijkelijk drachtaanbod vlak bij de eigen bijenstand nuttig zijn, b.v. op regenachtige dagen en voor jonge bijen die net met 'halen' beginnen. Als je tenminste er vrede mee hebt dat de bijen van de buren er het meeste profijt van hebben. Bovendien wordt altijd gezegd dat een goede geur bij de eigen stand tevreden een gezonde bijen geeft. Vooral melisse heeft die naam.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten