Nog Bijenwolven gezien ??

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:
Nog Bijenwolven gezien ??

Bericht door Kees Overeem » zo 08 sep 2002, 16:41

De laatste jaren leek het dat deze graafwespsoort die met zijn boeiende leefwijze de belangstelling van menige imker geniet, wat betreft aantallen weer wat in opmars was.
Ook ik heb deze (na-)zomer naar ze uitgekeken, ook nog op het Hulshorster Zand waar de gedragsonderzoeker Tinbergen ze bestudeerd heeft, maar heb ze niet mogen aantreffen.
Terug van vakantie vroeg ik aan een collega-bioloog of hij ze nog bezig had gezien maar dat was ook niet het geval.
Tot... vorige week een zoon thuis kwam en meldde:"Pa, die mieren zijn aardig actief op de inrit" en we samen gingen kijken.
Inderdaad tientallen hoopjes wit zand met een gaatje in het midden.
Toen ik bij een paar gaatjes een verloren honingbij zag liggen wist ik het: Bijenwolven! Door het mooie zonnige weer hoefden we niet lang te wachten om de wespen af en aan te zien vliegen en telden 37 bewoonde nesten en dat midden in het dorp aan een erg drukke weg!
Zoek de natuur niet ver als het dichtbij te vinden is, ik had ze gemist omdat ik ze daar gewoon niet verwachtte.
Mocht u op een zonnige dag in de buurt zijn, Bijenwolven zijn gewoon te bewonderen op mijn inrit aan de Amersfoortsestraat 68 in Barneveld.

Kees van Gortel
Berichten:92
Lid geworden op:do 15 nov 2001, 20:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nog Bijenwolven gezien ??

Bericht door Kees van Gortel » ma 09 sep 2002, 12:40

Vorig jaar leken de bijenwolven hier een Gortel wel een plaag. De zandweg de heide op was gepeforeerd door de honderden, duizenden nesten. Ook het jaar daarvoor was het goed raak.
Dit jaar duidelijk minder, maar ze zijn er wel. Maar nu is het zo dat je steeds een stap moet zetten om het volgende nest te zien.

h.gr Kees

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten