Hoornaar bij de Oostvaardersplassen.

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Hoornaar bij de Oostvaardersplassen.

Bericht door Hans van der Post. » di 08 okt 2002, 10:59

Hoornaars.
Ik wil anderen niet naar de kroon steken. Deze dia's zijn gemaakt in zomer 1999 door een oud collega Kees Blewanus.
Hij kwam een keer naar mij toe en vroeg om "wat" honing?! Nu ik heb wel een emmer voor je! Hij vertelde dat hij bij toeval op een nest met "rode wespen" zijn gestuit. Kees en zijn vrouw zijn verwoede fotograven hebben een hele uitrusting die ze op de motor laden en dan richting Oostvaarders plassen rijden. Ze maken daar foto's van alles wat loopt en vliegt. Kees wilde "de wespen" bij hun nestingang honing voeren zodat ze stil zaten. Nu kees dat kan was mijn antwoord; ik wil als betaling een paar dia's van "de rode wespen".Afbeelding
Een ieder wil ik deze mooie plaatjes niet onthouden; je zou willen dat deze "rode wespen" in je tuin zouden nestelen. Ze zijn naar de verhalen "makker" dan de zwarte bij.Afbeelding
Hans.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoornaar bij de Oostvaardersplassen.

Bericht door wilde » di 08 okt 2002, 19:59

Leuk bericht over hoornaars.

Bij mij in de buurt (Walcheren) komen ze ook voor, maar ze zijn niet erg talrijk. Het zijn wel zeer indrukwekkende insecten. Op mijn website http://members.lycos.nl/albertdewilde laat ik ook wat plaatjes van een hoornaarkoningin zien. Ik kreeg er onder andere vragen en berichten over uit Groningen. Daar zouden ze talrijk zijn en 's avonds op het licht afkomen. Ik heb echter zo mijn twijfels over de waarnemingen. De meesten zijn bang voor wespen en alles wat er op lijkt. Ze nemen niet de tijd om goed te kijken.

Groetend,
Albert de Wilde

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Hoornaar bij de Oostvaardersplassen.

Bericht door Romée van der Zee » di 15 okt 2002, 17:04

Zag ze vorige week ook, maar dat was in Zuid Frankrijk. Ze zijn heel goed benaderbaar.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten