wespennest

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
gerard holleman
Berichten: 10
Lid geworden op: za 03 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

wespennest

Bericht door gerard holleman » di 22 okt 2002, 19:45

Vlak bij mijn bijen zit een wespennest in de grond.Uiteraard moet ik daar ook regelmatig even kijken.Viel mij op dat er sinds een week of vier regelmatig wespen met larven naar buiten komen.
Er zit wel in de omgeving, op zo'n 400 meter een heel groot wespennest.
Wat is er hier aan de hand; wordt er hier door andere wespen geroofd? Indien dat zo is zou je toch wel schermutselingen verwachten maar niets van dat alles.
In een straal van vijf meter vind je ook veel larven op de grond.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Ben hier erg nieuwsgierig naar.

GR.


G.J.Holleman

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: wespennest

Bericht door maartenkleijne » di 22 okt 2002, 23:48

Houden aan het einde van het jaar de wespen grote schoonmaak, inclusief de laatste larven die toch niet meer grootgebracht kunnen worden?

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: wespennest

Bericht door Romée van der Zee » wo 23 okt 2002, 00:18

Pak je fototoestel Gerard. Ik ben benieuwd wat voor een wespen het zijn.
Van sommige wespensoorten is inderdaad bekend dat het hyperparasieten zijn, dwz dat zij zich voeden met de larven van andere wespen.
Om een voorbeeld te noemen de Gasteruptiidae dringen graag wespen en bijennesten binnen om de de larven te parasiteren, maar halen soms ook nectar van de wilde peen, als extraatje.
Er zijn zowel solitaire wespen die wespenbroed parasiteren, als sociale wespen. Polistes (veldwesp) is op dit gedrag veel onderzocht. Men wilde te weten komen of genetisch sterk verwante wespen in het roofgedrag ontzien werden. (o.a. Pfennig e.a. deed dergelijk onderzoek).

In dit geval kun je ook nog denken aan kannibalisme van de eigen soort. Wespenlarven scheiden voortdurend een voedselrijk speeksel af (trophallactic saliva ) om kannibalisme te voorkomen. In tijden van voedselschaarste neemt de voedingswaarde van dit speeksel af, wat leidt tot opgegeten worden.

Romée

icr,
http://www.romeevanderzee.nl

gerard holleman
Berichten: 10
Lid geworden op: za 03 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wespennest

Bericht door gerard holleman » wo 23 okt 2002, 20:25

Volgens mij zijn het gewone duitse wespen Romee de larven worden er gewoon uitgegooid en dat vind ik vreemd.
In een omtrek van vijf meter zie je er vrij veel liggen en niet uitgezogen maar gewoon lekker rond zoals een larf eruit hoort te zien.
Als er inderdaad roverij plaats vindt, zou je toch schermutselingen moeten zien?

GR.


G.J.Holleman

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: wespennest

Bericht door Erik Speksnijder » wo 23 okt 2002, 21:03

Hoi Gerard,

Afgelopen week(weken) zag je op laat bloeiende klimop-planten ineens mannetjes-wespen verschijnen (en jonge koninginnen), met name van de "vulgaris". Deze bereikt (volgens mij) wat later z'n top dan de "germanica", waarvan je de afgelopen maand al volop overwinterende koninginnen kon aantreffen. Dit wijst erop, dat in de meeste wespennesten de taak, namelijk het verzorgen van nageslacht (nieuwe bevruchte koninginnen - nieuwe volken), erop zit. De jonge koninginnen en mannetjes zijn uitgevlogen en het nest raakt in verval.
Na het uitvliegen van de hiervoor genoemden raakt de harmonie, die voorheen in het volk heerste, zoek en kun je het door jou genoemde verschijnsel waarnemen. Nog aanwezige poppen worden verwijderd en larven deels opgevreten of in z'n geheel het volk uitgegooid. Het einde van het volk nadert nu snel.
Van een collega vernam ik in het verleden dezelfde waarnemingen. Alleen zag hij in een aantal gevallen ook nog, dat sommige wespen de larven a.h.w. probeerden te verstoppen onder blaadjes; een opmerkelijk iets.

Gelet op het bovenstaande kun je ook wel begrijpen, waarom het na een mooi najaar, in het volgende jaar, een goed wespenjaar is. Met name van de "vulgaris" kan het uitvliegen van de koninginnen (en de bevruchting hiervan) nog laat plaatsvinden (eind oktober) en dit maakt het, gelet op het rotweer dat je dan soms al kunt hebben, tot een kwetsbare gebeurtenis.


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten