welk hout voor een blok voor metselbijen ?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
jgralike
Berichten:16
Lid geworden op:di 23 apr 2002, 22:03
Locatie:Nederland
Contacteer:
welk hout voor een blok voor metselbijen ?

Bericht door jgralike » wo 26 feb 2003, 10:37

omdat het weer lente is (aan het worden) en de beestjes weer tevoorschijn komen, gaan mijn handen jeuken. ik wil een blok of een paar blokken geschikt maken voor metselbijen en dergelijke.
mijn houthok krijgt pas 's avonds zon, dus wil ik wat blokken aan de zuidmuur van mijn huis maken. daar was het afgelopen week al rond de 30 graden in de zon (gewoon in nederland, in brabant!), zou dat niet te heet worden in de zomer?
vorig jaar zag ik al wel bij-achtige insecten in de weer in het meest schaduwrijke deel, waar wat verse wilg lag, nog flink vochtig. flinke hopen zaagsel geproduceerd door beestje zelf, ik had niks voorgeboord. ze (?) zat me vanuit haar holletje rustig aan te kijken toen ik wilde zien wat er aan de hand was..
de zoekfunctie van het forum leverde me een antwoord op mijn vraag -ik kwam een melding tegen van een schijf iepenhout-, maar er is vast meer.

mijn vraag is dus eigenlijk:
maakt het uit van welk hout je zo'n blok maakt?
is het handig om verschillende doorsnedes gaten te boren?
is het zuiden wel een goede kant om zoiets op te hangen, of is een andere kant beter?

alvast bedankt voor tips,
groeten, josee

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: welk hout voor een blok voor metselbijen ?

Bericht door wilde » wo 26 feb 2003, 11:38

Josee, het maakt weinig uit welk hout je gebruikt. De boordiepte is iets meer van belang, doch meer een minimum dan een maximum. Met een normale boor kun je niet zulke diepe gaten maken. Bij mij gebruiken de osmia rufa´s gangen tot zo´n 15 cm diepte. Ze maken compartimenten door gemetselde schotjes te plaatsen na ieder eitje met voedsel. De eerste eitjes in een gang, dus de diepste, zijn bevruchte eitjes. Daaruit komen de vrouwtjes. De laatste cellen zijn onbevrucht en geven de mannetjes. Die komen dus het eerst uit. De lengte van een cel is ongeveer 1,2 cm. Om van ieder soort cellen er een paar te kunnen hebben, moet de lengte van de gang dus wel minimaal ongeveer 6 to 8 cm zijn. Voor osmia´s is een boordikte van 5 tot 8 mm geschikt. Voor kleinere andere soorten kun je boren vanaf 3 mm dikte.
De plaats van de nestblokken is juist goed op het Zuiden. Liefst wel droog hangen en niet bewegend. Probeer eventueel een blok wat meer schaduw te geven en te kijken of de bijen daar een voorkeur voor hebben. Bij mij hangt alles gewoon op het Zuiden in de volle zon, maar andere gaten in de buurt op het Oosten worden ook ijverig gebruikt. Dat is wat minder heet in de zomer.

Op mijn website geef ik er op de pagina Bijen en hommels wat plaatjes van. Het adres is:
http://www.ahw.dds.nl/

Groeten, Albert



Bijgewerkt door - wilde op 27/02/2003 09:29:38

jgralike
Berichten:16
Lid geworden op:di 23 apr 2002, 22:03
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: welk hout voor een blok voor metselbijen ?

Bericht door jgralike » do 27 feb 2003, 11:58

dank je albert, en wat een prachtige foto's op je site!

josee

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: welk hout voor een blok voor metselbijen ?

Bericht door Huib Koel » do 27 feb 2003, 15:27

mijn vraag is dus eigenlijk:
maakt het uit van welk hout je zo'n blok maakt?
Op de wilde bijen cursus vorig jaar georganiseerd door de imkervereniging in Leiden kreeg iedereen een blok berkenhout, keurig met gaatjes geboord in de diverse diameters. Plus een afdakje erboven tegen inregenen.
Mijn exemplaar heb ik opgehangen op Bee-at-Home, op de Floriade. Arjan Neve heeft na afloop een inventarisatie gehouden bij wie welke gaatjes gevuld waren. De uitslag van deze inventarisatie heb ik nog niet gezien.

Mijn ervaring is dat je niet te vers hout moet nemen. Voor Bee-at-Home lagen twee enorme stammen populierenhout dat wij uit Haarlem hadden weggehaald. Die waren in maart gekapt. Veel te vers bleek het want ik wilde op de kopse kant daar de letters Bee-at-Home in boren.
De gaten werden veel te ravelig. In september zag ik dat geen één metselbijtje het geprobeerd heeft.... wel kwamen er mooie paddestoelen.

Op Bee-at-Home was ook een Ally McBee, demonstratie kast voor solitaire bijtjes te zien. Glazenbuisjes waarop je precies kon zien:
eitje, bolletje stuifmeel en dan een tussenschotje.
Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 27/02/2003 15:28:20

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten