Bijenogen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Bijenogen

Bericht door gerard.b.w.vos » di 18 mar 2003, 13:13

Weer een mooie vraag van een onzer zuiderburen.
Onze zuiderburen zijn nogal aktief in onderzoek naar zaken onze bijen betreffend.:)

Wie kan ze verder helpen?

Graag had ik U willen vragen of U mij misschien zou kunnen informeren over het zicht van bijen.
Ik zit namelijk in het 1e ingenieursjaar Bio-ingenieur aan de Katholieke Universiteit Leuven in ik moet een groepswerk maken over het zicht van dieren.
Concreet moeten wij in theorie een bril bouwen die als een persoon deze opzet, het zelfde zicht geeft als een bij ziet.
We hebben wel al gevonden welke golflengten een bij kan waarnemen, maar voor de rest hebben we nog niet echt veel gevonden en de meeste websites gaan niet echt in detail over het zicht van bijen.
Mocht U ons interessante links of informatie kunnen geven, liefst in de komende dagen, dan zou ons dat zeer welkom zijn!

met vriendelijk groeten,

Bénédicte Cauwe
1e Ir Bio-ingenieur

benedicte_cauwe@hotmail.com



gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenogen

Bericht door wilde » di 18 mar 2003, 14:40

Deze student zou misschien beter wat algemener kunnen zoeken naar de werking van facetogen bij insecten.

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bijenogen

Bericht door Hugo » di 18 mar 2003, 16:11

Beste,

Ga je het wiel terug uitvinden ? Volgende site bestaat al van voor het ontstaan van het internet (toch min of meer).

Vooral de foto's in de "Gallery" zijn zeer de moeite.

http://cvs.anu.edu.au/andy/beye/beyehome.html

mvg,

Hugo (de halve bij, die liever een bril zou hebben waarmee je zowel in de krant als op een comuterscherm kan lezen)

ps. zoek bij google naar "world through the eyes of a bee", en ziet wat gij zult komen te zien ....

Nobodies prefetc

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijenogen

Bericht door Frans vanTongeren » di 18 mar 2003, 18:08

Dag Benedicte,
Het boek: 'De honingbij' van Karl von Frisch lijkt mij een aanrader voor je opdracht.
Hoofdstuk 9 is getiteld: 'Het bijeoog' (31 bladzijden) en daar word je zeker wijzer van.
Von Frisch is een wetenschapper (won met Konrad Lorenz en Nico Tinbergen de Nobelprijs voor fysiologie en geneeskunde).
Die man kan uitstekend schrijven.
Het leest als een spannend boek.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten