copulatie apis mellifera - chitine

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
ol
Berichten:6
Lid geworden op:di 25 feb 2003, 14:24
Locatie:Netherlands
Contacteer:
copulatie apis mellifera - chitine

Bericht door ol » vr 21 mar 2003, 01:10

Hallo allemaal, de studenten zijn precies in trek hier! Hoe meer, hoe beter!
Nu mijn vraag is het volgende: Als we de endophallus van Apis mellifera bekijken, dan onderscheidt deze zich van alle andere apis-soorten door de aanwezigheid van chitine-platen op de bulbus (onderdeel van de endophallus) Deze platen verschaffen hoogstwaarschijnlijk een zekere stevigheid aan het geheel, maar hun specifieke doel/functie blijft mij echter zoek. Ik veronderstel iets in functie met de manier van voortplanting. Is het misschien zo dat de Apis mellifera aggresiever voortplant/copuleert dan andere soorten? En daardoor steviger gebouwd is? Ik weet zelf niks over de verschillen in voortplanting, maar het is een hypothese die ik stel omtrent die chitine...
alvast bedankt
oli

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: copulatie apis mellifera - chitine

Bericht door wilde » vr 21 mar 2003, 12:35

Oli,
Bij de vele duizenden bijensoorten, waaronder ook de hommels, zijn er zeer veel vormen van geslachtsorganen. In het algemeen moet chitine bij een insect worden gezien als equivalent van skeletdelen van zoogdieren. Beide zorgen voor stabiliteit van het lichaam. De chitinedelen van een insect zitten geheel aan de buitenkant, terwijl skeletdelen tenminste nog bedekt zijn met huid en enig ander weefsel, bijvoorbeeld de schedel.

Bij hommels van het genus Bombus zijn bij de darren delen van de buitenste tangenparen (de laatste segmenten) gechitiniseerd, bij het genus Psythyrus is dat niet het geval. Waar het wel zo is, zou je kunnen denken, dat de functie van sleutel (tangenparen en penis) en slot (genitaalopening van de koningin) een sterkere 'klik' nodig hebben om de paring te bewerkstelligen.

In de natuur is niets functieloos. Bij de honingbij lijkt mij de chitine op zijn minst een verstevigingsfunctie te hebben. Volgens onderstaande site heeft het merendeels te maken met de druk die nodig is in de bulbus om de spermavoorraad 'af te schieten'. Dat is redelijk plausibel. Misschien is een nevenfunctie het vergemakkelijken van het afbreken van de endophallus. Iets wat stevig is, knapt immers eerder dan elastisch materiaal. Het is maar een veronderstelling, want ik weet het ook niet.
Als je even je best doet met zoeken op Internet op het trefwoord endophallus vind je een hoop informatie.
Groeten, Albert de Wilde

http://www.miamisci.org/youth/unity/Uni ... tters.html

ol
Berichten:6
Lid geworden op:di 25 feb 2003, 14:24
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: copulatie apis mellifera - chitine

Bericht door ol » ma 24 mar 2003, 12:22

Danku wel! ik ga het zeker eens opzoeken!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten