Steenhommel zonder routeplanner

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Steenhommel zonder routeplanner

Bericht door Hennie Peters » vr 28 mar 2003, 19:55

Wie kan mij vertellen hoe ik de thuisreis van de steenhommel kan vergemakkelijken ?

Vorig weekend kregen wij het vermoeden dat er een steenhommelnest in onze spouwmuur zit. Vandaag was het heel duidelijk, er werd flink gevlogen.
De terugkerende steenhommels hebben echter veel moeite de juiste spleet tussen de stenen te vinden. Je ziet ze over een afstand van enkele meters alle kieren uitproberen om de ingang van hun nest te vinden.
Helpt het als er met krijt of iets dergelijks wat strepen op de muur worden gemaakt ?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Steenhommel zonder routeplanner

Bericht door wilde » vr 28 mar 2003, 23:04

Hennie, dat krijten zal zeker helpen. Ik geef mijn hommelkasten allemaal kleurtjes en/of tekens. Kijk eens op mijn hommelsite:
http://www.ahw.dds.nl/indexhommel.html

Ik ben overigens wel verbaasd over het feit dat jij al een broedende steenhommel hebt. Ik heb wel een aardhommel in een kast maar verder nog niets. Steenhommels heb ik zelfs nog niet gezien. Die zijn in mijn buurt altijd aan de late kant. Weet je zeker dat het een steenhommel (geheel zwart met oranjerode achterlijfpunt) is?
Met hommelgroet, Albert


Bijgewerkt door - wilde op 28/03/2003 23:07:00

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Steenhommel zonder routeplanner

Bericht door Hennie Peters » za 29 mar 2003, 17:43

dag Albert,

De hommel ziet er zo uit (linksonder):
Afbeelding

Gistermiddag was het zonnig en werd er ongeveer om de tien minuten gevlogen.

Het nest zit in de muur aan de oosten op ongeveer 2,5 meter hoogte.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Steenhommel zonder routeplanner

Bericht door Hans van der Post. » za 29 mar 2003, 19:46

Wie kan mij vertellen hoe ik de thuisreis van de steenhommel kan vergemakkelijken ?

Vorig weekend kregen wij het vermoeden dat er een steenhommelnest in onze spouwmuur zit. Vandaag was het heel duidelijk, er werd flink gevlogen.
De terugkerende steenhommels hebben echter veel moeite de juiste spleet tussen de stenen te vinden. Je ziet ze over een afstand van enkele meters alle kieren uitproberen om de ingang van hun nest te vinden.
Helpt het als er met krijt of iets dergelijks wat strepen op de muur worden gemaakt ?
Nu Hennie hetzelfde als bij bijen geel en blauw minmale grootte van streep 10 cm lengte.
Bij mij (donderdag)in de tuin vloog ook de steenhommel ik verbaasde mij daar over zo vroeg in het voorjaar.
Hans

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Steenhommel zonder routeplanner

Bericht door Erik Speksnijder » ma 31 mar 2003, 21:45

Hoi Hennie,

Je bent er vroeg bij met je steenhommelnest. Afgelopen weekend zag ik pas m'n eerste steenhommelkoningin (+ akker- en tuinhommel en vosje) van dit jaar. leuk ook, dat je er op deze manier mee om wilt gaan. Je hoort en ziet helaas nog wel eens anders.
Veel kijkplezier gewenst.


Erik

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Steenhommel zonder routeplanner

Bericht door Hennie Peters » di 01 apr 2003, 07:54

dag Erik
Je bent er vroeg bij met je steenhommelnest.
Ik heb er niet eens een beginnerscursus voor gevolgd :D

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Steenhommel zonder routeplanner

Bericht door wilde » zo 13 apr 2003, 21:58

Vandaag zag ik voor het eerst dit jaar een steenhommelkoningin in mijn tuin. Dat is overigens niet abnormaal laat in mijn buurt.
Kleine solitaire bijen (naam onbekend), die in de grond nestelen, zijn bij mij in de tuin al wekenlang actief op een flauwe helling van kale kleigrond. De andere solitaire bijen, die bij mij talrijk zijn, namelijk de osmia rufa, heb ik nog niet gezien. Bij het nestblok is alles nog in rust. Erik Speksnijder meldde weken geleden al exemplaren gezien te hebben (ook in Zeeland) en dat is toch wel opmerkelijk.
Groetend, Albert

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Steenhommel zonder routeplanner

Bericht door Hennie Peters » zo 13 apr 2003, 22:12

Ik heb vandaag ook weer aktiviteit gezien in het steenhommelnest. De afgelopen week was er niet veel beweging te zien. Niet zo vreemd met die arctische temperaturen.
Ik heb verwoede pogingen gedaan om een steenhommel op de foto te krijgen maar de hommels zijn toch een stuk sneller dan de camera. Ik had speciaal voor dit doel een Sony Cybershot geleend van een collega. Deze niewerwetse cameras hebben echter de vervelende eigenschap dat ze eerst een poosje piepen en kraken en daarna pas de foto maken. Ik moet denk ik de Olympus OM1n maar weer eens afstoffen.

Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten