Hommels in onze muur/kelder

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
koeckie
Berichten:1
Lid geworden op:vr 02 mei 2003, 22:22
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Hommels in onze muur/kelder

Bericht door koeckie » vr 02 mei 2003, 22:29

Ik heb van de week ontdekt dat er hommels nestelen in onze muur ze gaan het luchtgaatje in van de kelder. Hoe kan ik de hommels daar weg krijgen of vernietigen. Ik geloof dat het tuinhommels of aardhommels zijn en als ik het goed heb dan kunnen dat nesten worden van zo'n 400 hommels en dat zien we niet echt zitten. Ze zitten namelijk bij de voordeur en dat vinden we niet zo prettig en vooral niet als onze kleine van 2 jaar in en uitloopt.

Wat kunnen we hieraan doen? We hebben het al dicht gestopt met papier maar ze gingen er gewoon weer door heen toen hebben we het nog verder dicht gestopt een nu hebben ze een andere ingang gevonden.

Kan iemand ons helpen.

Groeten,

Mona Monster
l.monster1@chello.nl

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Hommels in onze muur/kelder

Bericht door frits dalm » vr 02 mei 2003, 23:24

Mona,
De hommels zitten zeer waarschijnlijk in de spouw.
Normaal doet een hommel niets, alleen als ze klem
gezet worden. Persoonlijk zou ik alleen aktie
ondernemen als ze werkelijk hinderlijk worden.
Leer de kleine rustig te blijven door zelf het
goede voorbeeld te geven.
Mvrgr Frits

Frits

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hommels in onze muur/kelder

Bericht door Erik Speksnijder » za 03 mei 2003, 09:45

Hoi Mona,

Het klinkt veel "400 hommels", maar het zegt niets over de gevaren, die je loopt met zo'n hommelvolkje. Wij bijenhouders werken geregeld in tienduizenden bijen zonder veel gestoken te worden.
Nu lijken hommels maar weinig op honingbijen. Ze zijn (nog) vele malen zachtaardiger en de kans op het oplopen van een spontane steek is nihil. Mits er niet met een stok in het vlieggat gerommeld wordt, zul je totaal geen overlast ondervinden van deze hommels.
Ik heb op een trektocht in Zweden eens gebruik gemaakt van een shelter met houten vloer, waartussen als isolatie steenwol was aangebracht. In deze steenwollaag zaten 2 hommelnesten en de hommels vlogen vlak naast je hoofd de buitenlucht in, zonder ook maar op je aanwezigheid te reageren; het was wel een aparte manier van slapen.

Ik zou als ik jullie was het hommelvolkje lekker laten zitten. Halverwege de zomer zal dit nest zowiezo vanzelf verdwijnen. De nieuwe hommelkoninginnen zijn dan uitgevlogen en het nest vervalt.
Mochten jullie het nest desondanks kwijt willen, koop dan een insektenspray in een supermarkt en spuit hiermee s'avonds in de vliegopening.

Erik,
die vind dat je kinderen beter kunt leren om te gaan met de kleine gevaren in onze natuur i.p.v. deze te verwijderen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten