bijen en hommel hotel

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

bijen en hommel hotel

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 25 mei 2003, 17:21

Wie heeft leuke tips?
In BIJEN heeft enige tijd geleden hier iets over gestaan.
Maar welke?



Ik heb een achtertuin van 5 x 9 meter en wil graag een bijenhotel maken waarin solitaire bijen kunnen wonen. Heeft u ideeën hoe ik dit aan kan pakken. Ik heb wel eens gehoord dat je in een oude boomstam verschillende groottes gaten kunt boren of allemaal stukjes bamboe bij elkaar kunt binden. Maakt het dan uit of de boomstam op de grond ligt, of moet het op een bepaalde hoogte en maakt het ook nog uit oof het in het zuiden of noorden hangt? Moet het worden schoongemaakt? En heeft u nog meer tips?

Alvast bedankt voor uw antwoord,


I. van Steenoven
e-mail: ivsivs@hetnet.nl

gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijen en hommel hotel

Bericht door Erik Speksnijder » zo 25 mei 2003, 22:00

Hoi Gerard,

Het maakt niet persé uit, in welk materiaal je gaten maakt of van welk hol materiaal je bundeltjes vormt (limonaderietjes, bamboe, riet, kaardenbol etc.). Ik zou zelf bij het kiezen van een houtsoort echter kiezen voor een wat hardere houtsoort. Hiervan blijven de gangen langer glad en heb je meerdere jaren plezier van. In zachtere houtsoorten zie je het eerste jaar (eerste 2 jaar) veel resultaat, waarna het aantal nestelaars afneemt.
Als plaats moet je een zo zonnig mogelijk plekje kiezen in de tuin en het liefst ook een lekker droog plekje, omdat de nesten best wel gevoelig zijn voor schimmel. De bundeltjes kun je ter bescherming voor nattigheid (en mezen) eventueel in een stuk p.v.c.-buis steken.

De boorgaten mogen van velerlei diameters zijn. De diameters 6-8 mm. zijn het meest populair, maar juist in de andere diameters (2-6 en 8-12 mm) kun je soms leuke verassingen aantreffen.
Je hoeft de nestgaten niet schoon te maken. Dit doen de bijtjes wel. Zelf maak ik in een observatiekast voor wilde bijtjes de mislukte nestpogingen (schimmel, fruitvliegjes etc.) na de vliegperiode van een bepaalde bij wel schoon (ijzerdraadje en fijne rager), in de hoop een volledige bezetting te krijgen van meerdere bijensoorten.

Naast de bekende nestgaten in hout en bundeltjes, kun je natuurlijk ook steilwandjes van leem creëren met behulp van dakpannen of paaltjes. Ook kun je in plaats van met boorgaten of natuurlijke gangetjes in bijvoorbeeld riet, eens experimenteren met bundeltjes van mergplanten (braam, vlier etc.). Verder nestelen sommige bijtjes niet alleen in kleine gangetjes, maar ook wel in geschikte kleine ruimtes....met andere woorden: experimenteer er ook zelf op los en misschien ontdek je wel iets nieuws.
Succes.

Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: bijen en hommel hotel

Bericht door wilde » zo 25 mei 2003, 23:43


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten