Hoornaars

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door maartenkleijne » zo 08 jun 2003, 00:50

"De roodbruine tekening op de thorax kan inderdaad ontbreken, waarbij op andere delen (bijv. op de kop en de poten) het rood wél aanwezig zou moeten zijn."

Beste Albert, de hoornaars die wij vroeger thuis hadden waren de varieteit met weinig rood zoals ik jou hierboven citeer. Het rood zag je beslist niet in de vlucht, maar wel in de hand (meestal dood). Ik weet het trouwens ook zeker omdat er destijds deskundigen uit Wageningen kwamen kijken. Hoornaars waren toen nog meer een bezienswaardigheid dan nu.
De steek van een hoornaar voelt wel iets heftiger en geeft een grotere zwelling dan een wespesteek, maar je kunt er tientallen krijgen zonder zelfs maar flauw te vallen, heb ik al eens eerder beschreven.

frits dalm
Berichten: 280
Lid geworden op: di 12 dec 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoornaars

Bericht door frits dalm » zo 08 jun 2003, 01:23

Albert,
Eigenlijk reageerde ik op het bericht over Hoornaars
die geen rode gloed hebben. Uit ervaring weet ik dat
een hoornaar dat toch duidelijk vertoont, de Middelste
wesp daarentegen niet.Dat is voor mij een zeer duidelijk
kenteken. Laatst dacht ik een zeer grote wesp in mijn tuin
te zien maar het bleek een libel te zijn met een geel lijf.
Had dit noch nooit eerder gezien en zou ook nu niet weten
welke libel het is!Wist ook niet dat zulke libellen bestonden,
het was duidelijk een libel omdat het bij zit goed zichtbaar
was, vleugels uitgespreid.
mvrgr Frits

Frits

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door wilde » zo 08 jun 2003, 01:37

Maarten, bedankt voor de reactie. Een vliegend insect beoordelen is inderdaad moeilijk. Bij mij is dat niet nodig omdat ik er foto's van heb kunnen maken.

Opvallend bij de hoornaar is ook nog te noemen de kleur van de antennen. Die zijn ook licht roodachtig, in elk geval niet zwart. Bijna alle andere wespen van Nederland hebben zwarte dan wel zeer donkere antennen. De enige uitzondering, naast de hoornaar, is de Polistes dominulus, maar die is in Nederland zeldzaam en het dier heeft een zeer afwijkende vorm van het achterlijf.
Die antennen zijn dus voor Tom mogelijk ook nog een aanknopingspunt om eens op te letten, naast de vorm van het nest, maar dat kom je niet zo gemakkelijk tegen.

Tenslotte kan nog vermeld worden dat hoornaars ook in het donker nog wel vliegen. Dat zie je andere wespen niet of nauwelijks doen. Dat is meestal ook de reden dat ze binnenshuis terecht komen. Dan komen ze op het licht af door een geopend raam.
Met Pinkstergroet, Albert

Tom Braams
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 sep 2001, 14:52
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door Tom Braams » zo 08 jun 2003, 15:45

Tom, ik ben zo arrogant om te twijfelen aan je aanduiding ‘hoornaar’.
Deze heeft echt duidelijk bruinrode kleuren aan de voorkant, zie onderstande plaatjes. Wat jij gezien hebt is dus een andere wesp van groot formaat. Een hoornaarkoningin is echter niet langer dan circa 4 cm. Werksters zijn aanzienlijk kleiner, maar hebben dezelfde kleuren.

Albert de Wilde

Afbeelding

Op onderstaand plaatje zijn ook mooi de 3 puntogen te zien.

Afbeelding




Tom Braams
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 sep 2001, 14:52
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door Tom Braams » zo 08 jun 2003, 15:48

Tom, ik ben zo arrogant om te twijfelen aan je aanduiding ‘hoornaar’.
Deze heeft echt duidelijk bruinrode kleuren aan de voorkant, zie onderstande plaatjes. Wat jij gezien hebt is dus een andere wesp van groot formaat. Een hoornaarkoningin is echter niet langer dan circa 4 cm. Werksters zijn aanzienlijk kleiner, maar hebben dezelfde kleuren.

Albert de Wilde
Beste Albert,

inderdaad, zo´n bruin-rode voorkant hadden ze niet. Het was meer een mega-limonadewesp, van drie-en-halve centimeter groot. Als dat geen hoornaar is, wat is het dan wel?

Volgende keer fotografeer ik haar!

Tom

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door wilde » zo 08 jun 2003, 16:29

Tom, ik zou het zo niet weten. Let volgende een keer eens op de kleur van de antennen. Ook een hoornaar met afwijkende (minder) kleuren, heeft zover ik weet geen donkere antennen. Dat hebben de meeste andere wespen wel.
Albert

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoornaars

Bericht door Frans vanTongeren » zo 08 jun 2003, 17:34

Dag Tom,
Als je surft naar:
hoornaars
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=564
en je kijkt tevens op de sites die hierin worden vermeld, verbleekt de informatie die je tot op heden hebt gekregen!

Tom Braams
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 26 sep 2001, 14:52
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door Tom Braams » zo 08 jun 2003, 17:39

Ik heb enkele jaren geleden reusachtige geel-zwarte wespen verwijderd uit een tuin op Walcheren. Ze waren ongeveer even groot als de hoornaar. Ook de werksters waren van een opvallend groot formaat. Toch waren het geen hoornaars, want ik heb ook het nest gezien, en meegnomen naar huis om nader te bekijken. Het nest was normaal met een kleine vliegopening aan de onderkant.
....
Mijn grote wespen waren wellicht de 'middelste wesp' (Dolichovespula media). Deze soort heeft ook kleurafwijkingen. Ze kan bijvoorbeeld een rode kleur op de thorax hebben. Die van mij hadden dat overigens niet. De middelste wesp hangt zijn nest meestal vrij in struiken en bomen, waarbij de papierlagen aan de buitenkant gladder zijn dan die van de gewone wesp, die ook wel eens vrijhangend bouwt, maar meestal in de grond, in spouwen, holle bomen, op zolders, etc.
Albert,
de tekening van de door mij waargenomen wesp lijkt inderdaad erg op de middelste wesp. Vleugelvorm (erg lang en smal ook). In de gids van Bellmann staat:lengte koningin 18-22 mm, werksters en mannetjes 15-19 mm. Die we hier in de buurt (overijssel) zien zijn echter beduidend groter. :shock:
Deze middelste wesp wordt in Duitsland volgens Bellmann ook wel "kleine hoornaar" genoemd. Hij schrift ook dat deze soort niet lastig is, behalve in de buurt van het nest.

groet, Tom

Bart ter Steege
Berichten: 2
Lid geworden op: do 07 aug 2003, 12:19
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoornaars

Bericht door Bart ter Steege » do 07 aug 2003, 12:24

Hallo,
wij hebben bovenin de nok van een schuurtje een nest van zo'n beetje 50 cm. hangen, met als dikste diameter 30 cm. (gok ik). Van onderen is hij open. Is dit een nest van hoorntjes? Ik heb gisteravond 3 hoorntjes (groter dan wespen, ca. 3,5 cm. lang) doodgeslagen. Blijkbaar zijn het geen enge beesten en steken ze niet zomaar zonder reden.
Is zo'n nest makkelijk weg te halen?

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoornaars

Bericht door Frans vanTongeren » do 07 aug 2003, 12:55

Dag Bart,
Je schreef:
Blijkbaar zijn het geen enge beesten en steken ze niet zomaar zonder reden.
Nou..Bart, dan laat je ze toch met rust!
Er zijn ongeveer 300 wespen aanwezig; per dag hebben ze ongeveer 10 bijen nodig om voort te kunnen bestaan.
Je kunt ze met behulp van een kijkertje prachtig waarnemen in de nok van je schuurtje. Ik wou dat ik dat kon..!
In november zijn alle wespen overleden. De jonge koninginnen zoeken een nieuw onderkomen. Het nest zal niet meer worden gebruikt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten