Solitaire bijen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Solitaire bijen

Bericht door szx2js » do 12 jun 2003, 23:29

In 2002 werd een cursus Solitaire Bijen gegeven door de imkersvereniging Leiden. Er werden buitengewoon boeiende presentaties gegeven o.a. door Arjen Neve en Marie-Jose Duchateau. De presentaties werden opgeluisterd met diaseries met plaatjes van de meest uiteenlopende soorten Solitaire Bijen. Het meest opvallende van deze insecten is hun gedrag, de broedzorg en de huisvesting. Het leuke is dat de Nederlandse namen van deze bijen al veel zegt over hun habitat of gedrag.
Zo hebben we in Nederland o.a. de Wolbij, de Behangersbij, de Harsbij en het Metselbijtje. Er bestaat een BIJzonder grote verscheidenheid aan soorten Solitaire Bijen, die menig jaar op dezelfde tijd en op dezelfde locatie terugkeren.
Afbeelding
Op de afsluitende avond werden er zogenaamde nestblokken uitgedeeld door Aad Wolvers, berkenstammetjes van ca 10 cm dik met boorgaten van 3 tot 8 mm met een diepte van ca 5 a 6 cm.
Afbeelding
Het is boeiend om naast de honingbij het veelvuldige bezoek aan het nestblok van de Solitaire Bij gade te slaan. De Behangersbij sleept uitgebeten ronde blaadjes mee aan de achterpoten, waarmee hij of zij de nestsegmentjes opbouwt.
Afbeelding
De bij op de foto is waarschijnlijk een Anthydium-soort (Wolbij).

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Solitaire bijen

Bericht door wilde » zo 22 jun 2003, 16:00

Gisteren waren er bij ons in de buurt de zogenaamde 'open tuinen' van de vereniging 'Groei & Bloei' Mijn vrouw ik ik bezoeken graag die tuinen, want sommige zijn zeer de moeite waard, je ziet daar de prachtigste dingen. In een bijzonder mooie tuin, zeer rijk aan bloemen en insecten zag ik ook de wolbij (vermoedelijk Anthidium manicatum), die mijn tuin nog niet aandoet. De bij fourageerde op muurleeuwenbek, die daar rijkelijk bloeide. Het bijtje had de aanvallen van de voor de 2e keer broedende grauwe vliegenvanger in dezelfde tuin weten te 'ontvliegen'.
Van een KNNV-er uit mijn buurt kreeg ik eerder ook diverse foto's van dit bijtje. Ook de foto van Ben betreft mogelijk deze soort. Op de open tuindag was ik jammer genoeg mijn camera vergeten: stom - stom - stom! Er was genoeg te zien en te fotograferen.

De Anthidium manicatum nestelt in steengaten, maar ook in hout. De bij verzamelt plantenharen die ze naar het nest vervoert onder haar lichaam in een soort bal.
Er wordt door solitaire bijen dus allerlei materiaal gebruikt: zand en klei (Osmia's), bladstukjes (o.a. Megachile) en plantenharen (Anthidium). Die oude KNNV-vriend vertelde mij dat de wolbij in zijn tuin een soort territorium verdedigde bij zijn ezelsoren (Stachys Byzantina). Dat is inderdaad een mooie stek om haren te verzamelen. Dat territorium wordt door de grotere mannetjes ingenomen bij de drachtplanten van de vrouwtjes. Die planten zijn dikwijls lipbloemen. Op het achterlijf hebben deze mannetjes scherpe doorns waarmee ze een onwillige indringer (ook hommels en honingbijen) kunnen beschadigen.
Deze soort wordt wel grote wolbij genoemd. De kleine wolbij is de A. punctatum die in de grond nestelt.
Albert




Bijgewerkt door - wilde op 24/06/2003 08:39:27

wil
Berichten: 64
Lid geworden op: do 17 jul 2003, 21:35
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Solitaire bijen

Bericht door wil » do 17 jul 2003, 21:41

Kan iemand mij helpen met de naam van deze bij ?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Solitaire bijen

Bericht door Erik Speksnijder » vr 18 jul 2003, 17:18

Kan iemand mij helpen met de naam van deze bij ?
Het is een behangersbijtje, maar ik weet niet welke. Behangersbijtjes kun je op bloemen makkelijk herkennen aan het zeer soepele achterlijf. Vaak zitten ze met een naar boven gekromd lijf op een bloem en pak je ze beet, dan kunnen ze ook over de bovenzijde van romp en kop heen proberen je te steken.

Erik

wil
Berichten: 64
Lid geworden op: do 17 jul 2003, 21:35
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Solitaire bijen

Bericht door wil » vr 18 jul 2003, 19:54

Vriendelijk dank, nu nog uitvissen welke behangerbij dit is.
Als hulp nog een foto:

Afbeelding
Wil

http://users.skynet.be/verzamelen/natuur.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten