Wie kent dit beestje?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Wie kent dit beestje?

Bericht door wilde » do 03 jul 2003, 19:13

Deze vlieg in mijn tuin zat op marjolein.
Weet iemand welke dit is? Ik heb hem nooit eerder gezien.
De vlieg heeft een zeer bijzondere tekening maar is toch onopvallend.
Albert de Wilde

Afbeelding

Afbeelding


foto's staan op de site van Albert

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door Erik Speksnijder » za 05 jul 2003, 20:54

Hoi Albert,

Volgens mij is het de Graphomyia maculata (vrouwtje - mannetje is anders van kleur). Kijk ook op de volgende site:

http://www.gardensafari.net/dutch/vleesvliegen.htm



Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door wilde » zo 06 jul 2003, 01:26

Dag Erik, bedankt voor de aanduiding. Dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn. Ik zal eens opletten of ik de vlieg nog meer tegenkom. Het is maar een klein beestje en het valt niet op. De plaatjes zijn gemaakt met wat minder goed weer. Dat kan dus beter. Ook die van Hans zijn maar matig. Je kunt niet altijd maximaal scoren.
Ik kijk dikwijls op de site van Hans Arentsen, maar heb deze toch gemist. Ik kijk vooral naar zijn fotografie (met een Nikon coolpix). Hij maakt mooie opnamen. Ik weet hoe moeilijk het kan zijn en heb veel waardering voor zijn vele mooie plaatjes en goede beschrijvingen.
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door wilde » vr 11 jul 2003, 17:30

Erik, bij het struinen naar wat planten voor de drachtplantengids kwam ik rupsen tegen op akkerdistel in een akkerrand met bloemen. Ze waren redelijk talrijk. Hier dus weer werk aan de winkel, want ik kan de rups niet in mijn boeken vinden. Ken jij hem misschien? De rups is ongeveer 4 cm lang en maakt ook een licht spinsel waarin hij bivakkeert en de resten achterlaat, zie tweede foto. Klik op de foto's voor een vergroting.
Groetend, Albert

Afbeelding

Afbeelding
Foto's staan op de site van Albert.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door Erik Speksnijder » vr 11 jul 2003, 23:31

Hoi Albert,

Het beestje doet z'n naam eer aan. Het is namelijk de rups van de distelvlinder. Naast distels vind je ze ook wel op brandnetels, kaasjeskruid en astersoorten. Over enkele weken veranderen ze in goudkleurige poppen, als van een tropische vlinder. Vorig jaar vond ik zo'n pop en wist niet van welke vlinder dit was. In het potje, waar ik hem instopte om het eindresultaat te kunnen zien, liep een verfrommelde distelvlinder uit.
In het najaar vertrekken de (jonge) vlinders naar Zuid-Europa om hier te overwinteren.
Groetjes,


Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door wilde » za 12 jul 2003, 13:23

Bedankt Erik, ik had het kunnen weten bij beter zoeken in mijn literatuur. Ik heb nu zelfs een plaatje gevonden van de rups. Toch handig zo'n forum waar je vragen kunt stellen ...
Albert

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door Huib Koel » zo 13 jul 2003, 00:59

Toch handig zo'n forum waar je vragen kunt stellen ...
En waar we wellicht met de gidsen ooit zover nog eens komen, dat liefhebbers van andere insecten ons 'bijenhouden.nl' weten te vinden.

Huib Koel :cool:

Bijgewerkt door - Huib Koel op 13/07/2003 01:00:58

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door wilde » vr 01 aug 2003, 12:29

Nieuw onbekend insect
In mijn tuin is een wesp aanwezigdie ik al enige weken bijna dagelijks zie. De wesp fourageert praktisch uitsluitend op sneeuwbes, zo te zien om nectar te halen. Ik vermoed dat het een urntjeswesp is van het genus Eumenes. Weet iermand of dit juist is en welke soort het dan mogelijk is? Er komen in Nederland volgens mijn literatuur 4 soorten voor (in België 5), maar de foto die ik maakte is net iets anders dan de plaatjes in mijn boeken. Het dier zat even te poetsen op een blad van grote klis. Ik schat de lengte van de wesp op 16 - 18 mm. De foto is van matige kwaliteit, want het dier zit steeds op plekken die voor mij niet goed bereikbaar zijn. Ik hoop op wat betere in de toekomst. Het mooiste zou zijn als ik een urntje van deze wesp zou vinden op een plant.

Klik op de foto voor een vergroting.
Groetend, Albert

Afbeelding

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door Huib Koel » vr 01 aug 2003, 14:44

volgens mijn literatuur 4 soorten voor (in België 5),
Ik zie een opgave dat er in Duitsland 7 soorten zijn, nu zijn er veel duitse toeristen in Zeeland, dus wellicht is er ook een wespje meegegaan. :D

Helaas op de duitse site geen foto's om te vergelijken.
groet,

Huib Koel :cool:

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door Erik Speksnijder » vr 01 aug 2003, 23:20

Hoi Albert,

Wat een toeval. Twee weken geleden zag ik deze wespensoort voor het eerst in de heemtuin in Oostkapelle en ik heb er eentje gevangen in de hoop de soort te kunnen bepalen.
Net als jou was ik al tot de conclusie gekomen, dat het een urntjeswesp betrof, maar ja, welke van de 4? Ik heb geen boeken, waarin ze afgebeeld zijn. Als ik het weet, zal ik het je melden.
Groetjes,

Erik

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten