Zulte en Schorren

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Zulte en Schorren

Bericht door Huib Koel » vr 15 aug 2003, 11:02

Zulte en Schorren

Onder de rubriek Dracht is onlangs op dit forum uitgebreid geschreven over deze mooie drachtplant. Deze plant komt zowel op de Waddeneilanden en in Zeeland voor.

Bij het invoeren van gegevens over solitaire bijen/drachtplanten kom in onder de Zijdebijen (Colletes) ook de Schorzijdebij (Colletes halophillus) tegen.
De Voorlopige atlas van de Nederlandse bijen geeft aan dat dit zijdebijtje in die gebieden (maar ook in Amsterdam Zeeburg, alhoewel daar veel gebouwd wordt) gesignaleerd is. Met name de Zeeaster of Zulte (Aster tripolium) is de plant waar deze solitaire bij op vliegt. Ze nestelt in groepen op zandige plekken van duinen, dijken en greppels. Zijdebijtjes hebben vaak een donker gekleurd lichaam met duidelijk zichtbare haarbandjes.

Als Imkerend Nederland reist naar deze drachtgebieden (schorren), wellicht kan men dan eens naar dit bijtje uitkijken en wellicht een fotootje (Frans heeft ze graag zonder flits) schieten?

Ook een foto van bloeiende zeeaster is nog steeds welkom.
groet,

Huib Koel :cool:

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door Huib Koel » wo 15 okt 2003, 11:37

De foto van de Schorzijdebij (Colletes halophillus) is ingestuurd door dhr. Pieter van Breugel. Waarvoor hartelijk dank.

De vraag naar de foto van de zeeaster (met/of zonder bijtje) staat nog steeds open.
groet
Huib

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 15 okt 2003, 16:07

Huib,

Lamsoor (Aster tripolium) komt ook massaal aan de vaste landkwelders in Fryslân en Groningen voor.

J.P.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door wilde » wo 15 okt 2003, 17:23

Huib, die zeeaster wil ik wel voor mijn rekening nemen, volgend jaar dan natuurlijk, want nu is deze merendeels uitgebloeid denk ik. Als je nog meer dringende wensen hebt, dan zou je die hier ook kunnen uiten. Misschien een aansporing voor anderen?

Groetend, Albert

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door kole.amj » wo 15 okt 2003, 21:16

Heren,

Ik ben jaloers op jullie fotografie.
Kan ik dat ook leren? Ik zie nl zoveel in onze boomgaarden waar ik
later nog eens naar zou willen kijken of bestuderen. Het betreft zowel
planten als dieren groot en klein,vooral het kleine om later het grote
te herkennen.
Wie kan mij zeggen welke digitale camera ik minimaal of optimaal
moet gebruiken/kan gebruiken en wat zoiets voor SINTERKLAAS
gaat kosten.

Groet,
A-3

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door Huib Koel » wo 15 okt 2003, 21:40

Heren,

De zeeaster komt zowel in Zeeland als in Friesland voor.
Maar als we het over Lamsoor hebben dan treedt er verwarring op.

De jonge blaadjes van de zulte of zeeaster (Aster tripolium) wordt in Zeeland als lamsoren gegeten (bron: THT)

Als ik in de Nederlandse Oecologische flora (Weeda) kijk is de lamsoor echter een andere plant: namelijk Limonium vulgare.

De plant die ik bedoel is de Aster, en dat omdat ik op zoek was naar een foto van de Colletes halophilus, de schorzijdebij. Nu die foto heb ik, maar als ik hier een wensenlijstje mag deponeren: een foto van haar nestparasiet heb ik nog niet. Het is de Epeolus tarsalis, behorend tot de groep van viltbijen: in goed nederlands: de schorviltbij.

De bedoelde zijdebij komt voor in Zeeland maar ook op Terschelling (Friesland). Zeeland en Friesland hebben een grote internationale verantwoordelijkheid voor deze soort, zo meldt de Atlas.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door wilde » do 16 okt 2003, 12:20

Wie kan mij zeggen welke digitale camera ik minimaal of optimaal moet gebruiken/kan gebruiken en wat zoiets voor SINTERKLAAS gaat kosten.
Dat wordt een dure Sinterklaas dit jaar denk ik. Een camera waarmee je in elk geval redelijke macrofoto's kunt maken is meer dan een surprise-prijsje. Voor macro moet je denken aan een afstand tot enkele centimeters.

Veel digitale camera's hebben daarvoor aparte standen. Hier op het forum worden door leden diverse merken gebruikt. Bijvoorbeeld: Nikon, Olympus, Sony, Canon, Fuji. Allemaal Japans dus.
Je moet denken aan een prijs tussen € 700 en € 1200.
Zelf gebruik ik de Fuji S602 Z. Die is momenteel te koop voor ongeveer € 780. Bij wat zoeken via internet kun je voordeliger terecht, bijv. bij Norrod.
Ben benieuwd of Sinterklaas daar oren naar heeft. Dan moet je dit jaar wel erg braaf zijn geweest![:P]

Groetend, Albert

lamheuv
Berichten: 242
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 21:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door lamheuv » do 16 okt 2003, 20:57

Hallo Huib.
Misschien zijn de afbeeldingen te onduidelijk, misschien kun je ze tijdelijk gebruiken tot je betere ontvangt.
Zojuist heb ik de zeeaster en de lamsoor bekeken op de volgende pagina van het internet : http://www.waddenzee.nl
Met de snelzoekfunctie is het zo gepiept.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door Huib Koel » do 16 okt 2003, 21:34

Hoi Elze,

Ja, dat snelzoeken had ik dus ook gedaan. Vond de zeeasterfoto op een friese site. Die webmaster dus in het Nederlands aangeschreven.
Hij had hem gejat van waddenzee.nl bekende hij eerlijk. Dus ik waddenzee aanschrijven. Na veel zoeken waren ze eruit. Hij staat op een cd-rom die ze verkopen... kosten iets van 30 euro.
Je weet hoe armlastig imkerverenigingen zijn....

Dit jaar was er op het forum een imker die naar de zeeaster ging met zijn bijen. Ik heb nog geopperd om een fototoestel mee te nemen. Helaas heb ik niets meer gehoord.... te druk met sjouwen nemen we maar aan. Albert heeft inmiddels toegezegd volgend seizoen op zoek te gaan.... en anders moet ik zelf maar eens naar het Zeeuwse afreizen.

Bedankt voor je hulp.

groet
Huib

PS er zijn nog wat heide (solitaire) bijtjes waarvan ik een foto mist. Jij reisde toch ook naar de heidevelden?

elckerlyc
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:12
Contacteer:

Re: Zulte en Schorren

Bericht door elckerlyc » vr 17 okt 2003, 19:42

Wie kan mij zeggen welke digitale camera ik minimaal of optimaal
moet gebruiken/kan gebruiken en wat zoiets voor SINTERKLAAS
gaat kosten.
Oorspronkelijk geplaatst door kole.amj
Kijk eens op http://www.dpreview.com (engels), daar worden zo ongeveer alle redelijke digitale camera's getest.
Wil je specifiek iets van de nikon coolpix 4500 weten, vraag me dan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten