Kolibrievlinder

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Henkn
Berichten:38
Lid geworden op:do 18 okt 2001, 09:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Kolibrievlinder

Bericht door Henkn » ma 18 aug 2003, 15:55

Hallo!

Ik werk bij een stichting die het kantoorgebouw heeft staan in een grote tuin van een landgoed. De beheerder aldaar (die de tuin heel goed verzorgd en besproeid met water) heeft gezorgd voor vele bloemen in de borders, zoals fucsia's, balsemien, petunia's, zonnebloemen, viooltjes, begonia's, etc. Dat staat allemaal in volle bloei met duizenden bloemen. Nu zagen we vandaag, terwijl we tussen de middag op het terras ons brood zaten te eten en zojuist om half vier een kopje thee, dat een bijzondere vlinder(?) al helecopterend met een lange zuigtong nectar aan het peuren was uit de aanwezige bloemen, net als een colibri! Het is een insect dat hoofdzakelijk grijs van kleur is. De punt van de snuit is donker met een lange zuigtong die wel een paar centimeter lang kan uitgestoken worden. Het heeft twee antennes op zijn kopje, die ruim een centimeter lang zijn en zwart van kleur. De vleugels vladderen heel snel, net als van een colibri,zodat hij stil bij een bloem kan hangen. De kleuren van zijn staart zijn oranje, wit en zwart getreept. De kleuren van de vleugels kan ik niet zien, want daar gaan de vleugeltjes te snelvoor. Het lijkt echt net een klein vogeltje,maar een vogel heeft geen voelsprieten en dit beestje heeft wel antennes. Het is in de vlucht ongeveer vier, vijf centimeter lang. Het vliegt bijzonder behendig, behendiger dan een libelle of een bij en niet te vergelijken met een "gewone" vlinder als een attalanta of een koolwitje.

Wie o wie weet, (naar aanleiding van bovenstaande beschrijving) wat voor insect dat is?

Hartelijke groeten

Henk Noppe

elckerlyc
Berichten:27
Lid geworden op:wo 14 mei 2003, 22:12
Contacteer:

Re: Kolibrievlinder

Bericht door elckerlyc » ma 18 aug 2003, 16:13

soms is het erg makkelijk:
dat is de kolibrivlinder :) Macroglossum stellatarum
Afbeelding
(foto niet van mij deze keer)



Bijgewerkt door - elckerlyc op 18/08/2003 16:16:02

toevoeging door Romée van der Zee dd 24 augustus 2003.
Deze foto is gemaakt door Marc Espeel.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Kolibrievlinder

Bericht door wilde » do 21 aug 2003, 22:53

De kolibrievlinder behoort tot de pijlstaartvlinders. Het is een interessante vlinderfamilie. Ook de doodshoofdvlinder behoort daar toe. Ik zou graag eens een melding van die soort horen. De vlinder schijnt regelmatig in en om bijenkasten te worden gezien. Ik heb er nog nooit een waargenomen. Wel andere soorten.

Ik heb mijn tuin dit voorjaar ingeplant met vaste planten na een eerdere herinrichting met bomen en struiken. Het was vroeger een boomgaardje. In enkele resterende open plekken heb ik als tijdelijke vulling siertabak (Nicotiana sylvestris) gezet. Dat is een nachtbloeier, althans de planten beginnen met de schemering sterk te geuren, bijna bedwelmend. Overdag zie je geen enkel insect op de lange witte buisbloemen. Dat verandert met de avond. De ongeveer 25 planten zijn manshoog (1.80 m) en bloeien nu volop. De verrassing is in de avond groot, want dan begint er een waar spektakel. Er komen windepijlstaartvlinders (Agrius convolvuli) op foerageren. Het zijn grote vlinders (tot 12 cm spanwijdte), veel groter dan de relatief kleine kolibrievlinder, doch ze vliegen op dezelfde wijze op de bloemen. Ze hangen ervoor en gebruiken de extreem lange roltong om nectar te zuigen. Ik zag er wel 7 tegelijkertijd. Als je dat ook wil zien, zaai dan op tijd siertabak en het is genieten geblazen. Ik heb geprobeerd er foto's van te maken. Dat ging niet met de digitale camera vanwege de duisternis. De camera kan dan niet scherpstellen. Het moest met de oude spiegelreflex en zo maar wat gokken op de afstand en het beeld. Vanavond was de film vol, dus morgen weet ik meer.
Als ik iets toonbaars heb zal ik alsnog een foto plaatsen in een vervolgbericht. Zo niet, ja, dan zou ik zeggen, zaaien die plant (volgend jaar) en 's avonds in de tuin lopen.

Zaad van deze siertabak (ook van gewone tabak, N. tabacum) kan bij mij worden verkregen. Even een gefrankeerde aan jezelf geadresseerde enveloppe naar mij zenden.

Groetend,
Albert de Wilde
Ter Poorteweg 2
4371 RN Koudekerke

Bijgewerkt door - wilde op 21/08/2003 23:02:12

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Kolibrievlinder

Bericht door wilde » vr 22 aug 2003, 17:05

Hierbij een plaatje van de windepijlstaart. Het is maar matig van kwaliteit en ik zal vanavond nog eens een poging wagen. Het is jammer dat je met de digitale camera in het donker niet kan fotograferen. Nu is het weer ouderwets wachten tot de film vol is om het resultaat te kunnen beoordelen.

Deze vlinder vliegt op de nectar van buisbloemen. Vooral tabak is een goede plant voor de windepijlstaart. Deze soort eet dus nog als vlinder, terwijl de lindepijlstaart dat niet doet. Die teert uitsluitend op de reserves, die als rups zijn aangelegd.

Klik op de foto voor een vergroting.
Groetend, Albert

Afbeelding  Afbeelding

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Kolibrievlinder

Bericht door maartenkleijne » vr 22 aug 2003, 19:03

In Italie doken bij het afnemen van Honing de doodshoofdvlinders zo de honingkamers in om zich vol te zuigen. In Duitsland zijn ze al volop aanwezig, maar Nederland? weet ik niet.

wil
Berichten:64
Lid geworden op:do 17 jul 2003, 21:35
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Kolibrievlinder

Bericht door wil » vr 22 aug 2003, 19:44

In Belgie vliegen er zeer veel pijlstaarten dit jaar. Ik had hier gisteren in de avond 9 kolibrievlinders op het zelfde ogenblik. Nooit eerder meegemaakt.
Lees er alles over en bekijk de foto's op ons Forum, onderwerp: windepijlstaart, kolibri en walstropijlstaart.

http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=681

http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=677

http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic. ... hichpage=1

Wil

http://users.skynet.be/verzamelen/natuur.html

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Kolibrievlinder

Bericht door wilde » vr 22 aug 2003, 23:00

Dat is een leuke site Wil. Ook een mooie foto van de windepijlstaart. Ik heb er zelf vanavond nog wat gemaakt, maar het resultaat weet ik nog niet. Digitaal heb ik in het begin van de schemering nog wat kunnen doen. Morgen probeer ik het opnieuw, want mijn batterijen waren allemaal leeg. Er waren minstens 10 windepijlstaarten tegelijkertijd in mijn tuin op de siertabak. Een fantastisch gezicht, zeker nu er wat minder wind was dan gisteravond. Ik heb het nooit eerder zo gezien, maar ik had ook nooit eerder zoveel siertabak. Om de paar jaar teel ik wel gewone tabak voor de bijenberoker, maar daar heb ik de vlinders nooit op gezien en ik heb ook dan een stuk of 30 planten.

Groetend, Albert

wil
Berichten:64
Lid geworden op:do 17 jul 2003, 21:35
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Kolibrievlinder

Bericht door wil » za 23 aug 2003, 11:52

De tabak in onze tuin is Nicotiana alata of afinis. De vlinders gaan ook vlot op de teunisbloemen en ook op de bloemen van nachtsschone.
Dit is een van de allerbeste jaren voor de windepijlstaart, er zijn ook jaren dat er bijna geen te zien zijn.
Ik heb ook zeer veel belangstelling voor de doodshoofdvlinder, daarvan zijn reeds rupsen gevonden in Belgie, ik heb nog geen weet van de vlinder zelf.
Wil

http://users.skynet.be/verzamelen/natuur.html

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Kolibrievlinder

Bericht door wilde » za 23 aug 2003, 13:57

De tabak in onze tuin is Nicotiana alata of afinis.
Wil, die plant heb ik nooit gehad. Ik zocht hem even op en zie dat die wat lager is, ongeveer 75 cm hoog. Dat is om te fotograferen wat gemakkelijker. Met die hoge N. sylvestris kan ik er soms niet goed bij.
De vlinders gaan ook vlot op de teunisbloemen
Op mijn teeunisbloemen zag ik ze niet, maar ik zal eens beter opletten. Die staan in een ander deel van de tuin.
en ook op de bloemen van nachtsschone.
De nachtschone (Mirabilis jalapa) ken ik niet. Ook even opgezocht. Het is een vaste plant met knol, tot 1,20 m. hoog. Daar moet ik een plekje voor zien te vinden in mijn tuin, want die lijkt heel leuk.
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Kolibrievlinder

Bericht door wilde » zo 24 aug 2003, 01:35

Het fotograferen in het donker met de digitale camera heb ik geoefend met gebruikmaking van een zaklamp om voorafgaand scherp te stellen, half in te drukken om die waarde vast te houden en daarna op de gok (van de afstand) de vlinder te fotograferen.
Het is redelijk gelukt om de windepijlstaart zo in actie op de tabaksbloemen vast te leggen. Opvallend in het schijnsel van de zaklamp zijn de grote rode ogen van de vlinder. Daarnaast is de extreem lange roltong, die veel langer is dan het lichaam van dit insect en geheel verdwijnt in de lange buisbloemen, heel bijzonder.

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten