Hoornaar

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoornaar

Bericht door Frans vanTongeren » ma 15 sep 2003, 17:56

Dag Macro, (dag Patty),
Als jullie een kort en bondig overzicht willen lezen (auf Deutsch)over hoornaars, surf dan naar:
http://www.muenster.org/hornissenschutz/kompakt.htm

Macro
Berichten: 20
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 19:37
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoornaar

Bericht door Macro » ma 15 sep 2003, 18:51

Dag Frans,

Mooie site! Er staat een leuk stukje. Hoeveel bijen denk je dat dit zijn? Ik heb geen idee hoeveel 1 bij zou wegen.
Ein großes Hornissenvolk kann an einem Tag bis zu einem halben Kilo für den Menschen oft lästige Insekten an seine Brut verfüttern. Das entspricht dem Tagesbedarf von fünf bis sechs Meisenfamilien! Stellt man das geringe Gewicht der Beutetiere, wie Fliegen, Bremsen, Spinnen, Raupen oder auch Wespen, in Rechnung, gelangt man zu ungeheuren Individuenzahlen.
Ervan uitgaande dat ze dan alleen bijen pakken en geen andere insecten wat ze normaal wel doen. :wink:

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoornaar

Bericht door Frans vanTongeren » ma 15 sep 2003, 20:10

Dag Macro..,
Een bij weegt een-tiende gram.
Een halve kilo zou dus 5000 bijen betekenen!
(Ik zat er dus helemaal naast)
Dan..zou een fors bijenvolk (50.000 bijen) na 10 dagen total loss zijn geworden.
Maar ja...wij eten ook niet, dag in dag uit, louter sperciebonen.

Macro
Berichten: 20
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 19:37
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoornaar

Bericht door Macro » ma 15 sep 2003, 21:00

Nee gelukkig niet elke dag sperciebonen. :D

Wel grappig dit soort rekensommetjes. Stel je voor dat ze dat echt zouden doen! :evil:

Echt een fantastisch beest die hoornaar hoe meer ik erover te weten kom hoe mooier ik hem vindt. Laat hij het maar bij muggen houden dat zou pas echt schelen. :wink:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoornaar

Bericht door Hans van der Post. » ma 15 sep 2003, 21:42

Macro schrijft:
Mijn informatie komt uit een documontaire uitgezonden door National Geographic. Daarin wordt een hoornaar koningin in Israel gevolgt van het starten van de kolonie tot de uiteindelijke teloorgang. In de documontaire komt ook een stukje voor van een imker die zijn bijna lege ramen laat zien. De imker is deze roof zat een verdelgd de hoornaars met een stuk vergiftigd vlees.
De film over de hoornaar heb ik ook gezien maar het was een ander soort, totaal anders getekend.
Nog even gekeken in het boek van Heiko Bellmann "Gids van Bijen, Wespen en Mieren"(een aanrader)in het hoofdstuk over de hoornaar: De volksgrootte ligt bij grote nesten reeds onder de 1000 en bereikt geenzins de grootte van nesten van de gewone of duitse wesp.

foto met tekst een jaar geleden kijk op:http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1398

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoornaar

Bericht door Frans vanTongeren » ma 15 sep 2003, 21:56

Volgens de Duitse website telt het volk.. 400 tot 700 hoornaars.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoornaar

Bericht door wilde » ma 15 sep 2003, 22:04

Hans, de film over hoornaars in Israel heb ik ook gezien en opgenomen op tape. Het gaat inderdaad om een andere soort: de Oosterse hoornaar, die roder en contrastrijker van kleur is. De film geeft wel wat aardige beelden, maar is gericht op de onnozele kijker, die graag spektakel ziet in de zelfde trant als de films over slangen, haaien en krokodillen. Liefst vangen ze die dieren met veel omhaal van woorden en actie, waarbij de gevaarlijkheid enorm wordt aangedikt. Dikwijls moet ook zo nodig de moed van de acteurs worden onderstreept. Dat is eigenlijk heel jammer, want sommige fragmenten van dit soort films zijn qua opname en informatie beslist de moeite waard. Bij de Oosterse hoornaar was het spijtig genoeg niet anders. Het nest in de film is overigens veel groter dan een paar honderd exemplaren.

Groetend, Albert

Macro
Berichten: 20
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 19:37
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoornaar

Bericht door Macro » ma 15 sep 2003, 22:18

Dag Hans,

Wat leuk dat je hem ook gezien hebt ik dacht al zoveel imkers en insecten geintresseerden hier en niemand die dat gezien heeft. Ook al ging het niet over bijen zoiets zou toch moeten aanspreken.

Maar die hoornaar is dus anders als de Europese. heb je er toevallig een web linkje met een plaatje van? Ik heb dat boek namelijk niet. De film ging over de hoornaar ik had er niet bij stilgestaan dat het misschien een andere zou kunnen zijn. Het is weer eventjes geleden dat ze die hebben uitgezonden en hun exacte tekening in de film staat me niet meer bij. Toen ik een zondag mijn hoornaar onder ogen kreeg ging ik ervan uit dat die het was.

Wel een pracht van een insect zelfs een graafmachine kreeg ze niet stuk ze bouwden een paar meter verder gewoon weer een nieuwe kolonie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten