Hoeveeel soorten bijen, wespen en hommels in Nl?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
vanderwijk
Berichten:5
Lid geworden op:di 15 okt 2002, 21:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Hoeveeel soorten bijen, wespen en hommels in Nl?

Bericht door vanderwijk » di 21 okt 2003, 21:36

Net als de meesten van ons vertel ik af en toe aan anderen hoe mooi het bijenhouden is. Natuurlijk komen dan ook wespen en hommels ter sprake. Het noemen van getallen vind ik leuk.
Tellend en plussend en minnend in de Gids van Bijen, Wespen en Mieren kwam ik uit op de volgende getallen voor Nederland:
zo'n 4.500 wespen, waarvan slechts twee vervelend voor mensen, de Germanicus en de Vulgaris,
zo'n 350 bijen, waarvan slechts één honing voor ons haalt,
zo'n 25 hommels, die met allemaal gewoon leuk zijn om naar te kijken.

Kloppen die getallen een beetje? Het gaat om getallen voor 'gewone' mensen, dus niet voor wetenschappers die allerlei subtile onderscheid zouden kunnen maken.

Dank, Theo.

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveeel soorten bijen, wespen en hommels in Nl?

Bericht door Huib Koel » wo 22 okt 2003, 13:43

Het noemen van getallen vind ik leuk.

Het geschatte aantal diersoorten in Nederland: 24.443 stuks
waarvan insecten: 17.455

dus de door jou genoemde aantallen zullen ongeveer wel kloppen.
groet
Huib

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Hoeveeel soorten bijen, wespen en hommels in Nl?

Bericht door maartenkleijne » wo 22 okt 2003, 17:22

Aantallen bijen en wespen

In de '˜gids van bijen, wespen en mieren', uitgave Tirion, 1998, worden de volgende aantallen soorten genoemd voor Nederland:

'˜Sluipwespen':
-zaagwespen: 462
-gewone sluipwespen: 1200
-schildwespen:1000
-bronswespen: 800
-echte galwespen: 100
-goudwespen: 43
-knotswespen:4
-keverdoders: 5
-mierwespen: 3
-spinnendoders: 66

Mieren
-mieren: 51

Dolkwespen: 2

Wespen
-Vespula en dolichovespula/papierwespen: 9 (dit zijn de wespen die in de volksmond als '˜wesp' bekend zijn, ook hoornaars)
-veldwespen: 2 (ook '˜wespen' maar slanker)

Graafwespen: 171 (waaronder de fameuze bijenwolf)

Knoopwespen: 8

Spieswespen: 8

Bijen/apidae : 336 (nauw verwant aan graafwespen)
Waaronder ook:
-bombus/hommels: 20
-apis mellifera: 1 (onze bijen)

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hoeveeel soorten bijen, wespen en hommels in Nl?

Bericht door Erik Speksnijder » do 23 okt 2003, 18:04

Hoi Theo,

Je schrijft in je vermelding van de aantallen o.a. "waarvan er slechts 2 vervelend voor mensen zijn" en "waarvan er slechts één honing voor ons haalt".
Dit is wel een hele beperkte beschrijving van het nut van de genoemde honderden beestjes voor ons mensen. Zonder de genoemde beestjes zou er een ramp plaatsvinden.
Ook al zien wij mensen het nut bijvoorbeeld vaak niet in van bijvoorbeeld de Duitse en Gewone wesp, deze beestjes vangen in hun jaarlijks bestaan toch vele duizenden andere (schadelijke-vraat) insecten weg. Zou dit niet meer gebeuren, dan is het leed niet te overzien.
Daarnaast zijn de vele wilde bijen zeker zo belangrijk (misschien wel belangrijker) als onze honingbij, wat betreft het bestuivingswerk dat zij verrichten, ondanks dat wij er geen druppeltje honing voor terug krijgen.
We moeten er denk ik voor waken om als mens overal een plaatje nuttig/niet nuttig aan te hangen. De natuur zit dusdanig mooi/complex in elkaar, dat we eigenlijk maar weinig van de genoemde beestjes kunnen missen.


Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten