Verlangend

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door Oude Essink » di 06 apr 2004, 15:57

Ik weet juist dankzij mijn opleiding,en ervaring,dat er best wat mogelijk is tussen diverse soorten.
als er "wat mogelijk" is tussen diverse soorten, zijn het geen diverse soorten meer maar diverse rassen. Als wij ons niet aan de definities houden, gaan wij wartaal spreken. Als twee populaties niet tot vruchtbare nakomelingen kunnen komen, noemen wij ze soorten.
Als Huib het over 300 soorten wilde bijen heeft, betekent dat 300 populaties die onderling niet kunnen kruisen. Zo definiëren wij het begrip "soort".
Woordenboek biologie,een praktisch naslagwerk voor studie en beroep, formuleert het positief aldus:
soort "Eén populatie van organismen, waarvan alle leden in staat zijn onderling te kruisen, waarna fertiele nakomelingen ontstaan".
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door maartenkleijne » di 06 apr 2004, 19:12

Ik wil er toch ook op wijzen dat er steeds meer bekend worden over de rol van genetische vermenging tussen soorten die normaal niet kunnen paren en de invloed daarvan op de evolutie van nieuwe soorten. Bij planten is het heel normaal dat 2 soorten door hybridisering nieuwe soorten vormen. Stuifmeel van een plant -deels- kan worden verwerkt in het genetisch materiaal van een andere plant waarmee eigenlijk geen verwantschap bestaat.
Ook bij lagere dieren dieren komt dit veel voor.
Bacterieen kunnen zelfs met veel soorten een plasma vormen waarin al het genetisch matariaal met elkaar gedeeld wordt en waaruit voortdurend nieuwe soorten worden gevormd.
Het zou mij niet verbazen als blijkt dat driehonderd soorten wilde bijen veelvuldig paarpogingen onderling doen -al is het maar dat mannetjes met succes een vrouwtje verkrachten dat hen eigenlijk niet past-, en dat daaruit b.v. elke honderd jaar wel een nieuwe soort geboren wordt.
Een 'soort' is een rekbaar en relatief begrip.

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door Huib Koel » di 06 apr 2004, 19:17

maartenkleijne schreef:
Ik wil er toch ook op wijzen dat er steeds meer bekend worden over de rol van genetische vermenging tussen soorten die normaal niet kunnen paren
Dag Maarten,
Wellicht dat vermenging tussen soorten in de lagere biologische klasse mogelijk is. Vergeet niet dat we met bijen een van de meest ontwikkelde soorten van insecten te maken hebben.
groet
Huib

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door kole.amj » di 06 apr 2004, 19:22

Maarten,

En dan ineens blijken domme vragen en opleiding niet geheel verkeerd
te zijn.Een goede luisteraar heeft maar 1 woord nodig.
Maa....r,samen komen we toch weer een stapje verder.
Blijft nog de vraag over het overwinteren van Mannelijke en Vrouwelijke solitaire bijen.

Groet,
A-3

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door Huib Koel » di 06 apr 2004, 19:28

kole.amj schreef:
Maarten,

En dan ineens blijken domme vragen en opleiding niet geheel verkeerd
te zijn.Een goede luisteraar heeft maar 1 woord nodig.
Maa....r,samen komen we toch weer een stapje verder.
Blijft nog de vraag over het overwinteren van Mannelijke en Vrouwelijke solitaire bijen.

Groet,
A-3
Adri,
Het verhaal van Maarten klopt van geen kanten, maar ik wilde niet onbeleefd zijn.... en voor de rest:
Mannelijke en Vrouwelijke solitaire bijen overwinteren precies als mensen: gezamenlijk. Zij hebben echter nog mogelijkheden: hetzij als ei, als larve, pop of individu.
groet,
Huib

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door kole.amj » di 06 apr 2004, 19:36

Huib,

De laatste opmerking begrijp ik niet.Ze overleven gezamelijk maar hebben in tussenstadia nog mogelijkheden.Wil je dat iets nader verklaren alstublieft.
En ik denk dat Maarten wel wat tegensputteren kan hebben en zelfs op prijs stelt.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door Oude Essink » di 06 apr 2004, 19:57

Huib,
Om terug te keren naar het onderwerp: ik heb volop genoten van jouw twee foto's "verlangend" en ik bekijk ze telkens weer. Wat is het heerlijk om oog en tijd te hebben voor deze fijne nuances in de natuur! groet,
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door Hans van der Post. » di 06 apr 2004, 23:09

kole.amj schreef:
Huib, De laatste opmerking begrijp ik niet.Ze overleven gezamelijk maar hebben in tussenstadia nog mogelijkheden.Wil je dat iets nader verklaren alstublieft.
En ik denk dat Maarten wel wat tegensputteren kan hebben en zelfs op prijs stelt.
Groet, A-3
Adrie probeer niet de "hele wereld" verklaart te krijgen op dit forum ga naar de winkel en koop nu eens een boek! "Gids van Bijen, Wespen en Mieren". isbn 90 5210 293 7
Of doe je je zeeuwse streek eer aan?
Hans. Ik dacht dat je onafhankelijk was?[}:)][:o)]

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door kole.amj » wo 07 apr 2004, 09:07

Hans,

Als je mij wilt laten lezen prima,maar lees dan zelf nog eens na hoe groot een voetbalveld is en hoeveel m2 er in een hectare gaan?
Over en uit.

Groet,
A-3

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door Harmen vd Ende » wo 07 apr 2004, 21:04

Hallo Huub,

Ik had het zelfde toen ik vanmiddag in het duin liep en in een duinpannetje de bloeiende wilgenkatjes zag. Prachtig gezicht solitaire bij met veel stuifmeel. Had ik geen foto toesel bij me[V]
Heb ik ook nog op het punt gestaan om hem mee te nemen, maar ik dacht veel te bewolkt.... stom stom..
Ik ga dus niet meer opstap zonder fototoestel:D

Groeten Harmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten