Verlangend

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door Huib Koel » wo 07 apr 2004, 23:12

Maar goed, de methode zoals uitgelegd bij het onderwerp 'sachembij' ook hier toegepast....

Afbeelding

Samen in het potje... en hij maar vasthouden.
Of de deksel er nu op was of niet, zij kon geen kant op.
Dit duurde een minuut of drie. Daarna was hij op haar uitgekeken en trok aan zijn stutten.

Afbeelding

Zij bleef nog een minuut een beetje beduusd achter in het loeppotje.
Ik kon geen 'bevruchtingskenmerk' zien, heb er eerlijk gezegd ook niet naar gekeken. Toen zij uiteindelijk wegvloog had ik haar natuurlijk moeten volgen. Wellicht werd ze nog een keer bevrucht door een ander mannetje.
Grote zijdebij nestelt op een zanderige bodem. Ze graaft een meter diep. Vliegt van half maart tot in juni. Komende week ga ik op zoek naar de bijbehorende koekoeksbij: de grote bloedbij. Daar heb ik namelijk nog geen foto van.
Groet
Huib

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door Huib Koel » wo 07 apr 2004, 23:22

De laatste opmerking begrijp ik niet.
Precies zoals ik zeg. De ene soort overwintert als larve, die dan in een soort rustpauze gaat. De andere soort wordt voor de winter al een pop waarbij de metamorfose in het voorjaar plaatsvindt, en weer een andere soort verpopt wel en blijft dan vervolgens als individu wachten tot de dagen gaan lengen.
Enkele soorten hebben twee generaties per jaar, andere maar een.
Er zijn erbij waarbij het in de herfstgeboren vrouwtje als individu overwinterd en dan in het voorjaar voor nakomelingen (vrouwtjes) zorgt.. bij die soorten begint al iets van een sociaal insect door te dringen. Adri, je blijft je verwonderen... en vervolgens wil je dan meer weten, dus ga je meer lezen. Het is maar welk leerproces bij je past.
groet
Huib

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door kole.amj » do 08 apr 2004, 09:00

Huib,

Bedankt voor de uitleg.Ik blijf mij ook steeds weer verwonderen
en niet alleen over bijen.Daarom kan ik niet alles lezen en bevatten.
Ik begrijp dat teveel vragen weerstand oproept dusook te weinig weten
zet je in de verkeerde hoek.Het was oprechte belangstelling.
Over en uit.

Groet,
A-3

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door kole.amj » do 08 apr 2004, 09:02

Huib,

Bedankt voor de uitleg.Ik blijf mij ook steeds weer verwonderen
en niet alleen over bijen.Daarom kan ik niet alles lezen en bevatten.
Ik begrijp dat teveel vragen weerstand oproept dusook te weinig weten
zet je in de verkeerde hoek.Het was oprechte belangstelling.
Ik ga weer verder met snoeien van de
Over en uit.

Groet,
A-3

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door kole.amj » do 08 apr 2004, 09:09

Huib,

Bedankt voor de uitleg.Ik blijf mij ook steeds weer verwonderen
en niet alleen over bijen.Daarom kan ik niet alles lezen en bevatten.
Bovendien zeggen oude imkers dat bijen niet kunnen lezen maar toch
hun werk doen en steeds weer bijleren,volgens hun door overdracht van
kennis en ervaring in de vorm van gebaren en/of vormen/rituelen.
Ik begrijp dat teveel vragen weerstand oproept dusook te weinig weten
zet je in de verkeerde hoek.Het was oprechte belangstelling.
Ik ga weer verder met snoeien van de fruitbomen,dit is hard tijd ivm ontwikkeling.Dan geniet ik van alles wat beweegt of aan me voorbij trekt.Ik kan het helaas,nogniet niet allemaal benoemen.
Over en uit.

Groet,
A-3

Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door Huib Koel » do 08 apr 2004, 23:52

Niks uit.
Ook ik ben lid van de POM, maar heb nog erg weinig snoei-kennis, dus wellicht steek ik weer wat van jouw snoeitalent op. Kom een keer helpen op mijn bijenlocatie met het snoeien van hoogstammers. Het zijn er jammer genoeg niet zoveel maar voor fruitboom liefhebbers is het wel een unieke locatie. Vraag maar aan Hans vd Post.
Deze winter hebben Hans en ik ent-stekken genomen van perebomen die in 1902 geplant zijn. De rassen gaan terug tot de 18e eeuw. En op een mooie dag in februari heeft Hans laten zien hoe je het enten doet. Inmiddels heb ik 6 cm loot aan de nieuwe pereboom 'Eva Daltet'
Dus verwonder je een keer in Zuid-Kennemerland. Huis te Manpad is heel speciaal.

En verwonderen was het centrale thema dat we de Floriade 2002 gebruikten in Bee-at-Home. Zie het artikel in Bijen over de Floriade.
groet
Huib
Afbeelding
Afbeelding

kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Verlangend

Bericht door kole.amj » vr 09 apr 2004, 09:00

Huib,

Vragen stellen aan Hans bevalt mij op dit forum slecht gezien de reacties.Althans de reactie van Hans heeft mij doen besluiten tot
over en uit.
Is het mogelijk dat het ras "EVA BALTET" was? Zo ja wees dan allert op perevuur en schurft.Het ras stamt uit jaren voor 1893 en heeft als
moeder de Barstlett(Bonne Chretien Williams) en als vader Flemisch
Beauty.Vruchten zijn redelijk aan de maat,witvlezig,zoet en aromatisch.Tamelijk laat plukrijp.Als ze perevuur gevoelig zijn dat is insectenbestuiving gevaarlijk zeker in vochtiger perioden.
Natuurlijk wil ik wel wat kennis over dragen over mijn snoeiervaring.
Omdat ik niet morgen of overmorgen op bezoek kom eerst wat algemeenheden.
De boom ,en dus de takken, moeten in het licht groeien,niet naar het
licht.De takken moeten rond de stam 45-60 graden verspringen.Dus 3-4
takken per laag.Als een tak te veel licht inneemt,geeft zwakke knoppen
en bloemen,dan bij voorkeur gehele tak verwijderen en wond afdekken,bijenwas.Naar boven toe steeds kortere en minder sterke takken laten ontwikkelen.Na 21 juni veel van het jarige hout waar geen gebruik van gemaakt kan worden wegtrekken.Daarmee voorkom je extra vegetatieve groet wat ten koste gaat van de vorming van
gemengde,bloem plus blad-knoppen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en voor vragen heb ik via dit forum altijd een e-mail,want dat is niet uitgelogd hoop ik.
Dank voor de uitnodiging,over en uit.

Groet,
A-3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten