Onbekend Pinkstervliegje

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Onbekend Pinkstervliegje

Bericht door wilde » zo 30 mei 2004, 15:07

Pinksteren 2004

Vandaag regent het bij ons. Lekker voor de tuin. Ook de kikkers waarderen het want het is continu koorzang.
Ik had een drukke aanloop naar het Pinksterweekend. Veel te doen in de tuin, daarbij regelmatig vertoord wordend door bijenzwermen en interessante andere insecten. Mijn vrouw deelt mijn interesse voor allerlei aardige dingen en dingetjes in de natuur. Al schoffelend en planten dirigerend komt zij ook mooie dingen tegen die ik anders zou missen. De tuin zit vol verrassingen, zeker met 2 paar ogen spiedend.
Ik fotografeerde bijvoorbeeld een aardig algemeen nachtvlindertje (Acronicta-soort), dat een mooie schutkleur heeft. Het zat op de stam van mijn kersenboom.
Mijn vrouw kwam ook het prachtig gekleurde mannetje van de berkenwants tegen, zo maar op de grond. Ik heb geen berken in de tuin, maar ze waarderen kennelijk een kruidige bloementuin met wat ruigtes.

Ik zag ook nog een zeer fraaie boktor op een plant lopen. Het was de kleine wespebok, een algemene soort, die ik toch niet veel zie.
Boven mijn vijver was gisteren een territoriumgevecht aan de gang tussen 2 mannetjes libellen: een viervlek en een platbuik. De platbuik hield het snel voor gezien. Ik zag hem al eerder, maar niet dikwijls. Het is een schitterend dier met een blauw-grijs bepoederd achterlijf. Die moet ik een volgende keer maar eens extra aandacht geven. De andere libelle was zeer bereid om te poseren. Ik had om het mezelf wat gemakkelijk te maken een stokje in de waterkant gezet. Dat werd voor de viervlek direct geaccepteerd als uitkijkpost. Langs de onderkant is het ook een leuk beest.

De kardinaalsmuts wordt bij mij ieder jaar kaal gevreten door de rupsen van de stippelmot. De heester kan er goed tegen, want ook de twijgen hebben bladgroen. In de zomer zit er weer blad aan. De rupsen maken sterke spinsels waarin ze met 20 to 30 stuks de takken afgrazen. De rupsen komen niet gemakkelijk buiten de spinsels en je moet ze er dus een beetje bij helpen. Dan blijken het mooie diertjes te zijn.

Gisteravond zag mijn vrouw op een rank van heggenrank, die ook een plaatsje heeft in de tuin, een klein opmerkelijk vliegje zitten. Het zat met de pootjes om de rank geklemd. Het was slechts 7 mm lang en voor mijn camera is dat ongeveer het minimum, dat nog te fotograferen valt. Vermoedelijk was het dood, maar dat zag ik pas vanmorgen, want het zat er nog steeds, in de regen. Hoe dan ook, het is een mooi beestje, maar ik ken het niet. Weet iemand welk vliegje dit is? Het heeft 3 verdikte kale witte banden. Op de tussenliggende zwarte delen zitten haren. Over onderkant van het achterlijfje loopt een smal zwart streepje.

Zo, dat was een wat lange aanloop naar de vraag om de naam van een vliegje.
Goede Pinksterdagen toewensend (voor mij mag het ook regenen).
Albert de Wilde

Erik
Berichten:148
Lid geworden op:ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Onbekend Pinkstervliegje

Bericht door Erik » zo 30 mei 2004, 17:11

Albert,

de naam weet ik niet, maar de foto's zijn weer van sublieme kwaliteit. Gerbuik je andere lenzen ?

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Onbekend Pinkstervliegje

Bericht door wilde » zo 30 mei 2004, 18:58

Nee Erik, geen andere lenzen, maar gewoon de Fuji compact S602Z, die voor macro een goede optie heeft. Sommige foto's zijn via een extern klein flitsertje ingeflitst. Dat kunnen ook lang niet alle compact digitale camera's.
Toch kijk ik ook uit naar een ander toestel (hogere resolutie), dat nog wat meer kan, maar ik weet nog niet wat. Je komt gauw terecht op een digitale reflex en die wil ik nog niet.

Groetend, Albert

wil
Berichten:64
Lid geworden op:do 17 jul 2003, 21:35
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Onbekend Pinkstervliegje

Bericht door wil » zo 30 mei 2004, 21:32

Dag Albert, uw onbekend vliegje:

Twee foto's van een dode vlieg, besmet met een of andere schimmel. De eerste keer dat ik dit in mijn eigen leventje ziet. Het betreft een schimmel die groeit in de gastheer. Op het moment dat de schimmel 'geslachtsrijp' is en sporen kan vormen, wordt het gedrag gewijzigd (gaat gastheer op een welbepaalde plaats zitten/hangen - waar de verspreiding van de sporen optimaal is) schieten de sporedraden naar buiten en de cirkel is bijna rond.http://users.pandora.be/diederikdhert/o ... 00607a.jpg
Zou dit hier ook niet het werk van een schimmel kunnen zijn ?
Nog meer daarover op ons Forum:
http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic. ... hichpage=1
Groeten,Willy



http://users.skynet.be/verzamelen/natuur.html

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Onbekend Pinkstervliegje

Bericht door wilde » zo 30 mei 2004, 22:16

Bedankt Willy, ik heb nog ens met een loepje gekeken, maar betwijfel of de witte randen schimmels zijn. Het beestje was nu nat na de regen (en dood, maar dat was het al) en het wit is nu weg door de nattigheid. Het lijkt een soort fijne vacht (ja, ik weet dat schimmels ook harig kunnen zijn).

Opvallend bij het vliegje zijn 2 oranje peervormige uitsteeksels bij de vleugelinplant. Het zijn net 2 peren met de steel aan het lijfje vast. Op de foto zijn ze nog net te zien. Ik heb andere waar het wat duidelijker is. Wat dit voor organen zijn weet ik niet.

Opvallend is ook de stand van de vleugels. Die is gelijk aan de foto's die jij van het vogelforum laat zien.
Ik heb het vliegje in een potje gedaan om nog even te bewaren en de ontwikkelingen af te wachten. Het is een open potje met een doekje erover en het staat in mijn bijenstal, dus buiten. Ik ben bang dat het binnenshuis geheel zal verdrogen. Ik ben benieuwd.
Albert

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Onbekend Pinkstervliegje

Bericht door Huib Koel » ma 31 mei 2004, 19:43

Dag Albert,

Pinksteren is bij jou al gauw een 'gardensafari', waarbij je vrouw als planten-dirigent het stokje zwaait....
Het is duidelijk. Ik kom te weinig in Zeeland. Met Hemelvaart zat ik in het Voorne's duin, dus de richting was goed. Het vliegje? Geen idee. Ik was zaterdag de gehele dag in het duin en vond tezamen met Jeroen de Rond een behoorlijke grote populatie van de Gouden Slakkenhuisbij (Osmia aurulenta), helaas nog geen foto: ze was me steeds te snel af. Zondag dus ook vanwege de regen voor mij een rustdag. Met jouw toestemming gebruik ik een paar foto's voor de IVN cursus. Is de heggerank bij jou in de tuin een vrouwelijk of mannelijk exemplaar? Dit vanwege de Heggerankbij (Andrena florea), die Erik zo mooi fotografeerde.
groet
Huib

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Onbekend Pinkstervliegje

Bericht door wilde » ma 31 mei 2004, 23:43

Huib, die A. florea was vermoedelijk een vrouwtje. Ook van elders waren er meldingen vanaf half april. Het bijtje verzamelde nog geen stuifmeel en dat was ook een reden om aan te nemen dat het de A. florea was.
Ook vandaag had ik het druk met de merels uit de rand van mijn vijver te houden. Ik kon niet voorkomen dat er toch een libellelarve werd gepakt en aan de jongen gevoerd. Er zijn ook 2 libellen uitgeslopen en weggevlogen. Dat is uren lang werk, ook voor een fotograaf. Van 1 larve waar ik goed bij kon komen heb ik een serie foto's van 165 stuks gemaakt van het uitsluipen. Jammer genoeg miste ik 1 kort actie-moment, wat ik verwachtte, maar toch was ik net te laat. Toch is het een mooie serie geworden. Het is een wonder om die metamorfose te zien gebeuren. Ze doen er een paar uur over en zijn dan erg kwetsbaar.
Groetend, Albert

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Onbekend Pinkstervliegje

Bericht door frits dalm » di 01 jun 2004, 00:30

Albert,
Ik vind het altijd weer een mooi gezicht
als ik de nymfen van de diverse waterjuffers
uit het water zie klimmen en zich oppompen.
Vleugels en lijf om beurten een deel tot de
eindstand bereikt is, heb meer waterjuffers
dan libellen in mijn vijver.Heb er toen echt
van genoten toen ik tgv. een ontsteking niet
kon werken.De bijen gebruiken mijn vijver ook
regelmatig als drink plaats even als sommige
wespen. Heb een zg. natuurvijver dus nu ook
kompleet met salamanders, ondanks vissen schijnen
er genoeg insecten in te leven omdat ik soms
wel zes tot acht kleine salamanders er maanden
in heb.
Mvrgr Frits

Frits

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Onbekend Pinkstervliegje

Bericht door wilde » di 01 jun 2004, 10:03

Dag Frits, inderdaad, een vijver is een bron van leven. Ik heb er geen vissen in, maar wel veel salamanders en groene kikkers. Daarnaast allerlei wantsen en waterkevers van groot tot klein.
Juffers heb ik ook in grote aantallen rondom de vijver maar ik zag er nooit larven van en dus ook geen uitsluipende exemplaren. Die moeten er wel zijn, want ik zie ze regelmatig paren en eitjes afzetten. Ze zijn door de geringe grootte minder opvallend. Het zijn vooral lantaarntjes en een andere soort met geheel blauw achterlijf. Daarnaast af en toe een vuurjuffer.

De libellen zijn veel indrukwekkender vanwege de grootte en het territoriumgedrag.
Die van de fotoreeks is een groot exemplaar, ongeveer 8 cm lengte van kop tot staartpunt. De soort moet ik nog eens opnieuw opzoeken. Het is wat moeilijker te beoordelen op een vers, nog niet geheel uitgekleurd exemplaar. De larven van deze soort heb ik dikwijls in mijn net als ik wat rommel van bloesem e.d. van het wateroppervlak vis. Ze zijn binnen een jaar volgroeid. Het zijn dieren van circa 4 à 5 cm lengte, dus aanzienlijk korter dan het uiteindelijk imago.

Het onderwerp dwaalt wat af van een onbekend vliegje, maar de moderator van deze rubriek vindt dat waarschijnlijk wel goed. Het is hier immers een gezellig ratjetoe. Ik schrijf dit bericht even op mijn werk tussendoor en heb hier geen plaatjes beschikbaar. Ik zal dit bericht vanmiddag thuis aanvullen met een foto van de metamorfose.
Albert

Hier is de fotolink, waarbij een selectie uit de serie foto's te zien is:
http://www.ahw.dds.nl/libel.html

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Onbekend Pinkstervliegje

Bericht door hkeijzer » wo 02 jun 2004, 13:50

Albert, het is genieten van je mooie foto,s, 17 mei 2004 vloog de viervlek ook in mijn tuin.

Afbeelding
Klik op foto voor vergroting.

Afbeelding
Klik op foto voor vergroting.

Vriendelijke groet,
Harry

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten