Kevers in de bijenkast.

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Kevers in de bijenkast.

Bericht door wilde » za 15 jan 2005, 19:36

Kevers in de bijenkast.

Bij het nazien van de schuifplank onder een gaasbodem - momenteel om varroamijten te tellen - zie ik dikwijls ook andere kleine diertjes liggen. Dikwijls leven ze nog en vallen ze op omdat ze lopen tussen de wasmul en ander gevallen spul.
Sommige zijn zeer klein, kleiner dan een varroamijt (1,2 mm) en andere iets groter.
Wat het allemaal zijn weet ik ook niet, maar het zijn denk ik merendeels commensaal levende diertjes. Zij leven dan van afval uit het bijenvolk.

Een groter beestje kom ik dikwijls tegen. Het is een kevertje van 2 tot 2,5 mm lengte. Voor mijn camera veel te klein om er een fatsoenlijk plaatje van te maken. Toch maar een poging gewaagd. Het halsschild is bruinrood en de dekschilden geelbruin met wat onduidelijke zwarte vlekken. Met mijn keverdeterminatieboekje kwam ik uit op de Cryptophagus-familie. Daartoe behoren in ons land een 30-tal soorten. De meeste leven van schimmels en afvalstoffen. Ze zijn allemaal van dat kleine formaat. Opvallend is een soort tand aan de zijkant van het halsschild en een verdikking op de voorhoeken van dat schild.

N.B. de kleine bijenkastkever is met 7 tot 8 mm lengte ongeveer 3 x zo groot.
Groetend, Albert de Wilde

Afbeelding

heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Kevers in de bijenkast.

Bericht door heidecap » za 15 jan 2005, 21:05

Goedenavond Albert,

Volgens mij klopt jouw determinatie aardig :

http://cedarcreek.umn.edu/insects/album ... 006ap.html

Een interessante site over kevers is :

http://www.koleopterologie.de/gallery/index.html

Vooral de opzet is leuk : een ieder wordt gevraagd foto's in te zenden en zo komt men tot een enorm archief :


Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Kevers in de bijenkast.

Bericht door wilde » za 15 jan 2005, 21:17

Dag Thomas,
De laatstgenoemde Duitse site ken ik en staat al heel lang bij mijn favorieten. Ik had er naar een afbeelding van deze familie gezocht, maar vond er slechts 1, die een geheel andere kleur heeft. De meeste van de cryptophagus kevers hebben zwarte of tenminste donkere dekschilden meen ik, zo ook het voorbeeld op de Duitse site.
Veel foto's zul je van dit soort kevers niet vinden, gewoon omdat ze te klein zijn.
Het voorbeeld van de andere site lijkt er inderdaad op, maar laat de typische tandachtige scherpe uitsteeksels aan de zijkanten van het halsschild niet zien, wel de verdikking op de punten. Die tandachtige uitsteeksels zijn op mijn foto ook niet goed te zien, maar met een loepje en bij een andere stand zijn die zeer duidelijk.
Albert

elckerlyc
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:12
Contacteer:

Re: Kevers in de bijenkast.

Bericht door elckerlyc » zo 06 feb 2005, 00:54

Een mailtje (met foto) naar Frank Koehler (van bovengenoemde site) doet wonderen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten