potentiële nest in spouw

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
wedlock
Berichten:10
Lid geworden op:ma 11 apr 2005, 09:44
Contacteer:
potentiële nest in spouw

Bericht door wedlock » ma 11 apr 2005, 09:44

Hey allemaal,

Laatst toen ik in de tuin aan het werken was, zag ik verschillende bijen (een 10-tal) rondvliegen aan mijn muur. Aangezien mijn huis nog niet werd gevoegd, zijn er nog verschillende gaten naar mijn spouwmuur van buitenaf..

De bijen vliegen rond de muur, net alsof ze een geschikt gaatje zoeken, om de spouw in te vliegen.. Ik heb nog steeds niet echt een specifiek gat gezien, waar ze altijd invliegen, hoewel ik wel al enkele voegen heb gezien, waar ze "iets" afzetten (het lijken wel stukjes aarde), en ze het gat in de muur gewoon kleiner gemaakt hebben, waardoor ze er zelf net doorkunnen..

Aan de hand van wat ik er op het internet over heb gevonden, lijken het steen- of boomhommels.

Is het mogelijk, dat deze hommels op zoek zijn naar een geschikt nestje, of denken jullie dat ze al degelijk een nest hebben in de spouw? Indien ze op zoek zijn, is het mogelijk om hen op andere gedachten te brengen? En indien ze al een nest mochten hebben, hoe kan ik dat laten verwijderen?

Alvast bedankt,

-Andy

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: potentiële nest in spouw

Bericht door Hennie Peters » ma 11 apr 2005, 10:32

Andy,

Als er sprake is van hommels dan zou ik er niets aan doen. De hommel is absoluut niet agressief. Ik heb ook een steenhommelnest in de spouw gehad en kan je verzekeren dat ze aan het eind van de zomer weer weg zijn.
Zie dit bericht van een paar jaar geleden: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1814

groet,
Hennie

wedlock
Berichten:10
Lid geworden op:ma 11 apr 2005, 09:44
Contacteer:

Re: potentiële nest in spouw

Bericht door wedlock » ma 11 apr 2005, 10:57

Hennie Peters schreef:
Andy,

Als er sprake is van hommels dan zou ik er niets aan doen. De hommel is absoluut niet agressief. Ik heb ook een steenhommelnest in de spouw gehad en kan je verzekeren dat ze aan het eind van de zomer weer weg zijn.
Zie dit bericht van een paar jaar geleden: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1814

groet,
Hennie
hey Hennie,

Ik heb er eigenlijk niet veel problemen mee, maar het probleem is eigenlijk dat ik deze zomer van plan ben, mijn huis te voegen, en dat ik die beestjes niet wil gaan insluiten :D

a

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: potentiële nest in spouw

Bericht door Hennie Peters » ma 11 apr 2005, 11:21

Ik neem aan dat je nog wel waarneemt waar ze precies naar binnen gaan. Als je dat ene plekje overslaat en in het najaar met een klein beetje specie dichtmaakt dan is er toch geen probleem.
Het nest verwijderen zal niet gaan zonder de muur open te breken en dat heeft (denk ik) de meest geitenwollensokkerige natuurliefhebber er niet voor over.[:)]

groet,
Hennie

wedlock
Berichten:10
Lid geworden op:ma 11 apr 2005, 09:44
Contacteer:

Re: potentiële nest in spouw

Bericht door wedlock » ma 11 apr 2005, 12:45

Hennie Peters schreef:
Ik neem aan dat je nog wel waarneemt waar ze precies naar binnen gaan. Als je dat ene plekje overslaat en in het najaar met een klein beetje specie dichtmaakt dan is er toch geen probleem.
Het nest verwijderen zal niet gaan zonder de muur open te breken en dat heeft (denk ik) de meest geitenwollensokkerige natuurliefhebber er niet voor over.[:)]

groet,
Hennie
da's net het probleem: ik weet niet waar ze precies binnengaan .. ik heb al enkele gaatjes gezien, waar ze "iets" hadden achtergelaten, maar er zijn er zo verschillende ..

en als ik het goed begrijp, dan zouden ze (normaal) slechts één ingang moeten hebben.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: potentiële nest in spouw

Bericht door Hennie Peters » ma 11 apr 2005, 13:03

en als ik het goed begrijp, dan zouden ze (normaal) slechts één ingang moeten hebben.
Dat was bij mij wel het geval. Er zitten op ca 2,5 meter hoogte een aantal ventilatieopeningen. Er zijn om de twee meter vertikale voegen bewust opengelaten.
Mogelijk is er doordat er nog niet is gevoegd een groot aantal mogelijkheden voor de steenhommels om in de spouw te komen en het zou me ook niet verbazen als er daardoor meerdere nesten zijn onstaan.
Je bent een bofkont, veel deelnemers op dit forum zullen jaloers zijn.

Nu zijn er mogelijk nog hommels die zoeken naar nestruimte. Als je een paar weken wacht dan kun je er wel vanuit gaan dat de gaatjes waar hommels uitkomen daadwerkelijk nesten zijn.

groet,
Hennie

wedlock
Berichten:10
Lid geworden op:ma 11 apr 2005, 09:44
Contacteer:

Re: potentiële nest in spouw

Bericht door wedlock » ma 11 apr 2005, 17:14

OK, bedankt voor de info.

Dus in principe mag ik er van uit gaan, dat ik verschillende nesten in mijn spouwmuur heb.

Ik kan wat mij betreft, perfekt wachten tot na de zomer, voor het voegen - dan zouden de beestjes vanzelf moeten verdwenen zijn, right?

Gewoon ter informatie: als ik verschillende nesten hommels heb zitten in mijn spouwmuur, gaat dat wespen afschrikken? Want die wil ik nl. liever niet in mijn spouw ..

-a

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: potentiële nest in spouw

Bericht door Hennie Peters » ma 11 apr 2005, 17:31

Dus in principe mag ik er van uit gaan, dat ik verschillende nesten in mijn spouwmuur heb.
Zoals je zelf al hebt waargenomen zitten er meerdere openingen die met aarde tot de juiste grootte zijn aangepast. Wanneer een hommel dat eenmaal heeft gedaan dan kun je ervan uitgaan dat daar een nest achter zit. Ik heb geen idee of een nest meerdere van deze openingen kan hebben. Hopelijk reageert er iemand die er verstand van heeft :-)
Het lijkt me niet waarschijnlijk omdat het dan gaat tochten en daardoor koelt het broednest af. Kun je vertellen hoever deze verkleinde openingen uit elkaar zitten? En hoeveel gaatjes kun je vinden die met aarde zijn bewerkt en waaruit ook gevlogen wordt?
Ik kan wat mij betreft, perfekt wachten tot na de zomer, voor het voegen - dan zouden de beestjes vanzelf moeten verdwenen zijn, right?
Klopt.
Gewoon ter informatie: als ik verschillende nesten hommels heb zitten in mijn spouwmuur, gaat dat wespen afschrikken? Want die wil ik nl. liever niet in mijn spouw ..
Geen idee of hommels wespen af schrikken. Kun je de gaten die niet gebruikt worden door hommels niet gewoon dicht maken? Dan komen daar in ieder geval geen wespen meer in.

groet,
Hennie

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: potentiële nest in spouw

Bericht door Frans vanTongeren » ma 11 apr 2005, 19:54

Dag Wedlock,
je zal niet met hommels te maken hebben maar met de rose metselbij (osmia rufa). Ze zijn diep zwart met een rose rood buikje
Dat zijn solitaire bijen die toch sociaal willen zijn.
Ze maken solitaire nestjes(stuifmeel en eitje), maar bouwen wel gezellig bij elkaar. Vandaar dat je niet goed ziet waar ze nu eigenlijk zitten/vandaan komen.
Hommels zullen het niet zijn; daarvan vliegt ,in deze tijd, alleen de koningin rond.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: potentiële nest in spouw

Bericht door Hennie Peters » ma 11 apr 2005, 20:08

Andy,

Zou je een foto kunnen plaatsen van de insecten die bij jou in de spouw nestelen. Ik heb zelf nooit de Osmia Rufia zien nestelen. Wel heb ik bij mij in de spouwmuur exact hetzelfde waargenomen als bij jou, namelijk een gat in de voeg dat (in mijn geval door een steenhommel) kleiner was gemaakt door het met modder/aarde gedeeltelijk dicht te metselen.
Er zijn op dit forum verscheidene experts die jouw spouwmonster kunnen identificeren aan de hand van een foto [:)]


groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten