houtbijen en hommelsvraag

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Marjolein
Berichten:2
Lid geworden op:di 14 jun 2005, 21:53
Locatie:Nederland
Contacteer:
houtbijen en hommelsvraag

Bericht door Marjolein » di 14 jun 2005, 22:01

Wij hebben een houten stal in de tuin waarin onze twee ezels wonen. De stal is opgebouwd uit holle wanden. Daarin hebben zich bijtjes genesteld. Ze zijn niet agressief en voorlopig zitten ze ons niet in de weg. Maar kan het kwaad voor de stal? Zijn ze nu bezig om het hout kapot te knagen? De bijen zijn nu nog niet in grote getale aanwezig. Maar hoe zit dat een maand verder, staan onze ezels dan in een bijenwolk?
Ook zit er onder de stal (het is een geliefde plek blijkbaar:D)een hommelnest. De hommels (van die grote, dikke) vliegen in en uit. Hoe groot is een hommelnest en kan een hommelnest kwaad voor de fundering?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: houtbijen en hommelsvraag

Bericht door Bart de Coo » wo 15 jun 2005, 23:21

Marjolein,

Het antwoord op beide vragen is vermoedelijk: nee, het kan geen kwaad, lekker laten zitten. Alhoewel ik zo niet zou kunnen beoordelen welke beesten precies in die holle wand zijn gaan zitten. Weet je zeker dat het bijen zijn? Als het een wespennest is, dan zal het in de herfst vanzelf uitsterven. En zelfs in dat geval zou ik zeggen, lekker laten zitten - ondanks de geringe populariteit van de wespen, als het tenminste gaat om 'Duitse' of 'gewone' wespen, zeg maar de 'limonadewesp'. Gallische wespen bijvoorbeeld doen helemaal geen vlieg kwaad.

De vraag is misschien waar het vlieggat precies zit. Als je zelf de ezeltjes wel eens een bezoekje wilt brengen en je moet daarbij voortdurend voor het vlieggat langslopen, dan kan daarbij wel eens een steekje vallen ja. Als je niet eens in de buurt komt van het vlieggat, dan zou ik nog eens zeggen, lekker laten zitten. Zet op een lauwe zomeravond een klapstoeltje in de buurt, trek een pilsje open en kijk bij. Aan het hout knagen doen bijen niet. Wespen wel, als je de ingang afsluit. Dan zoeken ze een weg naar buiten. En dat kan wel eens ten koste gaan van het houtwerk.

Maar nu die hommels. Heerlijke ronkende dikzakken zijn dat. Hommels zijn mijn vriendinnen. Als je met ze naar de kroeg had gekund, dan was ik iedere avond lallend en laveloos thuisgekomen. Hommels zijn, net als wespen, beestjes waarvan enkel de koningin de winter overleeft. In deze tijd van het jaar is het nest bezig haar volle omvang te bereiken. Straks worden er jonge koninginnen geboren. Die worden bevrucht, blijven nog even thuis wonen en gaan dan in de zomer en de herfst op zoek naar een geschikt plekje voor de winter. De werksters en darren zullen dan langzaam afsterven. De kans is overigens groot dat een van de koninginnen in de volgende lente dezelfde nestplaats zal betrekken. Maar opnieuw is er geen gevaar. Hommels knagen niet, laat staan aan fundamenten (Behalve de boomhommel, geloof ik, maar die zal het wel niet zijn.) En steken doen ze alleen als je ín het nest gaat zitten wroeten. Als je voor het vlieggat langsloopt: interesseert ze geen bal. Daarom zijn het mijn vriendinnen. Geen goedmoediger volk dan een hommelvolk. Ik had vorig jaar in de spouwmuur een nestje naast de zandbak van mijn kinderen zitten. Noch mijn kinderen, noch die heerlijke, harige B52'jes hebben zich ook maar één seconde iets van elkaar aangetrokken. Overigens, een hommelnest zou maximaal zo'n 500 individuen kunnen herbergen. Mijn indruk is dat het er hóógstens honderd zijn.

Ben wel benieuwd naar die beesten die in de holle muur zitten. Geef eens een signalement!

Groet,

Bart de Coo

grasmus
Berichten:18
Lid geworden op:za 26 jun 2004, 21:43
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: houtbijen en hommelsvraag

Bericht door grasmus » do 16 jun 2005, 22:59

vraagje; heb hommelnest momenteel in nestkastje van koolmees zitten. je zegt dat die volgend jaar terug erinkomen. Wilt dat zeggen dat ik dat nestkastje niet mag schoonmaken? En als het wel mag wanneer ongeveer zijn ze weggevlogen?
Had trouwens vorige week uit nieuwsgierigheid dat dozeke opengemaakt omdat ik 1 hommel in zag vliegen. Was natuurlijk geschrokken dat ik precies een zoemende mixer in men handen had. Heb rap dichtgedaan en teruggehangen. Heb er drie ingezien in mos van oud nestje mees.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: houtbijen en hommelsvraag

Bericht door Bart de Coo » vr 17 jun 2005, 23:42

Grasmus,

Er zijn op het forum mensen actief die er veel meer verstand van hebben dan ik, maar laat ik je vertellen wat ik weet en vermoed.

De afgelopen paar jaren heb ik telkens een hommelnestje in mijn spouwmuur gehad. Ik heb dit jaar wel hommelkoninginnen het gat opnieuw zien inspecteren, maar het is niet opnieuw in gebruik genomen. Ik vermoed dat een oud hommelnest best een keer opnieuw gebruikt kan worden, maar kennelijk houdt het een keer op. Verschonen kan dus geen kwaad, denk ik, als je erbij kunt.

De hommels zullen, afhankelijk van de soort, in de late zomer verdwijnen. De jonge, bevruchte koninginnen graven zich in om de winter te overleven en alle darren en werksters leggen het loodje. Als het zo ver is, dan zou ik het nest openmaken en bestuderen. Prachtig! Misschien dat je me bij gelegenheid eens wilt vertellen hoe groot het nest was, dat wil zeggen, hoe veel 'wasbekertjes' je telde.

Je zou dan in het voorjaar - vroeg! Februari mag best - het vogelkastje kunnen voorzien van vers nestmateriaal. Dat bestaat doorgaans uit een grove onderlaag en een fijnere bovenlaag van bijvoorbeeld katten- of hondenharen (Idee van een forumer: loop eens een hondentrimsalon binnen. Zelf beschik ik over een dierenartsassistente als schoonzus. Die scheert nog wel eens een Perzische kat!) De onderlaag kun je maken van bijvoorbeeld strooisel, zoals je dat gebruikt voor hamster- en caviakooitjes.

De mooiste hommelsites vind ik twee Duitse. Daar vind je echt alles:

http://www.wildbienen.de/hschutz.htm

en

http://www.hymenoptera.de


Veel kijkplezier. En niet weghalen die nesten! Hommels zijn nuttig, onschadelijk, maar bovenal mooi, ontzettend mooi.

Groet,


Bart de Coo

Marjolein
Berichten:2
Lid geworden op:di 14 jun 2005, 21:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: houtbijen en hommelsvraag

Bericht door Marjolein » ma 20 jun 2005, 17:34

Bart de Coo schreef: Ben wel benieuwd naar die beesten die in de holle muur zitten. Geef eens een signalement!

Groet,

Bart de Coo
Hallo Bart,

Onze "Hollewandbewoners" zijn geen Limonadewespen (die had ik toch echt weg laten halen, zo in de deuropnening. Sorry, maar ik ben als de dood voor die beesten).
Het zijn kleine, donkere bijtjes (kleiner dan de honingbijen die ik weleens gezien heb). Het meest opvallend is, denk ik, hun niet-agressiever karakter. Ik heb zojuist de stallen helemaal gesopt en ben met de poetsdoek ook bij de ingang van hun nest geweest. Geen enkele reactie van de bijtjes.
Ik weet niet of dit gedrag bij een bepaald type bij hoort?

Groet,

Marjolein

PS: Ik heb me eigenlijk nooit zo bezig gehouden met bijen en hommels. Maar het is toch leuk om er wat meer van te weten! Ik steel nu de show in de buurt door de hommels bij naam te noemen :D.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: houtbijen en hommelsvraag

Bericht door Bart de Coo » do 23 jun 2005, 22:57

Heb me na dit mailtje suf lopen piekeren. Wat zouden dit kunnen zijn? Kennelijk zijn het sociale insecten en ze vliegen. Dan zijn het wespen, hommels of bijen.

Wespen vallen af, want die zou je herkend hebben. (Alhoewel, er zijn wespensoorten waarvan ik wed dat je ze nog nooit bewust hebt waargenomen. Saksische wesp? Gallische wesp? Zegt je dat iets? Toch zal het dat niet zijn, want je herkent ze toch vrij gauw als wespensoort.)

Bijen vallen vermoedelijk ook af, want ze zijn kleiner dan (honing-)bijen, zeg je. In Nederland is de honingbij bij mijn weten de enige sociale bijensoort, nestenbouwers dus. Alle andere bijensoorten zijn solitair, die leggen hun eitjes dus in holletjes, voeden ze, sluiten ze en laten ze aan hun lot over.

Hommels dan? Zou vreemd zijn, want alle in Nederland voorkomende hommelsoorten zijn groter dan honingbijen.

Ik heb twee theorieën: het zijn Carnica-bijen of Buckfast-bijen, respectievelijk een rasbij of een veredelde bij. Of het zijn akkerhommels, die zijn het kleinst van stuk.

Je zou eens een fotootje moeten plaatsen. Het mysterie zal dan wel niet zo groot blijken te zijn, vermoed ik. (O ja, als het nest in de nazomer uitsterft, dan weet je zeker dat het geen bijen waren. Zoiets had ik geloof ik al geschreven.)

Als je ze maar niet gaat uitroeien of vergiftigen, of wat dan ook. Onlangs ontdekten mijn buren een hommelsnestje in de spouwmuur. De ingang zat vlak onder het raamkozijn. Ze durfden al de hele tijd het raam niet meer te openen. Toen heb ik ze maar rustig uitgelegd dat het allemaal niet zo veel kwaad kon en dat als ze daar liever geen hommelnest hebben, dat ze dan moeten wachten met het gat afsluiten tot september of zo. Mijn missiewerk slaagde gelukkig: mijn buren leven thans in volkomen vrede met hun hommeltjes. Over onze schutting kijkend, ontdekte ik zelfs nog een tweede nest, vlak boven de achterdeur, maar dat heb ik maar verzwegen. Wat niet weet,...


Bart de Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten