Gatenborende hommels

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieterp
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 24 jan 2001, 00:00
Locatie: Broek op Langedijk
Contacteer:

Gatenborende hommels

Bericht door pieterp » zo 07 mei 2006, 16:09

Vandaag werd ik gebeld door een mevrouw die zei dat zij bijen in haar schoorsteen had zitten. Ik ben even wezen kijken en het betrof hier m.i. hommels. Wat ik opvallend vond is dat deze hommels constant gaten borren in de voegen. Er blijft zowat geen voeg heel in de schoorsteen. Volgens de mevrouw zitten de beestjes er ieder jaar met uitzondering van vorig jaar. Ze vindt ze wel leuk, maar ze beginnen nu ook aan de voegen in de muren en daar is ze niet blij mee.
Vraag: Wat voor een hommels kunnen dit zijn en waarom nemen ze geen genoegen met één ingang?

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
pieterp
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 24 jan 2001, 00:00
Locatie: Broek op Langedijk
Contacteer:

Re: Gatenborende hommels

Bericht door pieterp » ma 08 mei 2006, 21:00

Ik heb ondertussen nog wat leeswerk verricht en dat leverde de volgende vragen op:
Kan het zo zijn dat het hier niet om hommels maar om bijen gaat en wel de Sachembij (Anthophora plumipes)? Die schijnen in zachte specie te nestelen. In de beschijving die ik vond staat dat ze in groepen leven. Wil dit dan ook zeggen dat ze als één volk leven? Of leven ze gewoon gezellig bij elkaar? Waar overwinteren dit soort bijen?
Kortom, het is weer als vanouds. Hoe meer je leest over bijen, hoe meer vragen je krijgt......

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Gatenborende hommels

Bericht door Bart de Coo » ma 08 mei 2006, 23:20

Als ik het zo lees en bekijk, dan denk ik dat je dit beestje correct gedetermineerd hebt: de sachembij. Lees even mee (Uit 'Gids van bijen, wespen en mieren' van Heiko Bellmann:

'Levenswijze De soort nestelt in zelfgegraven gangen, zowel in allerlei steilwanden als in oude muren. De ongeveer potlooddikke gangen hebben een lengte van hoogstens 10 cm. In het achterste deel zijn ze steeds tot eivormige broedcellen verbreed, waarvan er meerdere achter elkaar kunnen liggen. Vaak vertakken de gangen na de ingang. De broedcellen worden aan de binnenkant met een perkamentachtige witte klierafscheiding bekleed. (...) Op geschikte nestplaatsen (...) kunnen honderden individuen wonen.'

De soort is algemeen, talrijk en niet bedreigd. Wat niet wegneemt dat de mevrouw in kwestie niet genoeg geprezen kan worden. Je zou de mensen die helemaal panisch worden van dit soort door en door mooie en vriendelijke diertjes eens de kost moeten geven!

Ik ben overigens wel bang dat de bijen een andere broedplaats moeten gaan zoeken, zodra de muur opnieuw gevoegd is. Maar gelukkig, moeder natuur is vindingrijk...

Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Gatenborende hommels

Bericht door Hans van der Post. » di 09 mei 2006, 13:11

Via Gerda Bogaards Bureausecretaris NBV- voorheen VBBN- kreeg ik de volgende vraag toe gemaild;

Geachte lezer Ik heb een vraag in mijn tuin zag ik een bijachtige insect, hij was wel ruim 3.5 cm lang met rode accenten op de kop verder leek hij sprekend op een bij, geen hommelachtige want die hebben een log lichaam.
Op discovery heb ik wel eens roofbijen gezien kan dit er een geweest zijn?
Graag Uw mening bij voorbaat mijn dank.
L.Reders Druten


Kan dus de sachembij zijn, roofbijen bestaan niet wel rovende bijen maar dat is iets anders.[:p]
Hans

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Gatenborende hommels

Bericht door Erik Speksnijder » di 09 mei 2006, 21:17

De foto toont een vrouwtje van de gewone sachembij. Bart heeft al een goede beschrijving gegeven van het gedrag van deze bij. In het boek "Bees of the world" van O'Toole staat een afbeelding van een nest van deze bij, zoals deze aangetroffen werden in een stenen muur met zachte mortel in oxford. Behalve de perkamentachtige kleirafscheiding uit de Dufourklier wordt volgens dit boek eerst de broedcel nog bedekt met stukjes leem. Verder wordt er nog vermeld, dat deze bij normaal gesproken 3-4 cellen bouwt, maar in harde ondergrond zich soms beperkt tot 1 cel.
Het vrouwtje van de sachembij kan zo'n 10 weken oud worden. De sachembij kent 1 generatie per jaar. De nieuwe generatie, die het jaar erop moet verschijnen, gaat (in de nestcellen) als volgroeid insect de zomer/herfst en winter in, om vervolgens in het voorjaar, zodra de eerste bloeiende hondsdraf en paarse dovenetels zich laten zien, uit te lopen. Je kunt de langtongige sachembij, behalve op de eerder genoemde planten ook vaak tegen komen op smeerwortel en longkruid.
Voor meer informatie - zie: http://www.tierundnatur.de/wildbienen/eb-aplum.htm



Erik

Gebruikersavatar
pieterp
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 24 jan 2001, 00:00
Locatie: Broek op Langedijk
Contacteer:

Re: Gatenborende hommels

Bericht door pieterp » di 09 mei 2006, 21:45

Beste Bart, Hans en Erik,

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal de familie in kwestie informeren over onze bevindingen en kijken of ik hen kan overhalen niet alle voegen te vullen.

Nogmaals bedankt voor de reacties,

groetjes,

Pieter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten