aster

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
aster

Bericht door Oude Essink » di 08 aug 2006, 20:58

De Aster, een composiet, is doorgaans een goede drachtplant. De Herfstaster levert nectar, maar vooral pollen op een moment, waarop daar veel behoefte aan is; onze honingbijen voeden er haar laatste broed mee en versterken ermee het voor de winter zo belangrijke vet/eiwitlichaam. In gelijke mate vliegen er ook allerlei solitairen op: bijen, wespen, zweefvliegen, vlinders . Het loont de moeite op een warme en zonnige najaarsdag een paar uur bij zo'n bed te gaan zitten en te kijken wat er allemaal afkomt op deze laatbloeier. Onze bijen halen er gele pollenklonten af.
ik laat een paar opnamen zien uit een grotere varieteit.
.
Afbeelding
.
.
Afbeelding

hennie oes

Afbeelding

jelle
Berichten:8
Lid geworden op:za 21 mei 2005, 21:53
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: aster

Bericht door jelle » ma 14 aug 2006, 17:24

Dag
Mooie reeks. Er staat zelf een dolkwesp bij, is deze in Nederland gefotografeerd? De tweede bij is een vrouwtje Pluimvoetbij, dus geen Wormkruidbij.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: aster

Bericht door Oude Essink » ma 14 aug 2006, 18:48

Hallo Jelle,
hartelijk dank voor de reactie en de correctie.
Met de naam Wormkruidbij werd ik op het verkeerde been gezet(ik ben geen deskundige op dit gebied) omdat ik het diertje vooreerst in de Blauwe Kamer ( bij Wageningen) tegenkwam op het Boerenwormkruid; de foto met aster komt uit Frankrijk evenals die van de Dolkwesp. Ik heb de benaming hersteld. met groet,
hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten