het nut van wespen

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Re: het nut van wespen

Bericht door arjan_vanderveen » di 15 aug 2006, 08:44

DaanL schreef:
Ik weet niks van wespen dus misschien zijn het domme vragen maar als we dan toch bezig zijn, als een wesp steekt, houdt hij zijn angel, maar zit er dan nog gif in? Ik vind het trouwens best intressant..
zal ik de bijen inruilen[:p]?
Misschien een 'on'gediertebestrijding met wespen beginnen? Wespen hebben geen weerhaakjes aan hun angel, waardoor ze na de steek in een zahcte huid (zoogdieren) hun angel kunnen terugtrekken. Daardoor kan een wesp meerdere malen steken. Er blijft na iedere steek nog voldoende gif in de gifblaas om een pijnlijke steek toe te brengen. Overigens kan je een wesp rustig over je hand laten lopen, zonder haar in te klemmen zal ze niet steken (ze, want de mannelijke wesp kan niet steken).
Je hebt alleen 'overlast' van limonadewespen (Vespula) sluipwespen, graafwespen, etc. steken uiterst zelden mensen (sommige soorten zijn in staat door de menselijke huid heen te steken, spinnendoders (Pompilidae) bij voorbeeld. Ze moeten nog meer gepest worden dan de limonadewespen om tot steken over te gaan.

Groet, Arjan

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: het nut van wespen

Bericht door frits dalm » wo 16 aug 2006, 00:43

Arjan,
Wat zijn limonade wespen??
Dat ras ken ik niet, ken wel de middelste,
duitse, zwarte wesp en de hoornaar.
Ik heb hier aleerder het sprookje gelezen
dat wespen vleeseters zijn,maar zoals beekeeper
het zei, het vlees voeren ze aan het open broed.
Die krijgen dierlijkeiwit in tegen stelling
tot bijenbroed dat plantaardig eiwit krijgt.
frits

Frits

arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door arjan_vanderveen » wo 16 aug 2006, 08:26

frits dalm schreef:
Arjan,
Wat zijn limonade wespen??
Dat ras ken ik niet, ken wel de middelste,
duitse, zwarte wesp en de hoornaar.
Ik heb hier aleerder het sprookje gelezen
dat wespen vleeseters zijn,maar zoals beekeeper
het zei, het vlees voeren ze aan het open broed.
Die krijgen dierlijkeiwit in tegen stelling
tot bijenbroed dat plantaardig eiwit krijgt.
frits

Frits
Frits, limonadewespen is een uitdrukking van de NJN (volgens mij staat die benaming ook in de wespentabel) die ik overgenomen heb om aan leken duidelijker te maken welke wespen ik bedoel; de Vespula's dus (o.a. middelste en Duitse wesp). En inderdaad volwassen wespen zijn geen vleeseters.

Groet, Arjan

kat
Berichten:23
Lid geworden op:zo 06 nov 2005, 23:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door kat » wo 16 aug 2006, 10:12

Ambetant als je op een zomers terras zit met een frisse pint voor je neus en er dan weer dorstige wespen in de buurt zijn. Vrouwlief haalt uit met haar handen en voor je het weet zit een onschuldige (andere) terrasganger met de gebakken peren!! Kun je je het een beetje voorstellen
beste bart,
het gaat hem om het rode woordje in je citaat
vind je dat niet een beetje seksistisch achteraf beschouwd?
alle vrouwen over dezelfde kam scheren is niet mooi
weet dat ik mijn man steeds moet aanmanen niet naar wespen uit te halen terwijl ik er niks mee inzit dat ze in mijn buurt komen of ergens op mij landen!

kat

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door de vos roger » wo 16 aug 2006, 19:36

Oei Bart je bent in een wespennest terecht gekomen met zo'n uitspraak !:D

roger

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: het nut van wespen

Bericht door frits dalm » do 17 aug 2006, 00:28

Arjan,
Ik kan me die term niet herinneren en
was zeker niet gebrukkelijk in iwg kringen
kan me niet indenken dat die die term zouden
gebruiken, lijk mij meer een klunzeuitdrukking
Frits

Frits

arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door arjan_vanderveen » do 17 aug 2006, 08:17

frits dalm schreef:
lijk mij meer een klunzeuitdrukking

Frits
Frits, dat zou heel goed kunnen. Bij de LIW gebruiken we gewoon de wetenschappelijke namen. Dan weet tenminste 'iedereen' waar je het over hebt.
Misschien valt dit in de categorie "ik bestel een rode kornoelje en ik krijg een Cornus alba (witte kornoelje maar met rode stengels)".... Dat een leek dit niet begrijpt kan ik me voorstellen, maar het was nota bene bij de teler.

Groet, Arjan

arjan_vanderveen
Berichten:70
Lid geworden op:wo 09 nov 2005, 08:25
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door arjan_vanderveen » do 17 aug 2006, 08:26

OK Frits, ik denk laat ik eens met Google zoeken hoe algemeen de term 'limonadewesp' is. Kennelijk is hij wijd verbreid, zelfs het KAD, het expertisecentrum voor bestrijding van dierplagen heeft het er over, zie de link http://www.kad.nl/?id=kad_insecten. Misschien is het toch de meest 'beeldende' uitdrukking. Dat wil overigens niet zeggen dat ik voor het gebruik ervan ben, omdat uitleg over de wesp binnen het ecosysteem wat mij betreft bovenaan staat en niet het feit dat hij (zij dus eigenlijk) in het najaar van zoetigheid komt snoepen. Ook het op je hand laten lopen van een wesp ter illustratie dat ze absoluut niet steken als je ze geen kwaad doet kan erg nuttig zijn (hommels aaien doet het wat dat betreft ook goed).

Groet, Arjan

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door maartenkleijne » do 17 aug 2006, 09:48

Bedankt Arjan.
Ook op de Veluwe -waar ik ben opgegroeid- was de term 'limonadewespen' algemeen in zwang, inclusief de uitleg dat het eigenlijk drie verschillende soorten zijn die voor de doosnee kampeerder moeilijk uit elkaar te houden zijn.

Wij zeiden tegen de stadsmensen:
-die beesten met gele ringetjes die op je limonade afkomen zijn wespen. Je moet ze niet pesten want dan steken ze.
-die andere beesten met gele ringetjes die je alleen bij bloemen te zien krijgt zijn honingbijen, of anders die dikke die zoemen, dat zijn hommels. Die steken allebei niet.
-je hebt nog veel meer soorten wespen maar die krijg je nooit te zien want ze lusten geen limonade
-je hebt zelfs heel grote wespen -hoornaars- maar die krijg je helemaal nooit te zien want die zijn bang voor mensen.

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: het nut van wespen

Bericht door Bart Maes » do 17 aug 2006, 21:13

Roger, zo lijkt het erop. Dus 1000x excuses!![:I]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten