Hoornaars eten Nashi-peren

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:
Hoornaars eten Nashi-peren

Bericht door elmook » vr 01 sep 2006, 20:47

Beste mensen,

Bij ons in Wapserveen in het hoogstamboomgaardje staat de Nashi-peer (Pyrus pyrifolia) al een week of drie te gonzen van de wespen. Op dit moment, als wij ze lekker beginnen te vinden, hebben ze de helft al ongeveer op.[}:)]
Wat vooral opvalt is dat de hoornaars er ook van eten, terwijl altijd beweerd wordt dat hoornaars niet, zoals duitse wespen, aan het eind van het seizoen in zoet geïnteresseerd raken. In zekere zin klopt dat ook wel. De enige andere plek waar we de hoornaars zien is de blauwe-bessen-afval-hoop[:)], maar daar eten ze alleen de duitse wespen (zijn er genoeg:D). Het enige zoet wat ik ze zie eten zijn die gekke Nashi-peren.

Leek me curieus genoeg om hier even te vermelden, of heeft iemand een verklaring?

Elmar

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoornaars eten Nashi-peren

Bericht door Hans van der Post. » vr 01 sep 2006, 22:40

Ik heb in de nazomer in Frankrijk de hoornaars op gistende vijgen zien snoepen. Deze lagen onder de boom/heester. Maar verder nergens anders.
Ook hun nest heeft dan in die tijde geen larven meer waar zoetstof is op te halen.
De larve geven als "dank" voor het voedsel - voorgekauwde insecten - een druppeltje zoetstof.
Hans

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Hoornaars eten Nashi-peren

Bericht door agastache » vr 01 sep 2006, 23:10

Hier in de noordelijke Dordogne, waar de hoornaar veelvuldig voorkomt. We hebben bv 2 nesten in de noordelijke schuurmuur en 1 nest op geringe afstand in een (holle) betonnen electriciteitsmast. De hoornaars hier vergrijpen zich aan druiven, appels en peren, bovendien aan overrijpe charentais meloenen op de groentetuin en restanten meloen op de composthoop. Niet erg kieskeurig dus.
groeten meindert

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Hoornaars eten Nashi-peren

Bericht door maartenkleijne » za 02 sep 2006, 00:06

In mijn jeugd hadden wij een 'bloedende' berkenboom. Op het stromende sap fourageerden vooral dagpauwogen en hoornaars samen de hele zomer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten