Rosse metselbij

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
mike
Berichten:76
Lid geworden op:vr 17 okt 2003, 22:06
Aantal volken:70
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Londerzeel Belgie
Contacteer:
Rosse metselbij

Bericht door mike » ma 12 mar 2007, 23:29

Vandaag al een oproep gekregen voor het verdelgen van wespen. Bij aankomst bleken het geen wespen maar een kolonie rosse metselbijen,in volle aktiviteit,een paar honderden die constant af en aan vlogen. Het leek wel een bijenzwerm zo een drukte was het.Via allerlei gaatjes kwamen zij ook in het huis binnen wat die mensen niet leuk vonden.

Mike

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Rosse metselbij

Bericht door jjmvaningen » di 13 mar 2007, 21:26

En, hoe heb je het opgelost?

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Rosse metselbij

Bericht door de vos roger » di 13 mar 2007, 22:47

Gisteren heb ik hier de eerste vluchten opgemerkt aan mijn solitair bijenkastje ,en natuurlijk op foto gezet.
Vandaag was er al heel wat meer drukte te zien,maar nog geen aanvoer van stuifmeel waargenomen.
Afbeelding

roger

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Rosse metselbij

Bericht door Erik Speksnijder » wo 14 mar 2007, 20:51

Roger,

Het beestje dat jij toont lijkt mij een Osmia cornuta, een gehoornde metselbij. Deze is in Nederland bepaalt niet algemeen i.t.t. de rosse metselbij, die zelfs tot in het centrum van de grote steden vookomt.
Gelet op de haren op de kop is het een mannetje - dus nog even geduld, binnen een week of 2 (dan verschijnen de vrouwtjes) komt er echt wel stuifmeel richting je kastje.
Groet,

Erik

P.S.
Hier in het Zeeuwse vlogen vandaag de koninginnen van boomhommel, grote aardhommel en weidehommel op het groot hoefblad. Ook vlogen er volop grote zijdebijen op boswilg, grasbijen (A. flavipes) op groot hoefblad en sterhyacint, tweekleurige zandbijen (A. bicolor) op sleedoorn en sterhyacint en een mij onbekende groefbij.
Daarnaast zag ik vandaag m'n eerste gehakkelde aurelia en uiteraard vlogen er al dagpauwogen en kleine vossen rond.



Erik

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Rosse metselbij

Bericht door de vos roger » ma 09 apr 2007, 20:20

AfbeeldingVolle bedrijvigheid de laatste dagen bij mijn solitair bijenkastje.Straks is er nog woningtekort!

AfbeeldingHier zie je enkele vrouwtjes van de rosse gehoornde metselbij.

AfbeeldingEerst worden de gaatjes geïnspecteerd en daarna komen zij er weer uit om er achterwaarts terug in te kruipen .

Afbeelding€cht de moeite om die bijtjes een tijdje gade te slaan.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten