Wespenhoning; bestaat dat?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Wespenhoning; bestaat dat?

Bericht door de vos roger » ma 26 mar 2007, 18:57

Kreeg vandaag een mailtje met een eigenaardige vraag.[:)]

dit bericht is verstuurd van het prikbord van bijen.
<http://www.prikpagina.nl/read.php?f=824&i=884&t=734>
is wespen honing veel goedkoper dan bijen honing?

roger

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wespenhoning; bestaat dat?

Bericht door Dirk Blanken » di 27 mar 2007, 18:51

Roger,ik denk dat diegene die die vraag stelde gewoon wat aandacht te kort komt.
Dirk

dertiende

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Wespenhoning; bestaat dat?

Bericht door de vos roger » di 27 mar 2007, 20:32

Dirk Blanken schreef:
Roger,ik denk dat diegene die die vraag stelde gewoon wat aandacht te kort komt.
Dirk

dertiende
Zou kunnen Dirk,maar wat voor ons doodnormaal is dat wespen geen honing vergaren dat is het voor anderen dan weer niet.
Zo werd ik in de zomer soms opgebeld door mensen die met bijen zitten,waar het wespen bleken te zijn als ik ter plaatse aankom.
Als ik dan zeg dat ik daar niets kan mee doen kijken sommige soms raar op en meer dan eens kreeg ik de vraag halen die dan geen honing.
De gebrekkige kennis over bijen is soms onvoorstelbaar.
Aan ons om daar iets aan te doen !!!


roger

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wespenhoning; bestaat dat?

Bericht door Dirk Blanken » wo 28 mar 2007, 19:10

Roger, kennis voor de natuur is bij de jongere generatie tot een nulpunt genaderd.
Nieuwe jonge imkers zijn zeer spaarzaam.
Natuurlijk probeer ik geinteresseerde mensen wat bij te brengen.
Aan mensen die ouder zijn dan 18 met geen enkele affiniteit met de natuur besteed ik geen tijd.
Ze zien niks, een tuin die vol staat met stinzeplanten zoal holwortel, botanische tulpjes, puskinia etc ze kijken er gewoon overheen.
Naar de kroeg tot 6 uur 's morgens en uitslapen.
Graag wil ik mensen die werkelijk zijn geinterreseerd helpen maar het initiatief moet van hen zelf uitgaan.
De jongste hobbyimker die ik ken is tegen de dertig.
Dat zijn de laatste der mohikanen over 30 jaar.
Je merkt dat ik zeer pessimistisch ben over dit onderwerp.
Als je naar een markt gaat met een DEMO dan zijn kinderen, jonge kinderen steeds heel aandachtig en komen vaak terug.
Boven de tien zie je ze niet.
Maar ik ga lekker door tot m'n 80 ste als ik het mag beleven.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wespenhoning; bestaat dat?

Bericht door Erik Speksnijder » wo 28 mar 2007, 21:53

Ik denk dat je wespenhoning gratis kunt krijgen. Er zijn (in Zuid-Amerika?) wespen, die inderdaad honing produceren, maar deze is giftig.
Ik weet niet of er iemand in het luxe bezit is van het honingboek van Eva Crane (ik weet de juiste titel niet), maar hierin staat volgens mij meer over dit gegeven. Ik vermoed tenminste dat ik in dit boek er eens iets over gelezen heb.
Groet,

Erik

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Wespenhoning; bestaat dat?

Bericht door hans hoogendoorn » do 29 mar 2007, 00:07

Roger : ... maar wat voor ons doodnormaal is dat wespen geen honing vergaren dat is het voor anderen dan weer niet.

Eric : Ik denk dat je wespenhoning gratis kunt krijgen.
Er zijn (in Zuid-Amerika?) wespen, die inderdaad honing produceren,
maar deze is giftig.

Roger : Ja, zo zie je maar he.....,we leren hier steeds bij. [;)]


Ikke : Maar wel net op tijd Roger :D 'doodnormaal' ha ha
Eerlijk gezegd, ik wist dat ook niet van die wespehoning.

leuke site trouwens die prikpagina
en leuke naam.

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wespenhoning; bestaat dat?

Bericht door H.S. Kok » do 29 mar 2007, 11:04

Boven de tien zie je ze niet.


De uitzondering bevestigt de regel, maar ik heb voor het eerst twee cursisten, een uit groep 8 en een uit de brugklas die echt geinteresseerd zijn in bijen. Verder ken ik een imker uit Elspeet die elk jaar een groep jongeren begeleid en cursus geeft op zijn bijenstal. Deze duurt twee jaar. Het eerste jaar laat hij ze meelopen, en in de winter krijgen ze les en repareren ze hun eigen tweedehands gekregen bijenkast en in het tweede seizoen behandelen ze hun eigen volk. Het derde jaar mogen ze hun volk op het terrein laten staan. De groep komt elke donderdagavond bij elkaar.

In Made is een leraar Bijenteelt die alleen maar jeugd cursussen geeft.

Er zijn dus wel iniatieven op dit terrein, maar afhankelijk van personen die dit soort dingen willen en kunnen doen.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wespenhoning; bestaat dat?

Bericht door Erik Speksnijder » do 29 mar 2007, 19:07

Ik heb wat gevonden over wespenhoning in het boek: The Wasps van Howard E. Evans. Hierin staat het volgende:
De meeste van de sociale wespen verzamelen wel nectar, maar sommigen zijn ook in staat om deze op te slaan in het nest. De meest bekende onder de honing-opslaande wespen zijn die van het geslacht Brachygastra (vroeger Nectarina genoemd). In Brazilië wordt de honing van Brachygastra lecheguana tijdens de zomer verzameld uit grote nesten. Als de basis van het nest op de tak blijft zitten herbouwen de wespen hun nest op dezelfde plaats en kan de kolonie opnieuw geëxploiteerd worden in het volgende jaar. In Mexico heeft de honing van B. lecheguana commerciele waarde. Wespen-boeren - je kunt ze gerust wespenhouders noemen - verzamelen jonge nesten en plaatsen deze op plaatsen, waar ze ze kunnen beschermen en periodiek verjagen met rook, waarna ze de nesten verwijderen en de wespen na terugkomst hun nest laten herbouwen.
Polybia occidentalis (elders las ik dat dit beestje ook een soort bijen(wespen!)dans kent) wordt in Mexico ook wel gebruikt als bron van eetbare honing.
De consumeerders van wespenhoning wordt geadviseerd advies te vragen aan een wespen-boer, omdat de honing van B.lecheguana soms giftig is.


Erik

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Wespenhoning; bestaat dat?

Bericht door Wim Joosten » vr 30 mar 2007, 08:23

Kennelijk toch geen 1 april-grap. Ik vond een site met info over giftige honing: http://www.paghat.com/toxichoney.html
En daarin staat het volgende stukje:
In South America where wasp honey is eaten, honey made by wasps of the genus Polybea, when they glean jimsonweed & other plants of the potato family, can be toxic due to atropine. It is hallucinogenic, increases susceptibility to heat stroke, dehydration, with a possibility of death. This too is extremely rare even where people eat wasp honeycombs raw, in areas where toxic potato-family plants are long in bloom.


Met vriendelijke groet,
Wim

TinTinn
Berichten: 1
Lid geworden op: za 23 dec 2023, 18:21
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Nog geen
Contacteer:

Re: Wespenhoning; bestaat dat?

Bericht door TinTinn » za 23 dec 2023, 18:25

Dirk Blanken schreef:
wo 28 mar 2007, 19:10
Roger, kennis voor de natuur is bij de jongere generatie tot een nulpunt genaderd.
Nieuwe jonge imkers zijn zeer spaarzaam.
Natuurlijk probeer ik geinteresseerde mensen wat bij te brengen.
Aan mensen die ouder zijn dan 18 met geen enkele affiniteit met de natuur besteed ik geen tijd.
Ze zien niks, een tuin die vol staat met stinzeplanten zoal holwortel, botanische tulpjes, puskinia etc ze kijken er gewoon overheen.
Naar de kroeg tot 6 uur 's morgens en uitslapen.
Graag wil ik mensen die werkelijk zijn geinterreseerd helpen maar het initiatief moet van hen zelf uitgaan.
De jongste hobbyimker die ik ken is tegen de dertig.
Dat zijn de laatste der mohikanen over 30 jaar.
Je merkt dat ik zeer pessimistisch ben over dit onderwerp.
Als je naar een markt gaat met een DEMO dan zijn kinderen, jonge kinderen steeds heel aandachtig en komen vaak terug.
Boven de tien zie je ze niet.
Maar ik ga lekker door tot m'n 80 ste als ik het mag beleven.
Dirk

dertiende
Ik heb geen verstand van bijen en wespen en kwam hier terecht omdat ik er nieuwsgierig naar ben. Maar ik vind het jammer dat je een hele bevolkingsgroep diskwalificeert en bewust niet van plan bent om te helpen. Ik hoop dat je dit schrijft als impuls en dat je in werkelijkheid toegankelijker bent en je jouw kennis en passie kunt overbrengen naar iedereen die geïnteresseerd is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten