Welk zand voor Zandbijen?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Welk zand voor Zandbijen?

Bericht door Leo van der Heijden » ma 05 mei 2008, 23:48

Ik wil graag een nestgelegenheid maken voor zandbijen. Hiervoor wil ik een gat graven van 200 x 200 x 50 cm (LxBxD) dat goed gedraineerd wordt. Mijn vraag is met welk zand kan ik dit gat het beste vullen. Ik weet dat het zand niet zout mag zijn. Ook mag het niet te los zijn anders storten de gegraven gangen weer in. Het wordt wel een horizontaal zandbed met hier en daar wat steentjes er op. Wie heeft goede ervaringen met nestgelegenheid voor zandbijen en kan iets over het soort zand vertellen?
Met vriendelijke groet, Leo.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten: 430
Lid geworden op: wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welk zand voor Zandbijen?

Bericht door Erik Speksnijder » do 08 mei 2008, 21:06

Ook mag het niet te los zijn anders storten de gegraven gangen weer in.
Hoi Leo,

Het moet eigenlijk, zoals jezelf al aangeeft, niet te los zand zijn. Dit is het belangrijkste. Ik ken voorbeelden van een bult plaatzand, die ergens een paar jaar lag en waarin volop zijdebijen zijn gaan nestelen, maar ook van (grover) duinzand (al enige jaren in ruste en licht begroeid), dat zeer populair is bij allerlei bijtjes. Zelf werk ik in een tuin met lichte zavelgrond (lemig zand) en ook hier zijn de open, zonnige plekken, waar de grond voldoende samenhang heeft het populairst. Dus ja, volgens mij zul je geen eenduidig antwoord op je vraag krijgen.
Wat wel, van horen zeggen (want dit hebben wij niet in Zeeland), het erg goed doet bij de bijtjes is löss. Dus ja, als je hier aan kunt komen? En anders voldoet een (verdicht) bed van speelzand volgens mij ook wel.
Het zal zowiezo een kwestie van experimenteren zijn en het succes zal ook afhangen van hetgeen er in je buurt voorkomt. Iedere (zand)bij heeft zo z'n voorkeuren. Zo had ik in m'n vorige huis een (parel)grindstrook langs m'n huis, waar in de loop van de jaren wat klei in was gespoeld - hierin nestelden tientallen grasbijtjes. Het vosje, een andere zandbij, nestelde bij mij alleen in ongeschoffelde stukjes (zavelige) grond rond de vaste planten. Weer andere zandbijtjes, zoals de witbaardzandbij, ken ik alleen van het duinzand. De heggenrankbij ken ik aleen van kale zavelige steilwandjes. De zwart-roze zandbij nesteld in lemige grond, maar ook in het duinzand. De viltvlekzandbij en meidoornzandbij ken ik uitsluitend van lemige gronden etc.
Groet,



Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten