een vraagje

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
naatje
Berichten:1
Lid geworden op:wo 07 mei 2008, 11:57
Locatie:Nederland
Contacteer:
een vraagje

Bericht door naatje » wo 07 mei 2008, 12:02

hallo ik ben nathalie uit vlaardingen, ik woon op een 3 hoog flat, onder de ramen zitten kleine gaten en waar sinds dit voorjaar heel wat bijen in en uit vliegen.
volgens onze huismeester mogen het niet te veel worden anders komt de verwijderdienst.
ik zelf heb er geen probleem mee, van mij mogen ze , maar hoe zie ik dat het er niet te veel worden? de gaten dicht maken vind ik erg qru.
wie kan mij wat duidelijk geven.........

naatje

milbees
Berichten:28
Lid geworden op:di 26 mar 2002, 11:07
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: een vraagje

Bericht door milbees » wo 07 mei 2008, 22:04

Het zijn solitaire bijen , zullen geen problemen geven.

devroe R

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: een vraagje

Bericht door Erik Speksnijder » vr 09 mei 2008, 08:56

Hoi Nathalie,

Voor je tot verwijdering over wilt gaan, moet je eerst even een imker vragen om langs te komen. Tenzij de gaten toegang geven tot een grotere ruimte (spouw) in de muur, zijn het, zoals m'n voorganger al aangeeft, wilde bijtjes (of solitaire wespen) die je ziet vliegen.
Over het algemeen maken deze soorten (met uitzondering van enkele soorten, die wel nestelen in muren van zandsteen en muren opgebouwd uit zachte kalkspecie of andere zachte materialen) gebruik van bestaande holtes.
Deze beestjes zijn, omdat ze niet zoals de honingbij een sociale leefwijze hebben, volstrekt ongevaarlijk voor mensen. Ze maken een nestje en that's it - ze kijken er niet meer naar om - ze verdedigen niets. Ook kunnen de meeste soorten niet door het velletje van een mens steken.
Dus ja, er van uitgegaan, dat jij gaten in steen/beton bedoeld, kun je er van uitgaan, dat deze beestjes geen overlast zullen veroorzaken en beperkt worden in hun uitbreiding door het beperkte aanbod aan aanwezige gaten.
Groet,

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten